וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן הראשון של אובמה: כיצד להציל את מגזר הרכב האמריקאי

סוכנויות הידיעות

9.11.2008 / 9:17

מנהיגים בקונגרס קראו לשר האוצר הנרי פולסון לסייע למגזר הרכב באמצעות חבילת החירום


ברק אובמה, הנשיא הנבחר הטרי של ארה"ב, הודיע במסיבת העיתונאים הראשונה שלו ביום שישי כי הצלת מגזר הרכב האמריקאי תעמוד בראש סדר העדיפויות שלו בתקופת המעבר שלו לבית הלבן. הנהגת המפלגה הדמוקרטית הצטרפה אליו בשבת, ומנהיגים בקונגרס האמריקאי קראו לשר האוצר, הנרי פולסון, לסייע למגזר הרכב האמריקאי באמצעות חבילת החירום בסך 700 מיליארד דולר שאושרה בחודש שעבר להתמודדות עם המשבר.

מגזר הרכב האמריקאי נמצא במצב קשה. ביום שישי הודיעה ג'נרל מוטורס (GM) כי ייתכן שהונה לא יספיק למימון פעילותה השוטפת השנה, ועשויה לקרוס עד יוני, אלא אם תצליח לגייס הון או שהשוק יתאושש. החברה דיווחה על הפסד תפעולי בסך 4.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי. 3 היצרניות האמריקאיות הגדולות דיווחו על הפסד כולל בסך 28.6 מיליארד דולר במחצית הראשונה. שיעור המכירות השנתי באוקטובר היה הנמוך זה 25 שנה, ומכירות המכוניות צנחו ב-18% ברבעון האחרון.

מגזר הרכב נמצא במגעים עם צוות המעבר של אובמה, בניסיון למנוע את קריסתו לאחר כשלון המגעין למיזוג בין GM לקרייזלר, ובשבוע שעבר אף נפגש עם מחוקקים בקונגרס.

ננסי פלוסי, העומדת בראש בית הנבחרים, ומנהיג הרוב בסנאט, הארי ריד, שלחו מכתב משותף לפולסון ביום שבת, בו הדגישו כי החוק שהועבר בקונגרס מעניק לו "מרחב פעולה גדול בנוגע לרכישת כלים פיננסיים שלדעתו הכרחיים להשבת היציבות לשוק הפיננסים". פלוסי נמנתה עם המחוקקים שנפגשו בשבוע שעבר עם המנכ"לים של שלוש יצרניות המכוניות המובילות בארה"ב - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר. שלוש החברות מבקשות הלוואות ממשלתיות בסך 50 מיליארד דולר שיסייעו להן להתמודד עם המשבר החמור ביותר בשוק הרכב זה חצי יובל, לדברי מקור המקורב לנושא לסוכנות הידיעות בלומברג.

"בריאות שוק ייצור הרכב חיונית להשבת היציבות בשוק הפיננסים, לחוסנה של הכלכלה, ולמחייתם של עובדי מגזר הרכב", כתבו פלוסי וריד. לטענתם, מגזר הרכב עשוי לעמוד בתנאים לקבלת מימון במסגרת תכנית החירום (TARP). עד כה, הופרשו 250 מיליארד דולר לרכישת אחזקות בחברות פיננסים בארה"ב.

אובמה אמר ביום שישי, במסיבת העיתונאים הראשונה לאחר בחירתו, כי "מגזר הרכב הוא עמוד השדרה של הייצור האמריקאי, וחלק חיוני במאמצנו לצמצם את תלותנו בייבוא הנפט". הוא הוסיף כי מיד לאחר שיכנס לבית הלבן, בכוונתו לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להקל על מחנק האשראי, לסייע למשפחות בארה"ב ולהשיב את הצמיחה והשגשוג הכלכליים. כמו כן, קרא לקונגרס לקדם חקיקה של חבילת תמריצים כלכלית נוספת, אשר תכלול סיוע לעסקים קטנים, ולהרחיב את היקף התמיכה במובטלים. "קידום חבילת התמריצים הכלכלית יהיה הדבר הראשון שאעשה לאחר שאגיע לבית הלבן, אם הקונגרס לא יפעל לאישורה עד סוף השנה", אמר אובמה.

בנפרד, דיווח העיתון "גרדיאן" הבריטי כי אובמה מתכוון לפעול נגד מקלטי מס, ולהעביר חקיקה שתגביל את האפשרות להשתמש במקלטי מס במסגרת חבילה כוללת של רפורמות מס. לטענת יועצי אובמה ל"גרדיאן", חקיקה שכזו עשויה להגדיל את הכנסות הממשל בכ-50 מיליארד דולר בשנה. עם זאת, חברות ראיית חשבון כבר נערכות למאבק קשה בקונגרס להקלת מגבלות שכאלה. לטענת היועצים, צעד זה עשוי גם להיות פופולרי, שכן קשה להציגו באור שלילי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully