וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלות ארה"ב, אירופה ויפאן צפויות לשקוע במקביל למיתון ב-2009

נמרוד הלפרן

6.11.2008 / 20:52

כך לפי קרן המטבע; התוצר העולמי צפוי לצמוח ב-2.2% ב-2009; שווקים מתעוררים יצמחו ב-5.1%


כלכלות ארה"ב, אירופה ויפאן צפויות לרשום צמיחה שלילית בשנה הבאה - הפעם הראשונה בה נכנסות במקביל למיתון הכלכלות המפותחות הגדולות בעולם. כך העריכה היום קרן המטבע הבינ"ל (IMF) בעקבות הרעה חריפה שנרשמה בחודש החולף בתחזיות הצמיחה.

קרן המטבע צופה כעת צמיחה של 2.2% בתוצר העולמי בשנה הבאה, לעומת צמיחה של 3.7% השנה. לפני חודש העריכה הקרן כי צפויה צמיחה של 3% בשנת 2009, ובחודש יולי העריכה כי צפויה צמיחה של 3.9%. במשך שנים, קרן המטבע הגדירה מיתון עולמי באופן בלתי רשמי כצמיחה גלובלית של פחות מ-3% - זאת משום שכלכלות בשווקים מתעוררים רושמות רק לעיתים נדירות צמיחה שלילית. התאוששות בצמיחה צפויה רק לקראת סוף השנה הבאה, העריכה הקרן.

כל הכלכלות המפותחות המרכזיות בעולם, למעט קנדה, צפויות לרשום בשנה הבאה צמיחה שלילית, לפי הקרן. כלכלת ארה"ב צפויה לרשום צמיחה שלילית של 0.7% בשנה הבאה, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 0.1%. כלכלת גוש היורו צפויה לרשום ב-2009 צמיחה שלילית של 0.5%, לעומת תחזית הקרן מאוקטובר לצמיחה של 0.2%. כלכלת יפאן צפויה לרשום צמיחה שלילית של 0.2% בשנה הבאה, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 0.5%.

כלכלת בריטניה צפויה לרשום בשנה הבאה צמיחה שלילית של 1.3%, ואילו כלכלת גרמניה צפויה להתכווץ ב-0.8%. כלכלת צרפת צפויה לרשום צמיחה שלילית של 0.5%.

במקביל, צופה הקרן האטה חדה בשנה הבאה גם בצמיחה בשווקים מתעוררים, בין השאר בעקבות נפילת מחירי הסחורות. כלכלות מתעוררות בעולם צפויות לצמוח בשנה הבאה ב-5.1%, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 6.1%. כלכלת סין צפויה לצמוח בשנת 2009 בשיעור של 8.5%, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 9.3%.

"תנאי השוק מתחילים להגיב על צעדי המדיניות שנקטו ממשלות כדי לתמוך בכלכלה, אולם למרות היישום המהיר של צעדים אלה, המשבר הפיננסי צפוי להחמיר באופן חריף יותר משהערכנו בחודש אוקטובר", מסרה הקרן. הקרן גם חתכה את תחזיתה למחיר הנפט הגולמי בשנה הבאה, מ-100 דולר לחבית ל-68 דולר לחבית.

מוקדם יותר היום ביצעו שורה של בנקים מרכזיים באירופה הורדות חדות של הריבית. בנק אוף אינגלנד חתך במפתיע את הריבית בבריטניה ב-1.5% ל-3% - רמתה הנמוכה ביותר מאז שנת 1954. תחזית הכלכלנים היתה להורדת ריבית של 0.5% בלבד. הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הוריד היום את הריבית בגוש היורו ב-0.5% ל-3.25%, בהתאם לתחזיות, ונשיא הבנק, ז'אן-קלוד טרישה, אמר כי אינו פוסל אפשרות להורדות ריבית נוספות.

הבנק המרכזי של שווייץ אף הוא הוריד היום במפתיע את הריבית ב-0.5% לרמה של 2%. הבנק המרכזי של דנמרק הוריד את הריבית היום ב-0.5% לרמה של 5%, ואילו הבנק המרכזי של צ'כיה הוריד את הריבית ב-0.75% לרמה של 2.75%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully