וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

PML: "תעשיית המים נהפכה לסקסית"

TheMarker

10.11.2008 / 8:12



>> קשה אולי להאמין בכך, אך אחד המיזמים המבטיחים לבקרת איכות המים של ישראל מוטמע בימים אלה דווקא במפעלי יצרנית הרכב האיטלקית פיאט, שם עמלים אנשי הסטארט-אפ הישראלי PML על התקנת חיישנים זעירים לניטור פליטות החלקיקים ממנועי המכוניות של החברה. אותה טכנולוגיה חדשנית שפיתחה החברה, היא זו שהביאה גם את חברת המים הלאומית של ישראל, מקורות, לליווי המיזם ולשותפות עתידית בו.

PML היא חברת הזנק שהוקמה ב-2004 בחסות החממה הטכנולוגית כינרות שבעמק הירדן בידי חוקרי הטכניון פרופ' יוסף שמיר וד"ר ניר קרסיקוב, ולימים מנכ"ל החברה - ד"ר מאיר טייכנר. לחברה, שפיתחה מערכת לניטור און-ליין של ננו-חלקיקים באמצעות טכנולוגיה מבוססת לייזר, שלושה יתרונות על פני מתחרותיה בענף בקרת איכות המים: יכולת המערכת לעבוד ב"קו", כלומר לדגום ולנטר מערכת מים דינמית באופן אוטומטי ומתמשך בלא צורך בסביבת מעבדה; היכולת לאתר חלקיקים עד רמת התת-מיקרון; וקיום "אינטליגנציה מלאכותית" - יכולת של טכנולוגיית הלייזר לסווג את החלקיקים המאותרים (פחם, אצות, טיט, חרסית וחיידקים), ובכך לסייע בזיהוים.



"אם אתה רוצה לנהל - אתה חייב למדוד", מסביר טייכנר את התעניינות חברת פיאט באימוץ הטכנולוגיה לצורך הפחתת רמת הפליטות ממנועי המכוניות, ואת הסכמת האיחוד האירופי לממן את שיתוף הפעולה במענק של 600 אלף יורו. עם זאת, טייכנר מגלה כי תכלית המיזם לא נועדה במקור לתעשיית הרכב, אך גם לא לתעשיית המים: "דווקא תעשיית המלט היא ה'קילר אפליקיישן' בעבורנו - כתעשיית ענק השנייה רק לתעשיית המים", הוא מפתיע. "האחריות הפלילית המוטלת על מנהלי מפעלי מלט גבוהה יותר מאשר על המנהלים בתעשיית התרופות - ואיכות המלט נקבעת הרי לפי החלקיקים המרכיבים אותו, מה עוד שהפיתוח שלנו חוסך למפעל בינוני צריכת חשמל בגובה עשרות אלפי דולרים מדי חודש, ומסוגל להחזיר את ההשקעה בו בתוך שבעה חודשים".



לשאלה מדוע, אם כך, בחר לפנות דווקא אל תעשיית המים משיב מאיר: "תעשיית המים הפכה להיות סקסית בשנים האחרונות, ובתור חברת סטארט-אפ קל יותר לשכנע משקיעים להשקיע בטכנולוגיות מים מאשר במלט. בנוסף, כל סטארט-אפ חותר להוכחת היתכנות בדרך המהירה ביותר, וקל יותר להוכיח את יעילות המיזם בעולם המים, מאשר בתעשיית המלט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully