וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדמן סאקס: ארה"ב בדרך למיתון העמוק זה 26 שנה; הזינוק באבטלה - החד מאז מלחמת העולם

נמרוד הלפרן

7.11.2008 / 20:51

צופה צמיחה שלילית של 3.5% ברבעון הנוכחי; האבטלה תגיע ל-8.5% בשנה הבאה


כלכלת ארה"ב צפויה לשקוע במיתון החמור ביותר זה 26 שנים, ושיעור האבטלה צפוי לרשום את הזינוק החד ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. כך כתב היום הכלכלן הראשי של גולדמן סאקס, יאן הציוס, בדו"ח מחקר שפירסם, במסגרתו העריך כי לא צפויה התאוששות לפני שנת 2010.

הציוס צופה כעת כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב ירשום צמיחה שלילית של 3.5% ברבעון הרביעי של השנה, לעומת תחזית קודמת שלו לצמיחה שלילית של 2%. ברבעון הראשון של שנת 2009 צופה הציוס צמיחה שלילית של 2%, לעומת תחזית קודמת לצמיחה שלילית של 1%. במידה והתחזית אכן ותתגשם, תהיה זו הנפילה הדו-רבעונית החדה ביותר בצמיחה בארה"ב מאז 1982, בשנה השנייה של כהונת הנשיא רונלד רייגן. עם זאת, מרבית הכלכלנים אינה כה עגומים בתחזיותיהם, ובממוצע צופים כלכלנים צמיחה שלילית של 0.4% ברבעון הרביעי, וצמיחה של 0.5% ברבעון הראשון של 2009.

"הולכות ומצטברות ראיות להמשך הנפילה בביקוש המקומי ובייצור בארה"ב", כתב הציוס. "איננו צופים שום דבר שמתקרב למגמת צמיחה לפני שנת 2010", הוסיף. "המשך ההאטה הכלכלית צפויה להותיר את הלחץ על קובעי המדיניות לנקוט בצעדים נוספים כדי להמריץ את הכלכלה", ציין הציוס.

מוקדם יותר היום מסר משרד העבודה האמריקאי כי שיעור האבטלה בארה"ב זינק באוקטובר ל-6.5% - רמתו הגבוהה ביותר זה 14 שנים - לעומת 6.1% בחודש הקודם. מספר המשרות בשוק התעסוקה האמריקאי נפל זה החודש העשירי ברציפות, וצנח באוקטובר ב-240 אלף, והשלים בכך נפילה דו-חודשית של למעלה מחצי מיליון משרות.

בעקבות פרסום נתוני התעסוקה העגומים בארה"ב, העריך הציוס כי שיעור האבטלה בארה"ב עתיד לעלות לרמה של 8.5% עד סוף שנת 2009, לעומת תחזית קודמת של 8%. שיעור האבטלה עשוי להמשיך לעלות גם בתחילת שנת 2010, ולהשלים בכך זינוק של יותר מ-4% מהשפל האחרון ועד לשיא - הקפיצה החדה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, לפי הציוס.

הציוס העריך היום עוד כי הבנק הפדרלי עשוי להחליט על הורדת ריבית נוספת עוד בטרם ישיבתו המתוכננת הבאה ב-16 בדצמבר. החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds Futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקאגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, מעניקים כעת סיכוי של 94% לכך שהבנק הפדרלי יחליט להוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%, לרמה של 0.5%, בישיבתו בחודש הבא. זאת, לעומת הסתברות של 55% שהעניקו לכך לפני שבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully