וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר: המסחר יפתח בצל המשבר הכלכלי המעמיק

רותם סלע

8.11.2008 / 22:26

שבוע המסחר בתל אביב יפתח מחר לאור תוכנית התמריצים של אובמה והאופטימיות שהרעיפה זכייתו על וול סטריט

לאחר שבוע סוער סגרו המדדים המובילים את שבוע המסחר בעליות שערים. מדד המעו"ף עלה בשבוע שעבר ב-3.3% לרמה של 749 נקודות ומדד תל אביב 100 טיפס בכ-3% ל-645. אך למרות עליות השערים השבועיות יפתח יום המסחר מחר בחשש על רקע נתונים כלכליים מטרידים שפורסמו לאחר סגירת שבוע המסחר בישראל, הנוגעים למצבה של הכלכלה האמריקאית. מאידך, בחירתו של אובמה והבטחתו לחבילת תמריצים נוספת הובילה, עם כניסתו לנשיאות, לעליות שערים בוול סטריט ביום שישי.

בתחילת השבוע עוד שררה אופוריה קצרה בשוקי ההון הישראלים על רקע התאוששותם של שוקי ההון הגלובליים, אך בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע היא התחלפה בירידות שערים חדות, על רקע חששות בשוקי ההון העולמיים ממיתון. ביום חמישי אף ירדו השווקים בחדות ומדד המעו"ף איבד כ-4.5% מערכו.

היה זה גם שבוע בו החזאים ומקבלי ההחלטות עדכנו מטה את תחזיותיהם בנוגע למצבה של הכלכלה הישראלית, ולפיכך גם של המגזר העסקי לשנת 2009. בסדרת סקירות שהוציא בנק ההשקעות השווייצי UBS בשבוע היוצא עדכנו האנליסטים מטה את תחזית הצמיחה העולמית והישראלית. ב-UBS מעריכים כי הצמיחה בישראל תעמוד ב-2009 על 1% בלבד ומעריכים כי הבנקים הישראלים לא יעמדו בתנאי הלימות ההון הנדרשים מהם על ידי הפיקוח על הבנקים.

בכנס ראש פינה לתקשורת התבטא רם בלינקוב, ראש אגף התקציבים באוצר, בנוגע לצמיחה ב-2009. לטענתו יש לעדכן את ההערכות הנוכחיות של האוצר בנוגע לצמיחה מטה ואת ההערכות הנוגעות להכנסות המדינה ממסים.

בלינקוב אמר כי הגירעון ב-2009 יהיה גבוה משמעותית מזה שהוגש לכנסת, וכי צפויה ירידה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים. כשנשאל אם בכוונת האוצר לבטל את הרפורמה במס הכנסה, השיב בלינקוב כי הדבר נשקל, וכי אם לא יבוטלו הפחתות המס במסגרת הרפורמה צפויה ירידה של שלושה מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים. "בקרוב נעדכן כלפי מטה את תחזיות הצמיחה", הוסיף בלינקוב.

מדד הבנקים ומערכת הבנקאות הישראלית ימשיכו לרכז עניין רב על רקע המשבר הפיננסי והכלכלי המעמיק. בסוף השבוע הודיעו הרשויות האמריקאיות על סגירתם של שני בנקים נוספים שנפגעו בעקבות המשבר. בכך עולה מניין הבנקים שקרסו מתחילת 2008 בארה"ב ל-19. הבנקים שקרסו הם בנק פרנקלין מיוסטון ובנק סקיוריטי פאסיפיק מלוס אנג'לס. בסקירה של בית ההשקעות I.B.I על מערכת הבנקאות הישראלית ממליצים דווקא על סקטור הבנקאות הישראלי. המחיר הנוכחי של מניות הבנקים לוקח בחשבון את התרחיש הגרוע ביותר האפשרי, סבורים בבית ההשקעות.

כימיקלים לישראל תיסחר ביום ראשון על רקע התנודות במניית חברת הדשנים פוטאש שנסחרת כעת במחיר נמוך ב-7.2% ממחיר הסגירה שלה ביום רביעי בוול סטריט. מניית פוטאש, כמו גם מניותיהן של חברות הדשנים האחרות, מקיימות ביניהן קורלציה מסויימת הנובעת מכך שמחיר הדשנים הוא בסופו של דבר המשתנה העיקרי המשפיע על תוצאותיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully