וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכשל המכרז לבניית 300 דירות בדרום הקריה בת"א

גיא ליברמן

6.11.2008 / 8:59

אף אחת מהחברות שהגישו הצעות - בהן שיכון עובדים, דורון אביב ושפיר - לא עמדה במחיר המינימום שקבע מינהל מקרקעי ישראל

המכרז הגדול והמסקרן ביותר במרכז הארץ שפירסם בשנה האחרונה מינהל מקרקעי ישראל - מכרז דרום הקריה - נכשל, כאשר אף אחת מחמש ההצעות שהוגשו לא עמדה במחיר המינימום שקבע המינהל. בכירים בתחום הנדל"ן התרעמו כי השמאי הממשלתי שקבע את שווי השומה על הקרקע, "אינו מחובר לשוק הנדל"ן".

גודלו של מתחם דרום הקריה הוא 11 דונם והוא נמצא בסמוך לרחוב קלמן מגן, במתחם שרונה המתחדש, מול מחנה הקריה. תוכניות הבנייה על הקרקע, הנחשבת לאחת היקרות בתל אביב, מאפשרות את בנייתן של 300 דירות, 10,000 מ"ר שטחי משרדים ו-2,800 מ"ר שטחי מסחר.

מתחם דרום הקריה עובר בשנים האחרונות מתיחת פנים משמעותית. מדובר במתחם הנמצא בין הרחובות דרך בגין במזרח, רחוב קפלן בצפון, רחוב ליאונרדו דה וינצ'י במערב ורחוב הארבעה בדרום. מספר רב של בניינים שנבנו על ידי הטמפלרים ושנמצאים במתחם שומרו, ועד כה שווקו כחמישית משטחי המתחם, מרביתם לצרכים משרדיים.

המכרז חולק לשלושה מתחמי משנה, כאשר על כל אחד מהם ניתן לבנות 100 דירות, ובכל אחד מהם זכויות בנייה של משרדים ומסחר, כאשר ניתן היה לגשת לכל המתחמים, או על כל אחד מהם בלבד.

בין החברות שניגשו למכרז ניתן למצוא את שיכון ובינוי, אשדר, דורון אביב וחברת שפיר, כאשר רק שתי חברות ניגשו לכל שלושת המכרזים (אחת מהן הגישה הצעות נמוכות במיוחד. ג"ל), דבר המלמד על חשש מצד חברות בנייה בישראל לגשת במצב השוק הנוכחי לפרויקטים גדולים ומורכבים, אפילו אם הם בתל אביב, הנהנית בשנים האחרונות מביקושי שיא למגורים ומשרדים.

לפני כשלושה חודשים העריך TheMarker את שווי המכרז בכ-250 מיליון שקל, אלא שכעת מתברר כי ההצעות שהוגשו היו נמוכות מכך באופן משמעותי. ממוצע ההצעות שהוגשו עמד על 132 מיליון שקל, כאשר סך ההצעות הגבוהות ביותר עמד על 157 מיליון שקל. על פי נוהל המכרזים במינהל, במידה שההצעה הגבוהה ביותר עומדת על 75% משווי השומה, היא תזכה, אלא שאף אחת מההצעות לא עמדה במחיר הזה. ל-TheMarker נודע כי סך ההצעות שהוגשו במכרז היה נמוך בחצי ממחיר השומה שבידי מנהל מקרקעי ישראל, כך שערכה עומד על למעלה מ-314 מיליון שקל עבור הקרקע.

בכיר בתחום הנדל"ן התרעם בפני TheMarker על הוצאת המכרז ב"תקופה כה רגישה" כהגדרתו, ואף הפנה אצבע מאשימה כלפי השמאי הממשלתי, שלא העריך נכונה את שווי הקרקע: "כנראה שהשמאי הממשלתי לא מעריך נכון את החברות הגדולות והחזקות בישראל שהחליטו לגשת למכרז. המחירים שהם הציעו מוכיחים מה השוק באמת חושב על המחירים, אלא שהם היו נמוכים בלמעלה מ-75% משווי הקרקע לפי חוות הדעת של השמאי הממשלתי - שכנראה לא מחובר לשוק עצמו". במנהל ביקשו שלא להגיב על הטענות. כעת צפויים במנהל להכין שומה חדשה, כאשר לפי הערכות, המכרז יתפרסם מחדש כבר בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully