וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקן בזמן

סמי פרץ

5.11.2008 / 6:54

אם תשובה היה בוחר להתנער מחובותיו למשקיעים ולהשאיר את החוסכים עם הפסדים אדירים - ההשלכות על שוק ההון היו הרסניות

פחות מ-24 שעות עברו מאז שדלק נדל"ן ניסתה להציע למשקיעים באיגרות החוב שלה הסדר חובות שפוגע בהם, ויצחק תשובה, בעל השליטה בחברה, חזר בו מהתוכנית. תשובה, איש עם חושים חדים לעסקים, הוכיח שהוא גם קשוב לביקורת הקשה שהוטחה בו, ופעל במהירות כדי להוריד מסדר היום הצעה רעה.

לא כל כך חשוב אם הוא התכוון לטוב, וזה יצא רע - כפי שאומרים אנשיו - או שמא היה זה בלון ניסוי שנועד לאפשר לדלק נדל"ן לגלגל חלק מחובה למשקיעים. הדבר החשוב הוא שדלק נדל"ן הבינה שעשתה טעות ותיקנה מיד בלי להתמקח, להתכתש ולשכנע שזה בעצם טוב למשקיעים.

תשובה הוא לא עוד איש עסקים בשוק ההון. הוא נתפש כמנהיג עסקי עם שם טוב ואמינות, ואם הוא היה בוחר להתנער מחובות למשקיעים, זה היה פותח פתח לאנשי עסקים רבים אחרים להתנער מחובם - ולהשאיר את החוסכים עם הפסדים אדירים. המשמעות מבחינת שוק ההון היתה יכולה להיות הרסנית - מכיוון שהיתה יוצרת תגובת שרשרת שהיתה מרחיקה את הציבור מהשוק, מחסלת את תחום המימון החוץ בנקאי ומחלישה את כל המערכת הפיננסית בישראל.

המסר החשוב בהחלטתה של דלק נדל"ן לחזור בה מתוכניתה המקורית להציע למשקיעים בה להסתפק בכ-60% מחובה, הוא שכל גוף מוסדי שרכש את האיגרות האלה חייב לייצג את המשקיעים והחוסכים, ואותם בלבד. יש להם כוח להתנגד להסדרים מפוקפקים, והם חייבים זאת לחוסכים בישראל.

בשנים האחרונות התפתח כאן שוק מימון חוץ בנקאי שמימן את מרבית הפעילות העסקית. למי שלא מכיר את המונח, נסביר שמימון חוץ-בנקאי הוא, למעשה, נטילת החסכונות הפנסיוניים של הציבור והשקעתם באיגרות חוב של חברות עסקיות.

המודל עצמו הוא תקין ונחוץ לשוק ההון. אבל כדי שהמודל הזה יעבוד, אנחנו חייבים לראות אנשי עסקים, שעומדים במלתם ועושים כל מאמץ לשרת את חובם - גם במחיר של מימוש נכסים אחרים. אנחנו גם חייבים לראות גופים מוסדיים שמייצגים נאמנה לקוחות שהפקידו אצלם את חסכונותיהם, ולא נכנעים להצעות מפוקפקות שפוגעות בחוסכים.

הפליק פלאק של דלק נדל"ן הוא אירוע מכונן בשוק ההון שמלמד כי למשקיעים, לציבור ולמי שמנהל את כספם, יש את הכוח להיאבק על זכויותיהם. את זה צריכים לזכור כל החברות העסקיות שמצויות בקשיים אמיתיים, ובעיקר הגופים המוסדיים. תשובה לימד אותם שיעור הן בהחלטתו הראשונה והן בנסיגתו ממנה, ועל כך מגיעות לו מחמאות. מותר לטעות, אבל חובה לדעת לתקן בזמן, ואת זה תשובה עשה במהירות. אבל אנו לא משלים את עצמנו, יהיו לנו עוד כמה אירועים מכוננים בשוק ההון בתקופה הקרובה - ולא בטוח שכולם יסתיימו כמו במקרה של תשובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully