וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולה עד?

שחר אילן

10.11.2008 / 8:12

קריאת ביניים



>> רגע לפני שהכנסת ה-17 מתפזרת, מיהרו הח"כים לאשר בשבוע שעבר את חוק הרשות להגנת עדים, ובכך איפשרו לרשות להתחיל לחתום הסכמים עם עדים ולהחליף להם זהות. אלא שבשתי הישיבות האחרונות של ועדת הפנים, שעסקו בחוק, התעוררה בעיה בלתי צפויה. הסניגוריה הציבורית טענה שהאמצעים שתעמיד המדינה לצורך שינוי הזהות, למשל בית רחב ידיים או ניתוח פלסטי לשינוי המראה, הם טובת הנאה שיש לחשוף אותה בפני ההגנה ככל חומר חקירה אחר. נציגי הרשות טענו שחשיפה כזו היא רמז עבה לנאשמים לאן יישלח העד ואיך לזהותו.

על פי החוק שאושר, הרשות תוכל לספק לעדים מאוימים, החיוניים למאבק בפשע, וכן למשפחתם, זהות חדשה, מקום מגורים בחו"ל, אבטחה, סיוע כלכלי וסיוע במציאת עבודה ובהכשרה מקצועית. העד ובני משפחתו גם לא יוכלו לקבל אישורים פיקטיוויים על השכלה או הכשרה מקצועית או רשיונות עבודה פיקטיוויים.



סגן הסניגורית הציבורית הארצית, עו"ד גיל שפירא, הסביר בוועדת הפנים שחלק גדול מהעדים שיחליפו זהות יהיו עבריינים שיפלילו את שותפיהם. לדבריו, "בחלק מהמקרים יהיה זה העד המרכזי, אם לא היחיד, שעליו יצטרך בית המשפט לבסס הרשעה. יש חשיבות רבה למה שהם מקבלים מהמדינה". לכן, כך טען, טובות ההנאה שהוא מקבל חייבות להיחשף בפני השופט וההגנה. לדבריו, "על דברים ספציפיים שיכולים לסכן את חייו אפשר להוציא תעודת חיסיון". יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר פינס-פז (עבודה), הסכים שיש בעיה: "לכאורה יכול מנהל הרשות לקבוע סל אבטחה בסכום של 100 מיליון דולר. אדם שיקבל את הדבר הזה, לא יגיד שהנאשם הרג שניים אלא 22".



ראש חטיבת חקירות במשטרה, תת-ניצב ורדה שחם, רואה את הדברים אחרת: "אין כסף ואין תנאים שתיתן לעדים, שמסירים מהם את הדאגה. לראות את הדבר הזה כטובת הנאה זו טעות". היא גם הזהירה ממצב שבו בכל תיק עם עד מוגן יתפתח דיון ממושך סביב השאלה איזה תנאים שהוא קיבל ייחשפו.



להמחשת עמדותיהם השתמששו הצדדים בדוגמה של בת של עד שתישלח ללמוד בהארוורד על חשבון המדינה. "זו טובת הנאה שחייבת להיחשף", טען שפירא. "אם מדובר בהשכלה שתאפשר לה להיות חסויה, זה דבר שייחשב כחלק מתוכנית ההגנה", טענה לעומת זאת עו"ד נעמה פויכטונגר ממשרד המשפטים.



אבל הטיעון העיקרי נגד מסירת המידע היה החשש שהוא יסגיר את מיקום העד. "אם יהיה כתוב ששנת לימודים עולה 25 אלף דולר, אז ברור שזה בארה"ב", אמר פינס. "אין כמעט שום דרך למסור חלקי אינפורמציה שלא מזכירים פריט מידע רגיש", אמרה פויכטונגר.



הסיכום שהושג הוא שהרשות להגנת עדים תקבע סל הגנה בסיסי, למשל דירה, רכב או לימודים לילדי העד. היא תדווח לשופט רק על טובות הנאה חריגות, למשל מענק חד פעמי גדול. אם ירצו לשמור גם פריטים אלה בסוד מפרקליטי הנאשם, יצטרכו לבקש תעודת חיסיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully