וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר החברות העסקיות של בנק ישראל: בסוף 2008 ירד שער הדולר ב-4% ל-3.67 שקלים

טל לוי

5.11.2008 / 11:34

סקר החברות שעורך בנק ישראל מבטא, לראשונה מאז שנת 2004, ציפיות להאטה נוספת בפעילות



בקרב כלכלני המקרו מקובל לחשוב כי בכל זמן נתון, הציבור מאמין שהדולר יתחזק - גם אם המציאות מראה שהמטבע האמריקאי נשחק בהתמדה בשנים האחרונות. סקר החברות שערך בנק ישראל מראה שוב את התופעה: החברות צופות כי בסוף הרבעון הרביעי של 2008 יגיע שער החליפין ל-3.67 שקל לדולר בממוצע. אמנם מדובר בירידה של 4% לעומת שער הדולר הבוקר אולם שער החליפין הממוצע, נכון ליום הדיווח של החברות שהשתתפו בסקר, עמד על 3.54 שקל לדולר.



בנק ישראל עורך מדי רבעון את סקר החברות. ממצאי הסקר לרבעון השלישי של שנת 2008 מבוססים על תשובותיהן של 550 חברות ועסקים מענפי המשק השונים.



מדיווחי החברות והעסקים עולה כי ברבעון השלישי של שנת 2008 ניכרת ההאטה בקצב ההתרחבות של הפעילות העסקית שהחלה להסתמן בנתוני סקר החברות בראשית השנה. ברבעון זה חלה התמתנות נוספת בפעילות ומאזן הנטו של כלל הפעילות במגזר העסקי ירד לרמה שבה אין מסקנה מובהקת האם המשק נוטה לגאות או למיתון. כמו כן, המדד המוביל לפעילות מבטא לראשונה מאז שנת 2004 ציפיות להאטה נוספת בפעילות.



במקביל לציפיות להאטה, ירד שיעורה הצפוי של האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים. אך שיעור זה עדיין גבוה מהגבול העליון של התחום המוגדר כיציבות מחירים (1%-3%). ממוצע הציפיות לאינפלציה ירד ל-3.5% לעומת 3.7% ברבעון המקביל. 41% מהחברות (לעומת 32% בסקר הקודם) סבורות כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים תהיה בין 3%-1%.



ההאטה בקצב הגידול של הפעילות ברבעון זה הקיפה את ענפי המסחר, התעשייה והשירותים. מנגד, נמשך גידול הפעילות בענף התחבורה והתקשורת. גידול הפעילות בבתי המלון לעומת הרבעון המקביל הואט מעט, אך רמת הפעילות בבתי המלון גבוהה גם כך.



בתעשייה נמשכה ההאטה בתפוקה שהחלה עוד ברבעון הראשון של השנה. ההאטה בפעילות בתעשייה משקפת קיפאון במכירות המקומיות וביצוא. ההאטה הייתה משמעותית יותר בחברות הקטנות והבינוניות, דבר שעלול לנבוע מתחילתה של מגמת החמרת יתר של מגבלת המימון בחברות אלה. במסחר נרשמה ירידה במכירות. בעקבות ירידה זו חוזות חברות המסחר ירידה במספר העובדים בענף. כמו כן, בניגוד לרבעון הקודם, חוזות החברות ירידה נוספת בהיקף המכירות ברבעון הבא.



בשירותים העסקיים דיווחו החברות על האטה נוספת בקצב הגידול של הפדיון, לאחר ההתמתנות בשני הרבעונים הקודמים. החברות צופות התאוששות מסוימת של הפעילות עם חו"ל ברבעון הבא, אך כי בסך הכול תימשך ההאטה בענף.



בבתי המלון נרשמה עליה בפעילות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך תוך האטה בקצב הגידול לעומת הרבעון הקודם. רמת הפעילות בענף עדיין גבוהה, הודות לעלייה בהיקף התיירות מחו"ל אך נבלם גידול ההזמנות לרבעון הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully