וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום לקצץ, תנו אופציות לעובדים

עלי קרייזברג

10.11.2008 / 8:12

תוכניות תגמול



>> הדילמה הקלאסית שעומדת בפני מנהלים בתקופה זו היא אם לפטר חלק ממצבת העובדים או להוריד שכר. הורדת שכר רוחבית היא כמובן האפשרות המועדפת, שכן ההנחה היא כי בדרך זו הפגיעה בפעילות השוטפת של החברה תהיה מינימלית והעובדים יראו בכך תהליך זמני ששכרו בצדו. עם זאת, מרבית החברות נוטות דווקא לפטר עובדים. יש פתרון נוסף: תוכנית אופציות עשויה להיות פתרון למניעת פיטורים או קיצוצי שכר.

חלוקת אופציות נתפשה בעבר כמתן "הטבות מופלגות", שבאו על חשבון חלקם של בעלי המניות ובעלי האג"ח. לפיכך, טבעי שהנפקת תוכניות האופציות (או כל הטבה מותנית אחרת) לא נמצאות כיום בראש סדר העדיפויות, מחשש לביקורת ציבורית נוקבת.



תפישה זו מוטעית. הספרות המקצועית מוכיחה כי חלוקת אופציות לעובדים ומנהלים היא בחלקה תחליף לשכר במזומן, או תחליף להעלאות שכר מתבקשות. ההנחה המרכזית היא ששוק העבודה ושוק המנהלים תחרותיים דיים כדי למנוע חריגים במתן חבילות פיצוי (מזומן או מותנה) ששוק העבודה אינו מחייב. במלים אחרות, כדי שחברה תוכל לשכור את שירותיהם של עובדים ברמת המיומנות הנדרשת, היא לא חייבת להציע חבילה כוללת (שכר, בונוסים ושאר האלמנטים המותנים), ששוויה חריג ביחס למה שמקובל אצל המתחרות על אותו פלח של כוח עבודה.



נניח כי עובד מקבל שכר במזומן של 50 אלף שקל בשנה ועוד אופציות ששוויון בשוק 25 אלף שקל. ניתן לטעון כי על אף שווי השוק, הלוקח בחשבון את הסיכון הכרוך באחזקת אופציות (דרך ההיוון), ככל שהעובד מיומן פחות ומשכורתו במזומן נמוכה יותר - שוויה של האופציה עשוי להיות נמוך יותר מ-25 אלף שקל. לפיכך, אותו עובד יהיה פחות נכון לקבל אופציות כתחליף שכר. אחרי הכל, קשה לקנות לחם במכולת עם כתבי אופציות.



כדי שעובד זה יהיה אדיש לבחירה בין חבילת הפיצוי הנוכחית והמוצעת, עליו לקבל, למשל, 40 אלף שקל במזומן ו-40 אלף שקל באופציות לפי שווי בורסאי, במקום החבילה הנוכחית ששוויה 75 אלף שקל. מאידך, מאחר שהאופציות מתומחרות לפי מחירי הבורסה של היום, שווין גבוה לאין שיעור מערך השוק, שכן העובדים והמנהלים סבורים כי שווי החברה גבוה מזה הבא לידי ביטוי במחירי הבורסה.



לפיכך, ייתכן שדווקא כיום יש להרחיב את הענקת תוכניות האופציות לעובדים ומנהלים מתוך מטרה למנוע פיטורים או קיצוצים. שני קשיים עומדים בפני הרעיון: תפישת הערך של האופציות על ידי העובד עלולה להיות נמוכה משווין הכלכלי. הפתרון לקושי: למאפשר למשכן את רוב האופציות הניתנות לעובדים במוסדות פיננסיים תמורת מזומן.



בעלי השליטה בחברות, הסבורים כיום כי מחיר השוק אינו משקף את ערך החברה ובוודאי לא את ערך מניות השליטה, רואים לפניהם עלות גדולה יותר לתוכניות האופציות במחירים הנוכחיים. במלים אחרות, אם תוכנית אופציות מונפקת במחירי השוק הנוכחי, למשל מחיר מימוש של 5% מתחת למחיר השוק הנוכחי, ולדעת בעל השליטה המחיר הנכון גבוה לאין שיעור - הרי שערך הוויתור מצדו גבוה בהרבה. גם לכך יש פתרון - הענקת האופציות לפי הערכת שווי עדכנית, הלוקחת בחשבון גם ערך שליטה ולא מתחשבת במחירי השוק.



-



הכותב הוא שותף מייסד גיזה זינגר אבן ומרצה למימון באוניברסיטת בר אילן ובמכללת נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully