וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדות הריבית האגרסיוויות של בנקים מרכזיים בעולם מביאות את הריבית אל מתחת לשיעור האינפלציה

סוכנויות הידיעות

7.11.2008 / 18:00

הפחתות הריבית החדות שביצעו בבריטניה ובבנק המרכזי של אירופה נובעות מהשאיפה להמריץ את הכלכלות


על רקע הורדות הריבית האגרסיוויות מצד בנקים מרכזיים ברחבי העולם, עלויות ההלוואה כעת נמוכות יותר ממדד אינפלציית הליבה, לראשונה מאז תחילת שנות ה-80.

הפחתות הריבית החדות שביצעו השבוע הבנק המרכזי של בריטניה והבנק המרכזי של אירופה נובעות מהשאיפה להמריץ את הכלכלות ולהוציא אותן ממיתון ומהמחנק בשוקי האשראי.

הבנק המרכזי של בריטניה, בראשותו של מרווין קינג, חתך את הריבית ב-1.5% ל-3%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1955 - שיעור ההפחתה היה החד ביותר מזה 16 שנה. הבנק המרכזי של אירופה ביצע הפחתת ריבית שנייה בתוך חודש, ל-3.25%. יו"ר הבנק, ז'אן-קלוד טרישה לא שלל את האפשרות להורדות ריבית נוספות.

בשבוע שעבר הפחית הבנק המרכזי של ארה"ב את הריבית ל-1%, הרמה הנמוכה ביותר מזה 50 שנה. הבנק המרכזי של יפאן הפחית את הריבית ל-0.3%, הפחתת ריבית ראשונה לאחר 7 שנים. הבנק המרכזי של דרום קוריאה הפחית את הריבית בפעם השלישית בתוך חודש.

הסיבה להפחתות הריבית היא שמשבר האשראי, הנמשך מזה 15 חודשים, הביא לפגיעה קשה יותר לצמיחה ולאינפלציה ממה שצפו הבנקים המרכזיים רק לפי חודשיים. אתמול הפחיתה קרן המטבע העולמית את תחזית הצמיחה שלה ל-2009 מ-3% ל-2.2%. קרן המטבע העולמית הודיעה כי מספר כלכלות מפותחות צפויות להתכווץ בשנה הבאה, וכי התייקרות המחירים במדינות העשירות תעמוד על 1.4%, פחות ממחצית מקצב ההתייקרות השנה.

בה בעת, הצמיחה האיטית ומחנק האשראי גורמים לחברות ולצרכנים להפחית בהוצאות. יצרניות הרכב ורשתות הקמעונות היו בין המגזרים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר. טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביותר ביפאן, הפחיתה אתמול את תחזית הרווח שלה ל-2008 ביותר מ-50%. הרשתות מייסי'ס, טרגט וגאפ דיווחו כולן על ירידה במכירות באוקטובר בארה"ב.

הבנקים המרכזיים סבורים כי שעורי ריבית שליליים יעודדו את הציבור להגדיל את הצריכה במקום לחסוך כסף שמאבד בערכו, טוענים הכלכלנים. אסטרטגיה זו מיועדת בנוסף להניע את המשקיעים ואת הבנקים לחפש אפיקי השקעה רווחיים יותר.

עם המשך ירידת הריביות, הבנקים המרכזיים יצטרכו לשקול לנקוט בצעדים קונוונציונאליים פחות כדי להגן על כלכלותיהם. בין היתר, להתחייב בפומבי לשמור על ריביות נמוכות, ולאפשר הלוואות ארוכות טווח על ידי הזרמת כמויות אדירות של מזומנים עם רכישה ישירה של אג"ח ממשלתיות.

הדיון באשר לבאות צפוי להתחיל ב-16 בדצמבר, כאשר קובעי המדיניות של הבנק המרכזי של ארה"ב ייפגשו לצורך החלטת הריבית הבאה. כלכלנים צופים הורדת ריבית נוספת של 0.25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully