וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר - פוטנציאל רווח לחברות הבינוניות

דורון אפרתי והילית בן צבי

9.11.2008 / 7:18

חלון הזדמנויות



>> אמת ידועה היא שבתקופות משבר כלכלי החברות הגדולות מרזות והחברות הקטנות נעלמות. דווקא תקופות משבר יכולות להיות כר הזדמנויות לחברות בינוניות לצמיחה והתחזקות.

במהלך תקופה סוערת חברות גדולות נפגעות בצורה רחבה יותר: התהליכים הגלובליים משפיעים על אותן חברות בעוצמה גדולה מכמה כיוונים. הארגון משקיע את מרב המאמצים בשינויים ארגוניים, התייעלות, קיצוצים בהוצאות, פיטורי מנהלים ועובדים - כולם שינויים פנימיים - ופחות בהסתכלות החוצה, אל השוק והתחרות.



לא כל הארגונים והחברות הגדולות נפגעות - חלקן יודעות ומצליחות לנצל את המצב להיפטר מעודפים מיותרים, לבצע היערכות מהירה שמתאימה את הארגון לשינויים בשוק ולתמונת המצב החדשה.



החברות הקטנות עומדות במצב זה בפני סכנת היחלשות, עד כיליון. בדרך כלל אין להן מחסנים של משאבים, פעילותן תלויה באשראי שבתקופות משבר כלכלי מצטמצם מאד והן מורגלות במחזור פעילות לטווח הקצר. הן עוסקות בדרך כלל במספר מצומצם של מוצרים או שירותים, תלויות לרוב במספר לקוחות בסיסי, ולעתים קרובות המוצרים והשירותים שלהם הם כאלה שניתן לוותר עליהם.



על כן, המשבר הכלכלי הגלובלי הוא ההזדמנות הגדולה של החברות הבינוניות - חברות המעסיקות 100-500 עובדים, שמרכז הפעילות שלהן הוא בישראל. חברות עם בסיס של מוצרים ולקוחות ושהמחזור ההכנסות שלהן הוא עד 400-500 מיליון שקל בשנה.



החברות הבינוניות צריכות עכשיו לתקוף. לתקוף את הלקוחות שחוששים מהשפעות המשבר על הספקים שלהן - החברות הגדולות. לתקוף את הלקוחות שנוטשים את הספקים הקטנים שלהם, מחשש שאלה לא יצליחו לשרוד את המשבר.



לחברות הבינוניות יש כמה יתרונות בסיסיים בהשוואה לחברות הגדולות: גמישות ארגונית, זריזות, נועזות, קלות פעולה, אפשרות להתאמה מהירה לסיטואציה משתנה בשווקים, במוצרים ובשירותים, במחירים. מימוש של יתרונות אלה יאפשר לחברות הבינוניות, שהמנהלים שלהן יתנהגו בתבונה, לנצל את המצב החדש ולפרוח.



תקופת משבר מצריכה ניהול אחר: מעקב צמוד אחר השינויים בשוק, בקרה ניהולית, קבלת החלטות מהירה, זריזות ביישום ההחלטות, נכונות ופתיחות לבצע שינויים מהירים בהתאם לנדרש.



צריך לזהות נכון ולשמר את פעילויות הליבה שיביאו לצמיחת הארגון בטווח הזמן הקצר והבינוני. בארגונים מסוימים מדובר בשיווק והמכירות ובאחרים הפיתוח. חשוב להשרות ביטחון על העובדים לשתף אותם בתכניות ולגייס אותם למאמץ מוגבר להצלחת הארגון. חשוב לזכור כי משברים מסתיימים לבסוף, וחברה שתשכיל לאמץ ולדבוק באסטרטגיה המתאימה - תצא מן המשבר מחוזקת ומנצחת.



-



הכותבים הם בעלים ומנכ"לים משותפים של הד און חברה לייעוץ אסטרטגי, עסקי ושיווקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully