וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האטה במסחר, בתעשייה, בשירותים ובבנייה ברבעון השלישי

מאת מוטי בסוק

6.11.2008 / 7:29

מסקר החברות עולה כי נרשם גידול בפעילות בענפי התחבורה והתקשורת



>> ברבעון השלישי של 2008 נרשמו האטה בגידול בפעילות המשק בענפי המסחר, התעשייה, השירותים והבנייה וגידול בפעילות בענפי התחבורה והתקשורת - כך קובע סקר החברות של בנק ישראל שפורסם אתמול. החברות שהשתתפו בסקר צופות כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תהיה 3.5%, מעבר ליעד האינפלציה השנתי של הממשלה (1%-3%), וכי שער החליפין שקל-דולר יעמוד בסוף 2008 על 3.67, ובסוף ספטמבר 2009 (בעוד 12 חודשים) על 3.9 שקלים לדולר.



הסקר קובע כי ההאטה בגידול בתעשייה, שהחלה עוד ברבעון הראשון של 2008, נמשכה גם ברבעון השלישי. במקביל נמשכה הירידה הקלה בניצול המכונות והציוד. גם מספר העובדים בתעשייה פחת ברבעון השלישי של 2008. ההאטה משקפת קיפאון במכירות המקומיות ולחו"ל, והיא היתה משמעותית יותר בחברות הקטנות והבינוניות, בשל החמרת יתר במגבלת המימון לחברות אלה.

ההזמנות לרבעון הרביעי של 2008 לחברות התעשייה (לא כולל היי-טק), במיוחד לשוק המקומי, מצביעות על המשך מגמת ההאטה בפעילות התעשייה, עד כדי בלימה מוחלטת של צמיחת הענף. בהזמנות להיי-טק ברבעון האחרון של 2008, הן לשוק המקומי והן ליצוא, לא נרשמה כל ירידה.



ברבעון השלישי של 2008 נרשמה ירידה בהכנסות ענף המסחר שעשויה להביא לפיטורי עובדים, להערכת חברות המסחר. החברות חוזות ירידה נוספת במכירות שלהן ברבעון הרביעי של 2008.



בשירותים העסקיים ירד קצב הגידול של הפדיון ברבעון השלישי, בהמשך לירידה בשני הרבעונים הקודמים. החברות צופות התאוששות מסוימת בפעילות מול חו"ל ברבעון האחרון של 2008, אם כי בסך הכל ההאטה בענף תימשך.



בבתי המלון נרשמה ברבעון השלישי של 2008 עלייה בפעילות ביחס לרבעון המקביל ב-2007, אך תוך האטה בקצב הגידול לעומת הרבעון השני של 2008. רמת הפעילות בענף גבוהה בעקבות העלייה בתיירות חוץ. נרשמה התאוששות קלה בכמות לינות הישראלים, לאחר ירידה מתמשכת מאז 2006. בתי המלון דיווחו על עלייה קלה בלבד בהזמנות לרבעון האחרון של 2008.



בתחבורה ובתקשורת נרשמה עלייה בפעילות, בעיקר בשל מכירת שירותים לישראלים בתחום התחבורה היבשתית ובתקשורת. ההזמנות עבור הרבעון הרביעי של 2008 מצביעות על האטה בקצב העלייה בהשוואה לרבעון השלישי.



הפעילות בבנייה המשיכה לרדת גם ברבעון השלישי של 2008, בעיקר בשל ירידה בבניית תשתיות. בנוסף, נרשמה ירידה בהיקף התחלות הבנייה של מבנים ובמשך הבנייה שלהם. חברות הבנייה דיווחו על קושי מתמשך בגיוס עובדים. הציפיות הן כי ההתמתנות בבנייה תימשך גם ברבעון הבא.



סקר החברות מבוסס על נתונים שמסרו 550 חברות ועסקים מענפי המשק השונים. הסקר הוא איכותי ולא כמותי. תוצאותיו מנותחות באמצעות מאזן הנטו - ההפרש בין החברות המדווחות על עלייה לבין המדווחות על ירידה. על עוצמת השינוי ניתן להסיק מגודלו של מאזן הנטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully