וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירופה מקווים: אובמה ינהיג את החילוץ מהמשבר

בלומברג

6.11.2008 / 7:29



>> אירופה היתה זו שיזמה מערכת לחילוץ בנקים במשבר, וארה"ב הלכה בעקבותיה. עתה, זקוקים ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, וראש ממשלת צרפת, ניקולא סרקוזי, להובלתו של ברק אובמה בתיקון הנזק לכלכלה הגלובלית.

המיתון המסתמן בכלכלת ארה"ב גורר את המדינות המתועשות לנסיגה החמורה ביותר מאז 82'. ההתאוששות באסיה ובאירופה תלויה במידה רבה במהירות שבה אובמה יוכל להביא להתאוששות בארה"ב.



כלכלת ארה"ב, למרות קשייה, עדיין גדולה יותר מזו של מדינות גוש היורו. "אנשים מתים להנהגה כלכלית מצד ארה"ב. אין מדינה אחרת בעולם שיכולה לקחת על עצמה את התפקיד", אמר דניס מקשיין, מחוקק במפלגת הלייבור בבריטניה ושר החוץ לשעבר.



תוכניתו של בראון לרכוש מניות בבנקים הגדולים שימשה גם את ממשלת ארה"ב. לאחר שעודד את הממשלות באירופה "לערוך רפורמה בקפיטליזם", סרקוזי דחף את בוש לערוך פסגה של כל המעצמות, כדי לדון ברגולציה פיננסית חדשה.



הפתרון האולטימטיווי למשבר הפיננסי, כמו מקורו, צריך להיות תוצרת ארה"ב. ההוכחה לעוצמתה הכלכלית של ארה"ב טמונה בכך שהיא הלקוחה הגדולה ביותר של אירופה - היא רוכשת פי ארבעה מתוצרת אירופה מאשר סין, השנייה בתור. "אם אובמה יוכל לתפוס את הרגע, תהיה לו הזדמנות לקבוע את הנוף הבינלאומי לזמן רב", אמר ניקולא ורון, חוקר בקבוצת המחקר ברויגל בבריסל.



נראה שיש לאובמה מנדט להנהיג גם מחוץ לגבולות ארה"ב. 75% מ-22,500 אנשים שנסקרו ב-22 מדינות על ידי הבי.בי.סי בספטמבר תמכו במועמדותו. אפילו לפני בחירתו, קרא לו סרקוזי "חבר", ובראון ייחס למפלגה הדמוקרטית את "הרעיונות שמסייעים לאנשים לעבור זמנים קשים".



תקוותה של אירופה לחמוק מהמשבר בארה"ב התנפצה השנה. כלכלנים של ג'יי.פי מורגן צ'ייס חוזים כי התמ"ג הגלובלי ירשום ירידה ברבעון הנוכחי וברבעון הבא. גוש היורו, שרשם נסיגה ברבעון השני, ימשיך לסגת עד הרבעון הראשון של 2009.



"מעולם לא האמנתי שיש פירוד בין הכלכלות", אמר פרופ' אמר נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק. "כשארה"ב מתעטשת, שאר העולם מצטנן. הפעם לארה"ב יש דלקת ריאות כרונית ועיקשת".



אל תסמכו על סין



שווקים מתעוררים כמו סין עלולים להתגלות כמחליפים לא אמינים לצמיחה האמריקאית. ההכנסה לנפש בסין היא 5,370 דולר (במונחי שוויון כוח קנייה) - פי 8.5 פחות משל ארה"ב. הונגריה ופקיסטאן הצטרפו לבלרוס ולאוקראינה בבקשות סיוע מקרן המטבע הבינלאומית, וארגנטינה נתונה בחשש מפני חדלות פירעון. "איננו יכולים להשלות את עצמנו שכאשר אמריקה בצרות סין וכלכלות מתעוררות אחרות יוכלו למלא את החסר", אמר סטיבן רואץ', יו"ר מורגן סטנלי אסיה בהונג קונג.



אובמה הבטיח לעורר את הכלכלה האמריקאית באמצעות תקציב של 175 מיליארד דולר שנועד, בין היתר, לשיפוץ בתי ספר, דרכים וגשרים ולפיצוי צרכנים על התייקרות האנרגיה, ולמצוא דרכים לסייע לבעלי בתים להקל את תנאי פירעון המשכנתא שלהם.



ההנהגה האמריקאית דרושה לעולם, מכיוון שבשאר המדינות הכוח מתפזר. באירופה יש 27 ממשלות, ולכל אחת כיוון משלה. "לנשיא הנבחר יהיה עניין להשפיע על התמונה הבינלאומית, בהתחשב בכך שארה"ב איבדה מהדומיננטיות שלה בכהונת בוש", אמר ג'ים אוניל, כלכלן בכיר בגולדמן סאקס.



ואולם מאנו בשקראן, ראש המחקר הכלכלי של סנטניאל גרופ בסינגפור, אמר כי לאובמה אין את ההשפעה הנדרשת להוביל את העולם. "ארה"ב אחראית באופן חלקי למשבר, ואיבדה הרבה אמינות", הוא אמר. "אין לה סמכות מוסרית לקדם פתרונות למשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully