וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פורקס: משמעות הורדת הריבית בבריטניה - חוסר ברירה ונתונים חמורים לשוק הבריטי

יובל מעוז

6.11.2008 / 16:37

הראל: ב-2009 הצמיחה בבריטניה תהיה שלילית


"כנראה שיש לממשלה בבריטניה נתונים חמורים לשוק הבריטי והם רוצים להשיג חוסן ויציבות. הורדת ריבית באופן כזה אומר שזה חוסר ברירה", כך מגיב טל עבדה, מכלל פורקס, על החלטתו המפתיעה של הבנק המרכזי של בריטניה להוריד את ריבית ב-1.5% בעקבות מחנק האשראי העולמי והחשש כי המיתון בבריטניה יהיה ממושך ועמוק.

"הסיבה העיקרית להורדת הריבית היא שלונדון היא המרכז הכלכלי של אירופה - בעת שגשוג, היא הנהנית העיקרית, אבל כשיש מכה כלכלית כמו עכשיו, היא האומה שסובלת הכי הרבה".

עבדה מסביר את התחזקותו המפתיעה של הליש"ט למרות הורדת הריבית: "לכאורה, שכמורידים ריבית המטבע בדרך כלל נחלש, אבל אנו חוזים כעת בתהליך הפוך. כנראה שהמשקיעים מבינים שבמצב הנוכחי של שהשוק ההשפעות הפוכות. הורדת ריבית נותנת אוויר לחברות כי זה מוריד להן את עלויות המימון. השטרלינג עם מומנטום שלילי, התחזק וקפץ מ-6.2 שקלים לפאונד ל-6.14 שקלים . לפי כל הספרים והתיאוריות, היה צריך להתרחש הפוך".

"עכשיו צריך לראות מה יהיו ההתפתחויות: אם הספקולציות יהיו חזקות יותר מנתוני המקרו, אזי נראה את הסטרלינג נחלש, אך אם יקרה הדבר ההפוך, הסטרלינג ימשיך ויתחזק".

"המשמעות של התהליך הזה מבחינת ישראל הוא לגבי כל מי שעושה עסקים עם בריטניה, ויש כאלה כמה חברות נדל"ן לדוגמא. התשואות על הנדל"ן בבריטניה יורדות. ההלוואות נמוכות יותר כעת והיזמים יהיו מוכנים לקחת שכר דירה נמוך יותר".

כיצד המהלך ישפיע על מהלכים בארה"ב?

"אובמה אמר במהלך הקמפיין כי הוא 'יחלק מחדש את העושר בחברה', כלומר, הוא יפעל לקחת כסף מהעשירים ולתת לעניים. משמעות הדבר היא העלאות מסים, מיסוי גבוה יותר על חברות, על רווחי שוקי הון, הגדלת מס הכנסה. אתמול ראינו את הירידה במדדים האמריקאיים אחרי בחירות בארה"ב, וזאת למרות שבדרך כלל אחרי בחירות יש אופטימיות בשווקים. הפעם ברור מה הכיוון של אובמה, ואין ספק שהכיוון הוא פחות קפיטליסטי וזה פוגע באלה שנמצאים בשכבות העליונות".

הראל: ב-2009 הצמיחה בבריטניה תהיה שלילית

ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, הגיב להורדת הריבית: "ההפחתה משקפת את ההידרדרות המהירה במצב הכלכלה בבריטניה ונועדה להפחית את עוצמת המיתון הצפוי. כבר ברבעון השלישי נרשמה צמיחה שלילית של 2% בשיעור שנתי וצופים שהצמיחה הממוצעת ב-2009 תהיה שלילית, הצמיחה הגרועה ביותר בין המדינות המתקדמות".

"התרענו כבר תקופה ארוכה על כך שהכלכלה הבריטית חשופה יותר מכל כלכלה אחרת מחוץ לארה"ב למשבר הפיננסי. גם הרכב התוצר בבריטניה (הרבה פעילות פיננסית), גם מבנה שוקי המשכנתאות שם, גם העלייה החדה במחירי הבתים (עד לפני כשנה), גם החובות הגדולים של משקי הבית וגם החוזק של המטבע (עד לפני מספר שבועות) תמכו בהחרפת המשבר שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully