וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית: עיריית תל-אביב גובה ארנונה מעבר לשיעור המותר

רנית נחום-הלוי

9.11.2008 / 13:06

לטענת התובעים, כשל מערכתי גרם בת"א לגביית יתר בשנים 2007-2008, בהיקף של 50 מיליון שקל. הכשל קיים גם בערים נוספות

שיעור העדכון של הארנונה ב-2009 אמור לעמוד על 2.62% ולא 4.57%. כך נטען על-ידי משרד רואי חשבון איל מלצר בתובענה ייצוגית שהגישו היום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד עיריית תל אביב.

בכתב העתירה, שהוגש באמצעות עורכי הדין רונית פלג ודוד שמעונוב ממשרד פלג, כהן, דויטש מוסקוביץ המתמחה במיסוי עירוני, נטען כי 2009 תהא השנה השלישית שהארנונה ברשויות המקומיות מתעדכנת בניגוד לנוסחה שנקבעה בחוק, בהסתמך לחוזר שמפיץ משרד הפנים מדי שנה.

עוה"ד פלג ושמעונוב טוענים כי במקום להציב בנוסחת העדכון את מדד השכר הציבורי, כפי שמורה החוק במפורש, השתמשו הרשויות המקומיות בשכר הציבורי הממוצע, מה שגרם להתייקרות הארנונה הרבה מעבר למה שנקבע בחוק.

התובענה הוגשה אמנם נגד עיריית תל-אביב בלבד, אולם לפי הנטען בה, מדובר בכשל מערכתי כולל שגרם לגביית יתר בשנים 2007 ו-2008 בסך של כ-50 מיליון שקל בתל-אביב בלבד.

עו"ד פלג ושמעונוב מסבירים עוד כי השינוי בשיעור השכר הציבורי שונה מהשינוי במדד השכר הציבורי בכך שמדד השכר הציבורי המפורסם מתייחס לשינוי השכר הריאלי (בהתעלם מהשפעות אינפלציוניות). כאשר מודדים את השינוי בשכר הציבורי, לעומת זאת, כוללים בעלייה זו גם את שיעור עליית מדד המחירים לצרכן.

בתוך כך נטען כי שיעור העדכון עליו הורה משרד הפנים שגוי, והארנונה ב-2009 אמורה להתעדכן בשיעור נמוך העומד על 2.62%, כמעט מחצית משיעור העדכון שאותו מתכוונות הרשויות ליישם. לדבריהם, אם תתקבל טענה זו הדבר יחסוך למשלמי הארנונה מאות מיליוני שקלים, כולל לממשלה עצמה בגין הארנונה שהיא משלמת עבור נכסיה כנישום הגדול ביותר.

לפני כשבוע פירסם עיתון TheMarker כי הארנונה בשנת 2009 תועלה בשיעור של 4.57% בהתאם לנוסחת העדכון האוטומטי שנקבע מאז 2006, באמצעות תיקון לחוק ההסדרים במשק המדינה. על-פי הנוסחה שנקבעה, הארנונה תעודכן בחודש אוקטובר מדי שנה בחישוב מתמטי: חיבור סכום מחצית שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן עם מחצית שיעור השינוי במדד השכר הציבורי, בניכוי 80% מהתוצאה המתקבלת. בפועל, כפי שנטען, החישוב לא היה במדד אלא בשכר הממוצע במשק, מה שגרם להתייקרות שיעור הארנונה.

נציגי העסקים מחו על העלאת הארנונה בשיעור הגבוה מאז שנת 2000 בייחוד לאור המיתון החריף אליו גולש המשק. "בעקבות המחלוקת המשפטית אודות שיעור הארנונה יש לפתוח מחדש הדיון בדבר שיעור העדכון לשנת 2009", טוענים עורכי הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully