וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכון הכלכלי של ישראל: נמוך מארה"ב ואירופה

רותם סלע

9.11.2008 / 11:39

ישראל ניצבת במקום ה-24 במדד הסיכון הכלכלי של מריל לינץ'. היתורן הישראלי העיקרי: רזרבות מט"ח מהגבוהות בעולם ביחס לחוב החיצוני

על רקע המשבר הפיננסי והכלכלי הרכיב ענק ההשקעות, מריל לינץ', מדד מיוחד למדידת הסיכון בו נמצאות מדינות בעולם. מתוך 44 מדינות נסקרות, נמצאת ישראל במקום ה-24, וזוכה לציון סיכון נמוך יותר ממדינות כמו קנדה (19), ארצות הברית (10) וגוש היורו (8). בין היתרונות הישראליים המרכזיים: שריון רזרבות המט"ח, שהן מהגדולות בעולם ביחס לחוב.

מדד הסיכון מתבסס על פרמטרים שונים הכוללים, בין השאר, את יחס התוצר ליצוא, יחס התוצר לאשראי הפרטי ויחס ההלוואות לפיקדונות. אחוז היצוא מול התוצר מודד את מידת החשיפה של המדינה לגלובליזציה; יחס ההלוואות לפיקדונות ויחס התוצר לאשראי בוחנים את יציבותה של המערכת הפיננסית אל מול ההפסדים שהיא אמורה לחוות.

כלכלני מריל מצביעים על כך שהכלכלות הממוקמות בראש הרשימה (הפגיעות ביותר) הן אלו שנהנו מ"בוננזה של הזרמות הון" במהלך חמש השנים האחרונות. מדד מריל מצביע כי המדינות החשופות פחות לגלובליזציה הופכות לחסינות מפני המשבר הכלכלי, ולפיכך בתחתית רשימת הסיכון ניתן למצוא מדינות כמו ניגריה (44) ומצרים (40). על-פי כלכלני ענק ההשקעות, האחוז הנמוך של היצוא מתוך סך הפעילות הכלכלית שלהן מחסן אותן מחלק גדול מזעזועי המשבר העולמי.

ישראל, הנמצאת במקום טוב באמצע, נהנית ממספר יתרונות המעניקים לה מיקום זה. יתרון מרכזי הוא רזרבות המט"ח הגדולות שהצטברו, על רקע מדיניותו של סטנלי פישר לרכישת דולרים. רזרבות אלה הופכות את ישראל לאחת מששת המדינות בעלות הרזרבות הגדולות ביותר בעולם ביחס לחוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully