וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים לקצץ? עשו את זה נכון

נפתלי בנט

6.11.2008 / 11:00

אם העובדים שותפים בכאב ובקשיים בתקופות הקשות, מן הראוי שייהנו גם מההצלחה אם וכאשר היא תגיע

האסימון כבר נפל אצל רוב מנכ"לי הסטארט-אפים. הם מבינים שאין ברירה וחייבים לצמצם בהוצאות על-מנת לשרוד את המשבר. חברות שלא יצמצמו את קצב שריפת המזומנים פשוט לא יהיו. באופן טבעי הסעיף המרכזי והזמין ביותר לקיצוץ הוא משכורות הנהלה והעובדים. הקיצוץ נע בדרך כלל בין 5% ל-20% מהמשכורת. אפשר לעשות קיצוץ דיפרנציאלי ולפגוע פחות במשכורות הנמוכות ממילא, וגם ראוי כדוגמה אישית, שההנהלה תקצץ לעצמה בשיעור גבוה יותר משאר העובדים.

הנה רעיון שעשוי להקל במעט על המהלך הקשה: כאשר אתה מקצץ את המשכורות של עובדי החברה, תן להם מניות (או אופציות) בתמורה לשכר שקוצץ. ההיגיון הוא פשוט: אם העובדים שותפים בכאב ובקשיים בתקופות הקשות, מן הראוי שייהנו גם מההצלחה אם וכאשר היא תגיע. הכלכלה נעה במחזוריות. בתקופות גאות מניות הן מצרך יקר ערך ואילו בתקופות מיתון "מזומנים הם המלך" ויש לשמרם אך אפשר להיות נדיבים דווקא במניות.

איך עושים את זה?

ישנן כמה טכניקות לבצע את זאת. דרך אחת, פשוט להמיר את הכסף שקוצץ במניות או אופציות. כלומר, אם עובד מסוים איבד 2,000 שקל בחודש משכרו (24 אלף שקל בשנה) אז מעניקים לו אופציות שוות ערך להשקעה של 24 אלף שקל, לפי שווי החברה המעודכן ביותר.

אפשרות נוספת, לבצע הענקת אופציות ללא קישור ישיר למשכורת שקוצצה, כלומר, לא אחד תמורת אחד. ישנה גמישות בקביעת שווי החברה ואפשר גם להגביל את ההקצאה הכוללת, על מנת להימנע מצ'ק פתוח וליצור ודאות במבנה אחזקות החברה.

איך אשכנע את המשקיעים שלי להסכים? הרי הם ידוללו בעקבות הקצאת המניות.

המשקיעים יודעים היטב שאנו מצויים בתקופה בה קשה לגייס כספים והם ישמחו לקבל השקעה חדשה בחברה על מנת להגביר את שרידותה. תגיד להם שמצאת "משקיע" חדש - העובדים. העובדים מוכנים להשקיע, נניח, 300 אלף דולר על פני השנה הקרובה, זהו סכום החיסכון במשכורות, וכמו כל משקיע מגיעה להם תמורה. לאחר שתחשב בצורה מדויקת את כמות המניות המוקצות (בדרך כלל אחוזים בודדים) ואת שיעור הדילול למשקיעים אתה תיווכח שלא מדובר בדילול כבד במיוחד. ישנן גם נוסחאות מרוככות יותר להקצאת המניות.

בתקופה הנוכחית כולם מנסים לצמצם סיכוני השקעות (downside) אפילו תוך פגיעה מסוימת בפוטנציאל התשואה (upside) על כך מדובר במקרה זה. הגברת שרידות החברה תמורה דילול קל. למה אני צריך להעניק לעובדים מניות עכשיו? ממילא נכנסים למיתון ואין להם הרבה אלטרנטיוות. שיגידו תודה שיש להם בכלל עבודה

ראשית, השמיים לא יפלו אם תוותר על הרעיון. אך זו לא חוכמה גדולה בתקופות הטובות להתייחס אל העובדים כמלכים ולשלוח אותם לסדנאות תיפוף אורגני בגליל. ואילו בזמנים של מיתון ושפל להתייחס אליהם כאל כלואים בחברה ללא אפשרויות. מנכ"ל שינהג כך יאבד את נאמנות עובדיו כלפי החברה, ובצדק.

הערות, ביקורות ורעיונות לנושאים: aftalibennett@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • פיטורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully