וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוויחים מהניצחון: האיגודים המקצועיים ויצרניות הרכב

אי-פי

6.11.2008 / 7:29

אובמה מקדם חוקים לפיתוח אנרגיות חלופיות. צפוי לאשר תמריצים ב-150 מיליארד דולר



>> ניצחונו של ברק אובמה במרוץ לנשיאות יעניק לאיגודים המקצועיים ולתעשיית הרכב הקורסת בעל ברית חזק בבית הלבן, ויפעיל לחץ על חברות הנפט והגז ועל חברות התרופות. בחירתו ביום שלישי מגדילה את הסיכוי לאישורה של חבילת תמריצים כלכליים חדשה, בהיקף של 150 מיליארד דולר - כך אומרים כלכלנים.



האתגר הגדול ביותר בפני הנשיא החדש יהיה לאושש כלכלה שלדעת כלכלנים רבים נמצאת במיתון. זאת כדי לפתור משבר דיור עיקש שהוביל למשבר הפיננסי הקשה ביותר זה 70 שנה, אשר גרם לבנקים לצמצם את היקף ההלוואות ולצרכנים ולחברות להקטין את הוצאותיהם.

ההאטה הכלכלית והגירעון התקציבי התופח, שלפי כמה הערכות עלול להגיע לטריליון דולר בשנת התקציב שהחלה באוקטובר, עלולים להגביל את יכולתו של אובמה לעמוד בהבטחות השאפתניות יותר שלו, כמו הרחבת ביטוח הבריאות הממלכתי וסבסוד אנרגיה חלופית. הסנאטור מאילינוי הבטיח לקזז חלק מההוצאות הנוספות בהעלאת מס חברות ומס הכנסה על משפחות המשתכרות יותר מ-250 אלף דולר.



לדברי אנליסטים, אובמה צפוי לפעול מהר כדי להטביע את חותמו על חבילת החירום בסך 700 מיליארד דולר שאישר הקונגרס בחודש שעבר. אניל קשיאפ, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת שיקאגו, אמר ביום שלישי כי מינוי שר האוצר הבא וסגניו הבכירים - שיפקחו על תוכנית הסיוע למגזר הפיננסי - צריך להיות בראש סדר העדיפויות הכלכלי. בתמורה לחבילת הסיוע ייאלצו הבנקים, חברות הביטוח, קרנות הגידור ושאר המגזר לעבור רפורמה בפיקוח רגולטורי.



המוניטין של אובמה כמפייס ייבחנו במאבק בין האיגודים המקצועיים למגזר העסקי. לשכת המסחר של ארה"ב מתנגדת להצעת חוק המאפשרת לעובדים להקים איגודים מקצועיים באמצעות החתמת רוב העובדים על כרטיס התומך באיגוד, במקום בהצבעה סודית. לשכת המסחר מתנגדת בטענה כי ביטול סודיות ההצבעה יאפשר להפעיל לחץ על עובדים. אובמה תומך בהצעת החוק, שמתעכבת בסנאט.



אובמה הבטיח גם לפורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר סיוע באישור הלוואה של 50 מיליארד דולר לפיתוח מכוניות חסכוניות בדלק. חברות גז ונפט, כמו אקסון מוביל ושברון, עלולות לעמוד בפני מס חדש שיגייס סכום של 1,000 דולר לשם "החזר חירום של אנרגיה למשפחות".



בנוסף הציע אובמה להשקיע 150 מיליארד דולר ב-10 השנים הבאות כדי להחיש פיתוח מכוניות היברידיות נטענות ואנרגיה מתחדשת בהיקף מסחרי.



תחת ממשל אובמה ייאלצו חברות התרופות להגן על תוכניות המימון הממשלתיות, המשלמות עבור תרופות ל-47 מיליון אזרחים. אובמה הבטיח לאפשר מו"מ על מחירי התרופות, בניסיון לחסוך 30 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully