וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשה לבנות מנוע חיפוש טוב"

מאת אור הירשאוגה ואורי ברקוביץ'

5.11.2008 / 6:56

יאהו מנסה לקדם את מנועי החיפוש שלה באמצעות BOSS - פלטפורמה המאפשרת למפתחים להשתמש בחופשיות באפשרויות החיפוש של ענקית האינטרנט. מנהל הפרויקט, ביל מיקלס: "אנחנו נותנים למפתחים לשחק עם דירוג תוצאות החיפוש"



>> במהלכיה האחרונים הראתה יאהו כי במקום להילחם על מקומה בשוק האינטרנטי, היא מנסה למנף את יצירתיותם של מפתחים חיצוניים. פלטפורמת BOSS, או Build Your Own Search Service (בנה את שירות החיפוש שלך), מהווה את אחד הרכיבים המרכזיים במהלך של יאהו. הפלטפורמה מאפשרת למפתחים להשתמש בתוצאות החיפוש של מנוע החיפוש של יאהו - וברכיבים אחרים במנוע - בפיתוחים שלהם.



יוזמה זו מזכירה את הגישה העסקית שמיושמת בהצלחה על ידי האתר פייסבוק, שמאפשר למפתחים גישה חופשית כמעט לחלוטין לפיתוח יישומי רשת שמותאמים לאתר. החידוש ביוזמה של יאהו כרוך בעומק החדירה שאליו החברה מתירה למפתחים להיכנס. "גם גוגל מאפשרים למפתחים לשתול את תוצאות החיפוש שלהם. בשונה מגוגל, אנחנו נותנים למפתחים לשחק עם הדירוג של תוצאות החיפוש", אמר בראיון ל-TheMarker ביל מיקלס, העומד בראש הפרויקט.

היכולת לשנות את דירוג התוצאות מאפשרת למפתחים ליצור מוצרי חיפוש חדשים. בין השירותים שעושים שימוש ב-BOSS תוכלו למצוא את הכלי Newsline, שמציג לגולשים סקירת חדשות בנושא החיפוש כשהקישורים מוצגים על לוח זמן. מנוע החיפוש Tianamo יוצר מפה תלת-ממדית מרשימה מתוצאות החיפוש.



מיקלס, 37, הגיע לישראל כחלק ממסע לקידום עולמי של BOSS. לסיוריו של מיקלס בישראל, שיכללו, בין השאר, הופעה באירוע הגראז'-גיקס ביום רביעי בחולון, ובתחרות מיוחדת ליישומים מבוססי מנוע החיפוש של יאהו שנערכת בחסות ג'מיני, מתלווה ליעד אגמון, המנכ"ל של חברת דלבר, מפתחת מנוע החיפוש החברתי שהושק ביולי. אתמול בבוקר הכריזה דלבר על הפיכתה לחלק ממעגל החברות העושות שימוש בפתרון BOSS.



"בדרך כלל בשווקים קטנים שולטים המנועים של החברות הגדולות", סיפר מיקלס. "אנחנו מזיזים את המחסומים שמפריעים לחברות קטנות להיכנס לתחום". אגמון, שמכיר מקרוב את התהליכים הכרוכים בבנייה של מנוע חיפוש, סיפר על הקשיים הכרוכים בתהליך. "קשה לבנות מנוע חיפוש טוב. אנחנו השקענו בזה כשישה מיליון דולר. מנוע החיפוש Cuil השקיע 36 מיליון דולר וארבע שנות פיתוח. יש דברים שאפשר להשיג רק עם נפח חיפושים מסוים שניתן להשיג רק במנועי החיפוש הגדולים. כך למשל, הדרך האפשרית היחידה לעשות השלמות סמנטיות לביטויי חיפוש היא עיבוד של מספר חיפושים אדיר. מהבחינה הזאת BOSS הוא פלטפורמה שמאפשרת לנו לעבור לרמה הבאה תוך הקטנה של המשאבים הדרושים לכך".



כולם חוסכים כסף



סוגיית המשאבים אקוטית מאוד כיום. חלק ניכר מהחברות הקטנות שפועלות עם BOSS הן חברות סטארט-אפ צעירות שמתקשות במיוחד לעשות את צעדיהן הראשונים במצב הכלכלי הנוכחי. "באחרונה נאלצתי לפטר חמישה עובדים שמאוד אהבתי", סיפר אגמון. "חזרתי כרגע מעמק הסיליקון. חברות רבות מפטרות כרגע עובדים. כולם חייבים לחסוך כסף וזה לא משנה אם אתה מצליח".



גם יאהו מרגישה את הקשיים העולמיים. רק באחרונה הודיעה החברה על פיטוריהם הצפויים של 1,400 עובדים. "עוד לא קיבלנו הודעות רשמיות על כך מהחברה", סיפר מיקלס. "נכון לעכשיו החטיבה משיגה תוצאות שעקפו את התחזיות הפנימיות בחברה. אנחנו מסייעים לחברות להקטין עלויות, זה בדיוק הדבר שנדרש כיום".



כשהוא נשאל על "תגליות" בתחום החיפוש, מיקלס אמר כי ביאהו "לא מחכים לדבר 'אחד' גדול. אנחנו מחכים להרבה פתרונות שיתנו תשובות והרבה מוצרים. אפשר לומר שאנחנו מנסים ליצור את הזנב הארוך של שירותי החיפוש. אבל יותר משאנחנו מנסים ליצור 'זנב', אנחנו מנסים להשלים את מפת שירותי החיפוש ולהכניס גם מנועי חיפוש מסדר גודל בינוני. מעבר לכך, בהחלט יכול להיות שאחד מהשירותים שעושים שימוש ב-BOSS ייהפך לחברה גדולה, כמו גוגל ויאהו. יאהו אינה נוקטת עמדה לגבי מה צריך להיות החיפוש. אנחנו מנסים לתת לאנשים את האפשרות ליצור את הדבר החדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully