וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הבחירות: אובמה ממיין מועמדים לתפקיד שר האוצר; בין המועמדים המובילים: לארי סאמרס ופול וולקר

אשר שכטר

6.11.2008 / 12:23

חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, הביע תמיכה במינויו של וולקר, יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר


הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, עשוי לחשוף כבר בימים הקרובים את מועמדו לתפקיד שר האוצר של ארה"ב, לאחר שהציע לרם עמנואל את תפקיד ראש מטה הבית הלבן. המועמדים המובילים המסתמנים כעת הם שר האוצר לשעבר של ארה"ב, לארי סאמרס, נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק טימותי גייתנר ויו"ר הבנק הפדרלי לשעבר פול וולקר.

סאמרס, בן 53, שימש כשר האוצר תחת הנשיא לשעבר ביל קלינטון ונחשב למועמד המוביל לשמש כיורשו של הנרי פולסון במשרד האוצר, לפי העיתון "וול סטריט ג'ורנל" וסוכנות הידיעות בלומברג. סאמרס שימש גם כיועץ כלכלי לאובמה במהלך הבחירות, ושוחח עמו רבות מאז ההסלמה של משבר האשראי בספטמבר. לדברי גורמים המקורבים לאובמה, הנשיא הנבחר מעריך את ניסיונו של סאמרס ואת היכרותו עם מנהיגי מדינות רבים, הנחשבת לנכס חיוני בטיפול במשבר האשראי העולמי.

עם זאת, גורמים בקרבתו של אובמה הדגישו גם כי הנשיא הנבחר טרם קיבל החלטה וכי הוא עשוי להחליט למנות את טימותי גייתנר בן ה-47, שנחשב גם הוא למועמד מוביל וצבר ניסיון רב בחודשים האחרונים במאמצי הממשל לבלום את המשבר הפיננסי בוול סטריט. גילו הצעיר של גייתנר מהווה גם הוא יתרון, לדברי הגורמים.

על שר האוצר הבא של ארה"ב תופקד מלאכת הפיקוח והיישום של תוכנית החירום הכלכלית בסך 700 מיליארד דולר שאישר הקונגרס לחילוץ המערכת הפיננסית, בשעה שארה"ב מנסה להתאושש מהמשבר הפיננסי החמור ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30 ועומדת בפני מיתון.

הן סאמרס והן גייתנר צפויים לנקוט בעמדה יותר אגרסיווית בטיפול במשבר הפיננסי מאשר שר האוצר הנוכחי, הנרי פולסון. גייתנר תמך פעמים רבות בנקיטה בצעדים דרמטיים לבלימת המשבר, ותמך בהזרמת הון ישירות לבנקים לפני פולסון. סאמס עצמו ביקר כבר בשנה שעברה את קובעי המדיניות בארה"ב על אופן הטיפול במשבר, כשאמר כי הם מפגרים אחרי ההתרחשויות.

מועמד נוסף לתפקיד שר האוצר הוא יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר פול וולקר, שכבר הביע בינואר תמיכה באובמה והיה אחד מיועצי המפתח שסייעו לנשיא הנבחר לנסח את הנאום במארס, בו קרא לביצוע שינוי דרמטי ברגולציה על המערכת הפיננסית בארה"ב. וולקר, אשר שימש כיו"ר הבנק הפדרלי בשנים 87'-79', הוא שהוציא את ארה"ב מהסטגפלציה שרשמה בשנות ה-70.

הכלכלן הנודע ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2001, הביע היום תמיכה במינויו של וולקר בן ה-80 לתפקיד שר האוצר, כשאמר כי יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר מחזיק בידע שיאפשר לו להשיב את הביטחון לשווקים הפיננסיים ולהפשיר את שוקי האשראי.

"אחת הבעיות העיקריות כרגע היא שלעם האמריקאי אין ביטחון בשר האוצר הנוכחי, משום שהם מאמינים בחלקם כי הוא פועל מתוך ניגוד עניינים משום ששימש בעבר כיו"ר ומנכ"ל גולדמן סאקס. רבים מהשמות שהועלו בימים האחרונים האמינו בעבר בדה-רגולציה של המערכת הפיננסית שהובילה אותנו למשבר הזה, או תמכו ביוזמות דומות בעבר", אמר שטיגליץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully