וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזיות הקודרות לענף הספנות: קריסת חברות קטנות והשבתת אוניות

אבי בר-אלי

7.11.2008 / 16:03

סמנכ"ל צים: "המשבר כבר הגיע לחברות הספנות הגדולות"



אוניית מטען שהוחכרה לפני כמה חודשים ב-250 אלף דולר ליום, הוחכרה לפני שבועיים ב-9,000 דולר ליום וכיום מגיעים מחירי ההחכרה גם ל-4,000 דולר ליום. במחירים כאלה אי אפשר להפליג" - כך אמר אתמול רו"ח עמוס כהן, יועץ לכלכלת ספנות, בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית.



דבריו של כהן נאמרו על רקע קריסת מדד מחירי ההובלה בכ-90% ממאי 2008, בעקבות ההאטה בסחר העולמי והצפי להחרפתה. החששות קיבלו בימים האחרונים חיזוק לאור הדיווחים בחו"ל על מגמת ההשבתה של אוניות מטען, וכוונתה של חברת הספנות זודיאק, שבבעלות איש העסקים הישראלי סמי עופר, להשבית כ-20 אוניות בשל חוסר כדאיות כלכלית בהפלגתן.



לדברי כהן, מצב הספנות העולמית יוסיף להחמיר, וגם חברות השירות הקווי (Liners) ייאלצו בקרוב להשבית אוניות: "זה ייקח ארבעה-חמישה חודשים עד שגם החברות הגדולות יידרשו להשבית אוניות". להערכתו, מחירי ההובלה יתייצבו סביב רמה שתספיק להשבת עלויות ההון והתפעול של האוניות בלבד.



סמנכ"ל אנרגיה וסביבה בצים, יגאל מאור, טען כי המשבר כבר הגיע לשירות הקווי, וכי חברת הספנות האמריקנית APL הודיעה באחרונה על השבתת אוניית מטען לתקופה של חצי שנה. צים עצמה עדיין לא השביתה אוניות, אך החברה כבר הודיעה באחרונה על ביטול קווים, רשמה הפסד של 60 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2008 וצפויה לרשום הפסדים נוספים במחצית השנייה.



לטענת כהן, בענף הספנות צפויים מיזוגים או "בליעת" חברות קטנות ובינוניות בידי חברות הספנות הגדולות. "המשתמשים בהובלה ימית לא ייצאו נשכרים מהוזלת ההובלה הימית, שכן המגמה תלווה בירידה ברמת השירות למשתמשים, ואלה יידרשו להגדיל מלאים", הוסיף.



כהן טוען כי משבר הסאבפריים הוא רק הטריגר לנפילה בסחר הימי העולמי, שכן זה נע עוד קודם לכן סביב תמחור שאינו ריאלי. לדבריו, אחת הסיבות העיקריות לקריסה נעוצה בירידה של כ-20% בתוצר הסיני בשנה החולפת, שהביאה לירידה ניכרת בביקושים לשינוע הימי.



באשר לבניית אוניות חדשות, כהן ציין כי כבר כיום עושות החברות מאמצים לבטל חוזי הזמנה, וכי קצב הבנייה המואץ בארבע השנים האחרונות (3,500 אניות בשנה לעומת 2,500 בימי שגרה) עתיד להעיק על ענף הספנות בהצפתו באוניות נוספות ובקיבולת שאינה בהכרח ריאלית לביקושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully