וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Lender of Last Resort

עמי גינזבורג

9.11.2008 / 7:18



מלווה של מוצא אחרון.

גוף שתפקידו להלוות כסף למוסדות בנקאיים כדי להצילם מקריסה מוחלטת, שתגרום לאובדן אמון במערכת הפיננסית. בפועל מדובר כמעט תמיד בבנקים מרכזיים. בישראל זה יהיה בנק ישראל, ובארה"ב הפדרל ריזרב.



המטרה המרכזית בפעולה כזו היא להחזיר את הכסף למפקידים. פעולת כזו נועדה למנוע קטסטרופה פיננסית ומשיכת פיקדונות סיטונית בבנקים אחרים עקב חוסר אמון במערכת. ייתכן שהבנק ש"הוצל" יחדל לפעול, אבל המפקידים בו ייהנו מרשת הביטחון שמעניק להם הבנק המרכזי. הצלה מהבנק המרכזי נדרשת בשני מקרים עיקריים: כשלקוחותיו רצים כאיש אחד לפדות את פיקדונותיהם מחשש לקריסת הבנק, או כשבנקים אחרים וגופי השקעה שמלווים כסף לבנק נמנעים מלעשות זאת. בשני המקרים מדובר בחוסר אמון בבנק שעלול להצית חוסר אמון במערכת כולה.



בנק מסחרי מקבל כסף ממפקידים בעיקר לטווחים קצרים ובינוניים, ומשקיע אותו באפיקים שונים במגוון של טווחים. עיקר תפקידו הוא להלוות את הכסף ליזמים ועסקים לצורך פרויקטים שונים. כשמתעורר חשש ליציבותו והמפקידים צובאים על דלתותיו כדי לפדות כספים, הבנק יצטרך לממש את השקעותיו במהירות. לחלופין הוא יצטרך לבקש מהגופים שהלווה להם כספים למהר ולהחזיר אותו - פעולה שמבחינה חוזית אינה אפשרית בדרך כלל.



כשמתעוררת בהלה כזו, הדבר היחיד שיכול בנק כזה לעשות הוא לפנות לבנק המרכזי שיעניק לו "הלוואת גישור", לצורך החזר הכסף למפקידים עד שהחששות ירגעו ועד שהוא יקבל בחזרה חלק מההלוואות. לפעמים גם זה לא עוזר. אם הציבור לא נרגע, או שמתברר שהבנק הפסיד הרבה כסף ולא יכול למלא את התחייבויותיו, הבנק המרכזי ייקח את המושכות וילאים אותו. הלאמת בנק היא פעולה שנחשבת למוצא אחרון, ותתבצע רק בעתות של משבר חמור במערכת הפיננסית.



השיטה של "מלווה של מוצא אחרון" מעוררת גם ביקורת, שכן היא עלולה לעודד את הבנקים ליטול סיכונים גדולים כדי להרוויח, שכן תמיד יהיה מי שיציל אותם. זו אחת הביקורות שעלו באחרונה נגד גל הלאמות הבנקים ששוטף את העולם. מול הביקורת עומדת התמונה הגדולה, שאומרת כי נפילת בנקים יוצרת נזק עמוק לכלכלה וחוסר אמון מצד החוסכים בבנקים האחרים. עדיף להציל בנק אחד (או כמה) כדי לבסס את האמון במערכת הפיננסית, שבלעדיה לא ייתכן משק מודרני. כדי להימנע מפעולות כאלה אמורים הבנקים המרכזיים לפקח על הבנקים המסחריים ולמנוע מהם ליטול סיכונים מיותרים.



גם קרן המטבע הבינלאומית משמשת כמלווה של מוצא אחרון, אבל לא לבנקים אלא למדינות. באחרונה נדרשה הקרן להעביר הלוואות חירום לכמה מדינות (אוקראינה, הונגריה ואיסלנד), שעמדו בפני חדלות פירעון עקב פיחותי מטבע חדים. מטרת הקרן היא להקל על מצוקת האשראי במדינות כאלה, וכן לייעץ ולפקח על תהליכי ההבראה הנחוצים לאותם משקים כדי לצאת מהמשבר.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully