וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר העולמי מאיים לעצור את הרפורמה במס

מוטי בסוק

9.11.2008 / 8:37

בכירים במשרד האוצר סבורים כי יש לבטל את הרפורמה או להקפיאה בשל צפי לגביית מסים נמוכה מהיעד ב-2008 ו-2009

מחלוקת בצמרת האוצר בשאלה אם יש לבטל את הרפורמה הרב-שלבית במס הכנסה ובמס חברות ב-2009. בעוד הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, תומך בביטול הרפורמה או בהקפאתה, מנכ"ל האוצר ירום אריאב ומנהל רשות המסים יהודה נסרדישי תומכים בהמשך קיומה לפני התכנון. לא ברורה עמדת שר האוצר רוני בר-און, החשב הכללי שוקי אורן והממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון ידין ענתבי.

הרפורמה אמורה לצאת לדרך בינואר. באוצר יש חששות כבדים ביחס להיקף גביית המסים ב-2009. ההערכה באוצר וברשות המסים היא שהרשות לא תדביק את יעד גביית המסים ב-2008 - 190 מיליארד שקל - בשל ההאטה בצמיחה. באוצר כבר השלימו עם ההערכה שגביית המסים תהיה נמוכה מהיעד ב-4-5 מיליארד שקל.

ואולם החשש הגדול הוא מהיקפי הגבייה הנמוכים ב-2009. ביולי, לפני התפרצות המשבר העולמי, האוצר קבע יעד גבייה של 203 מיליארד שקל לרשות המסים ל-2009 - יעד גבוה מאוד ביחס ל-2008. באגף התקציבים ביקשו לקבוע יעד גבוה כדי שיוכלו להעלות את רף ההוצאות בתקציב. כבר אז התנגדו ברשות ליעד הגבוה בטענה שהוא לא ריאלי. בשבועות האחרונים הצטרפה לשכת שר האוצר להערכה זו, אך בינתיים הוחלט שלא לשנות את יעדי תקציב 2009.

באגפי האוצר השונים מספקים הערכות שונות של פוטנציאל גביית המסים ב-2009 - בין 189 מליארד שקל ל-195 מיליארד שקל. משמעות הדבר היא כי הגירעון בתקציב 2009, שאמור היה להיות 1% מהתוצר, יגיע ל-3% מהתוצר לפחות. בר-און גורס כי אין לשנות את יעדי תקציב 2009, וכי יש לאפשר למייצבים האוטומטיים בתקציב לפעול.

לא יקרה לפני הבחירות

הרפורמה החלה ב-2006 ואמורה להסתיים ב-2010. לפי הרפורמה, יירדו מס ההכנסה השולי המקסימלי ומס החברות החל בינואר 2009. עלות הפחתת המסים לקופת המדינה היא 2-3 מיליארד שקל - עלות נמוכה ביחס לעלות הרפורמה בשנים קודמות.

עד כה התנהלו הוויכוחים בעניין הרחק מהתקשורת. ביום חמישי הם נהפכו גלויים, כשאריאב אמר בכנס של הבורסה שהתקיים בדימונה כי הרפורמה תימשך כמתוכנן, ואילו בלינקוב אמר בכנס הטלוויזיה והפרסום בראש פינה כי יש לבטל או להקפיא את הרפורמה. נסרדישי, לעומתו, התבטא באחרונה בעד המשך הרפורמה.

התומכים בהמשך הרפורמה טוענים כי ביטולה או הקפאתה יפגעו באמון הציבור בכל תוכנית רב-שנתית עתידית של הממשלה. לדבריהם, המגזר העסקי בנה את תוכניותיו ל-2009 ו-2010 על בסיס המשך הרפורמה.

ביטול הרפורמה או הקפאתה מחייבים חקיקה של הכנסת. אין סיכוי שהכנסת הנוכחית תיתן יד למהלך כזה לפני הבחירות הקרבות. מתנגדי הרפורמה יעשו בשבועות הקרובים כל מאמץ למנוע אותה. באוצר יצטרכו לקבל החלטות בעניין לקראת גיבוש התקציב המעודכן ל-2009 והצגתו בפני הממשלה החדשה, שתיבחר ב-10 בפברואר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully