וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקוקים להלוואה להקמת עסק? המשבר כבר משוקלל בריבית

TheMarker

6.11.2008 / 7:29



>> מה עם בעלי העסקים הקטנים, שהלוואה עשויה לחרוץ את גורלם בימי המשבר? שלחנו את ס', יזמית בת 28 ובעלת עסק קיים, לבקש הלוואה להקמת עסק קטן נוסף - חנות אאוטלט של בגדי מעצבים בתל אביב. ס' הציגה הון אישי של 100 אלף שקל וביקשה הלוואה של 200 אלף שקל לשלוש שנים לצורכי שיפוץ המבנה, שכירות, משכורות לשלושה עובדים וציוד בסיסי.



בבנק המזרחי טענו כי לא שינו את מדיניות ההלוואות שלהם בעקבות המשבר, והתגאו בהשקעה בסטארט-אפ לא מכבר. עם זאת, הם הודו שהקמת עסק היא עניין מסוכן כיום. ס' לא הגיעה לפגישה נוספת עם מנהל הסניף, וההצעה שקיבלה בטלפון היתה להלוואה בריבית של פריים + 8.2% לשלוש שנים. ככל שהביטחונות יותר טובים כך הריבית יורדת.

בבנק לאומי נפגשה ס' עם סגן מנהל הסניף, שליווה אותה לפקיד האחראי על התחום העסקי. בתום תיחקור מקיף על תוכניותיה העסקיות, הגיע הפקיד למסקנה שהיא לא זקוקה לכל הכסף באופן מיידי, והציע לה מסגרת אשראי במקום ההלוואה. גם בלאומי התעקשו שהמשבר אינו הסיבה לריביות הגבוהות.



הריבית המוצעת עבור מסגרת האשראי היתה פריים + 3.7% על 80% מהסכום במינוס, ופריים + 5.7% על שאר האוברדראפט. זאת, בתוספת עמלת הקצאה על כל המסגרת של 1.8% לשנה. אם תתעקש על הלוואה, יתנו לה אותה בריבית של פריים + 4%. אופציה נוספת שהוצעה לה היתה לקיחת הלוואות קטנות לפי הצורך. גם פה, ככל שהביטחונות טובים יותר כך התנאים טובים יותר. אפשר אפילו להגיע לפריים + 2% בלבד.



בבנק הפועלים נפגשה ס' עם רפרנטית האשראי לעסקים, שפתחה בשאלה אם היא תשקול להעביר את חשבונה לבנק. היא הציעה לשלב כביטחונות ערבות מההורים ופיקדון של 50 אלף שקל. סדר הגודל של הריבית החל מפריים + 3%. בפועלים מודים שבריבית כבר משוקללת השפעת המשבר, ושאם היזמית שלנו היתה מגישה את בקשתה להלוואה חודשיים קודם, היא היתה מקבלת ריבית טובה יותר.



הצעה נוספת שס' קיבלה היא להפקיד 100 אלף שקל, לשדרג את החשבון לבנקאות פרטית ולקבל תנאי הלוואה טובים יותר. בבנקאות הפרטית, הבטיחו, היא תוכל לקבל אפילו הלוואה של 100 אלף שקל בטלפון ללא כל מאמץ.



בנק דיסקונט (סוהו) בהרצליה פיתוח הוא סניף הבית של ס' ובבנק מכירים אותה ואת החשבונות העסקיים והפרטיים שלה. היא נפגשה ישירות עם מנהלת הסניף, ועקב ההיכרות נחסך זמן רב על שאלות והסברים. המנהלת הסבירה את העיקרון שלפיו הבנק נותן הלוואות: "רמת הריבית נקבעת לפי רמת הסיכון. המנהלת הדגישה כי מי שאין לו ביטחונות יצטרך להציג ערבים טובים כדי לקבל הלוואה. גם פה הציעו לס' לחשוב על מסגרת אשראי במקום על הלוואה. הריבית במסגרת אשראי מתחילה מפריים + 5.6%, ויכולה לרדת אם יהיו עוד ערבים. הריבית על הלוואה: פריים + 4.5%, ואולי פחות בתלות בערבים. גם בדיסקונט מודים שהמשבר כבר משוקלל בריביות ושאם ס' היתה לוקחת את ההלוואה לפני חודשיים היא היתה מקבלת ריבית טובה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully