וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה תוכנית נוספת של פישמן: ועדת המשנה של המועצה הארצית לא אישרה בניית מתחם מסחרי בכפר ביל"ו

רז סמולסקי

6.11.2008 / 15:10

זאת לאחר שלפני שלושה חודשים נדחתה תוכנית של פישמן להכשרת מתחם מסחרי בקיבוץ גן שמואל



ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות עו"ד אורית קוטב, דחתה תוכנית לאישור בדיעבד של מתחם מסחרי בכפר ביל"ו. לפני שלושה חודשים דחתה הולנת"ע (הועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) תוכנית דומה של אליעזר פישמן בגן שמואל.



הוועדה דנה מרכז המסחרי בכפר ביל"ו שנמצא על קרקע בשטח של כ-25 דונם. המרכז נמצא בבעלות חברת תנופורט, שמוחזקת על ידי אליעזר פישמן. בעבר שימש במתחם כבית אריזה וייעוד הקרקע מאפשר את שימוש זה בלבד.



בית האריזה הפסיק לפעול ובמקומו התחילו להיכנס חנויות למתחם באופן לא חוקי. בדיעבד ניתן לחנויות אלה אישור לפעול באמצעות מתן היתר לשימושים חורגים זמניים.



ב-4.5 שנים האחרונות מנסה החברה לקדם תוכנית בועדות התכנון של מחוז מרכז, שתסדיר את השימושים החורגים באמצעות שינוי ייעוד קבוע לשימוש מסחרי. ועדות התכנון קבעו בעבר שיש להגביל את השימושים המסחריים במתחם.



תנופורט נימקה את התוכנית בכך ש"המתחם הוא 'אבן יסוד' שממנה שואבת המועצה (גזר) מעט חוסן כלכלי. ביטול השימוש החורג ידרדר את המצב הכלכלי של המועצה וימיט עליה אסון. המקום משמש מקור תעסוקה לעובדים רבים שיפוטרו ויוותרו ללא פרנסה".



ממשרד הפנים נמסר כי "החלטת ועדת המשנה לעררים לסרב לתוכנית נשענת על מדיניות התכנון הארצית, כפי שנקבעה ואושרה בתמ"א 35. מדיניות מוצהרת ומובהקת זו מעדיפה את פיתוח העיר על פני הפרוורים, תוך שמירה על אופיים הכפרי של ישובים חקלאיים".



חברי הוועדה דחו את התוכנית פה אחד וקבעו כי "מרכזים מסחריים בשטחים כפריים, כדוגמת התוכנית המוצעת, פוגעים באופן מובהק במדיניות התכנון הארצית העדכנית לחיזוק משמעותי של הערים, לרבות באמצעות חיזוק הפעילות המסחרית בתוכן".



בתוכנית מתאר 35 (תמ"א 35), קבעה הממשלה כי כפר ביל"ו הוא מושב שחשוב לשמור על צביונו הכפרי-חקלאי. ועדת המשנה ציינה בהחלטתה כי העובדה שמדובר במרכז מסחרי קיים ופועל - לא צריכה להוות שיקול לטובת התוכנית. זאת מאחר והמתחם הוקם מכוח היתרים זמניים לשימוש חורג, אשר אין לראות בהם "בשום אופן מכשיר המכתיב את תכנון העתיד".
איתמר בן דוד, מתכנן סביבתי בחברה להגנת הטבע, הגיב להחלטה: "החלטה מצוינת ואמיצה של ועדת המשנה לעררים, שבפה אחד החליטה לחזק עקרונות תכנון ארצי חשובים בעלי חשיבות לשמירה על השטחים הפתוחים ולחיזוק הערים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully