וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש איגוד המשתמשים בהובלה הימית: "עלויות השינוע הימי נפלו ב-10%-20% בשל המשבר העולמי"

מאת אורה קורן

6.11.2008 / 7:29

לדברי גד שפר, על הממשלה לקדם את הפרטת הנמלים; שלוש חברות זרות הביעו נכונות לרכוש את הנמלים ולהשקיע 400 מיליון דולר כל אחת, אך הן מחכות להתקדמות ההליכים



>> "עלויות שינוע במכולות ירדו בשיעור של 10%-20% על רקע המשבר העולמי" - כך אמר השבוע גד שפר, יושב ראש איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ל-TheMarker. "המצב דינאמי, כל הפרמטרים של ההובלה הימית, כמו מחירי הובלה, שערי מטבעות ועלויות דלק, משתנים על בסיס יומי ושבועי. ענף הספנות נהפך משוק של מוכרים לשוק של קונים".

מחירי ההובלה הימית משתקפים במדד BDI, שצנח משיא של 11,793 נקודות במאי, ל-815 השבוע, ירידה של יותר מ-90%. המחירים ירדו מכיוון שהמשבר העולמי חולל האטה בביקושים ובצפי הצמיחה, ואלה התבטאו בקיטון משמעותי בשינוע חומרי גלם. בנוסף יצר המשבר חוסר ודאות בסחר הבינלאומי והביא לקשיים בהוצאת מכתבי אשראי המבטחים יצוא. לצד כל אלה מתוכננת כניסה של עשרות מכולות חדשות לשוק ב-2009, שיגדילו את ההיצע.



כדי להתמודד עם ההאטה בסחר העולמי החלו חברות ספנות לסגור קווים, לאחד הפלגות עם חברות מתחרות ולהשבית אוניות. המשבר הוביל לירידה בשווי חברות ספנות הנסחרות במזרח הרחוק בשיעורים של 50% ויותר.



"מי שיכול עכשיו ליהנות מעלויות ההובלה הנמוכות הם היצואנים והיבואנים. יחד עם התחזקות שער הדולר, היצוא חוזר להיות כדאי ויצואנים רבים חידשו מגעים עם לקוחות במטרה לחתום על הסכמי יצוא מחודשים", אמר שפר.



שפר, שצפוי להתמנות לנשיא לשכת המסחר של חיפה והצפון בחודש הבא, הוסיף כי "המשבר הוריד את הלחץ בנמלים ואין עיכובים בפריקה וטעינה של סחורות. עם זאת, אם חברות ספנות זרות לא יעגנו ישירות בחיפה, אלא בנמלי הים התיכון הסמוכים משיקולי חיסכון, הדבר ייקר עלויות ויאריך את תהליכי היצוא והיבוא. נעשה כל מאמץ, בתיאום עם חברות הספנות, כדי שהסחר לא ייפגע", הוסיף.



שפר קרא לממשלה לקדם את הפרטת הנמלים. לדבריו, שלוש חברות זרות הביעו נכונות לרכוש את הנמלים ולהשקיע 400 מיליון דולר כל אחת, מהם 100 מיליון דולר בהון עצמי, אך הן מחכות להתקדמות ההליכים הממשלתיים לפני ההפרטה. "העובדה שאנחנו נכנסים למערכת בחירות מאוד מדאיגה. אני חושש שנחמיץ את מועד ההפרטה, שתוכננה ל-2010", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully