וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר נצחון אובמה: אירופה ואסיה מצפות מנשיא ארה"ב החדש להוביל את המאבק הגלובלי במשבר

סוכנויות הידיעות

5.11.2008 / 10:10

הפתרון האולטימטיווי למשבר הפיננסי, כמו מקורו, צריך להיות תוצרת ארה"ב, אומרים משקיפים



ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, וראש ממשלת צרפת, ניקולא סרקוזי, מצפים להובלתו של ברק אובמה בתיקון הנזק לכלכלה הגלובלית. אירופה היתה זו שלקחה את היוזמה ליצור מערכת לחילוץ בנקים במשבר, וארה"ב הלכה בעקבותיה. עתה הגיע תורו של אובמה לתת את האות המוביל למאבק במשבר הכלכלי.



המיתון ההולך ומסתמן בכלכלת ארה"ב גורר את המדינות המתועשות לנסיגה החמורה ביותר מאז 1982. ההתאוששות באסיה ובאירופה תלויה במידה רבה במהירות שבה אובמה יוכל להביא להתאוששות בארה"ב. כלכלת ארה"ב, למרות קשייה, עדיין גדולה יותר מזו של 15 מדינות גוש היורו.



תוכניתו של בראון לרכוש מניות בבנקים הגדולים נהפכה לדוגמא בינלאומית ששימשה אפילו את ממשלת ארה"ב. לאחר שעודד את הממשלות באירופה "לערוך רפורמה בקפיטליזם", סרקוזי דחף את הנשיא בוש לערוך ב-15 בנובמבר בוושינגטון פסגה של כל המעצמות, כדי לדון ברגולציה פיננסית חדשה.



הפתרון האולטימטיווי למשבר הפיננסי, כמו מקורו, צריך להיות תוצרת ארה"ב. הוכחה לעוצמתה הכלכלית של ארה"ב נמצא בכך שהיא הלקוח הגדול ביותר של אירופה - היא רוכשת פי ארבעה מתוצרת אירופה מאשר סין, השנייה בתור.



נראה שיש לאובמה מנדט להנהיג גם מחוץ לגבולות ארה"ב. 75% מ-22,500 אנשים שנסקרו ב-22 מדינות על ידי הבי.בי.סי בספטמבר תמכו במועמדותו. אפילו לפני בחירתו, קרא לו סרקוזי "חבר" ובראון ייחס למפלגה הדמוקרטית את "הרעיונות שמסייעים לאנשים לעבור זמנים קשים".



הממשלות בעולם למדו מההיסטוריה כי ארה"ב קובעת את סדר היום הכלכלי הגלובלי. שר האוצר לשעבר, ג'יימס בייקר, ניצח ב-1985 על אמנת הפלאזה, שפיחתה את הדולר לאחר שעלייתו פגעה ביצרנים האמריקאיים. לקראת סוף מלחמת העולם השנייה אמר הנשיא פרנקלין ד. רוזוולט לוינסטון צ'רצ'יל, רה"מ בריטניה, כי סחר חופשי הוא המחיר שהוא מבקש עבור עזרתה של ארה"ב לבריטניה. צ'רצ'יל הגיב כי ההסכם עלול לחסל את האימפריה הבריטית, אולם ארה"ב תמיד "תישאר תקוותנו היחידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully