וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממזרחי-טפחות ועד בית"ר: מפת התמצאות בין תיקיו של הטייקון המעוקל

מאת הילה רז, נורית רוט ועמית בן-ארויה

10.11.2008 / 8:12

ארקדי גאידמק, המיליארדר שכיכב בעמודי שוק ההון, הנדל"ן, הספורט והפוליטיקה, הפך גם לאורח קבוע במדורי המשפט ■ מרוב הליכים משפטיים כבר קשה לזכור על מה הוא נתבע, מתי נחקר והיכן עוקלו לו נכסים ■ מפת דרכים באולמות בתי המשפט לטייקון המבולבל



>> 2008 היתה שנה קשה לארקדי גאידמק. כפי שפורסם ב-TheMarker, מסוף מארס 2008 איבד איש העסקים כ-1.25 מיליארד דולר משווי נכסיו. למרות שעיקר הפסדיו נבעו מהחלטות עסקיות תמוהות, גררו כמה מהחלטותיו, כמו לדוגמה רכישת חברת הנדל"ן אוסיף, גם תביעות משפטיות לא מעטות שבעטיין מצא ועוד ימצא עצמו מבלה זמן רב באולמות בתי המשפט. להלן התביעות שאיתן ייאלץ להתמודד השנה.

בנק מזרחי-טפחות



בעקבות חוב של ארקדי גאידמק לבנק מזרחי-טפחות, בסך 100 מיליון שקל, דרש הבנק בספטמבר לממש את מניות אוסיף ששועבדו לו. גאידמק התנגד להליך, שאושר בסוף השבוע שעבר על ידי השופטת דניה קרת מאיר בבית המשפט המחוזי בתל אביב, כשהמניות המשועבדות נמכרו עבור 135 מיליון שקל לקבוצת ישרס. קודם למכירה ביקש עורך דינו של גאידמק, ד"ר יוסי שגב, לקנות את החברה. המכירה אושרה על ידי בית המשפט אך בוטלה לבסוף.



אוסיף



חברת אוסיף דורשת מגאידמק למנות בורר מוסכם שיכריע במחלוקת בנוגע לדרישתה לקבל ממנו ללא דיחוי סכום של 23 מיליון דולר, המהווה יתרת התמורה של עסקת בעלי עניין שערך גאידמק עם חברה זרה בבעלותו. העסקה כללה רכישת קרקע יד מוסקווה ב-100 מיליון דולר. גאידמק השיב 77 מיליון דולר, וטרם העביר את היתרה.



אורי שני



אורי שני פרש לפני כחודשיים מתפקידו כמנהל העסקים של ארקדי גאידמק. שני טוען כי גאידמק הפר התחייבות להעביר לטובתו בנאמנות מניות של החברה הציבורית אוסיף בשווי 50 מיליון שקל נטו, והעביר מניות בשווי כ-19 מיליון שקל בלבד. תביעה בעניין טרם הוגשה אך אורי שני הטיל עיקולים זמניים על נכסי גאידמק. הבורר שמונה לדון בהסכם, עו"ד יעקב ישראלי, אינו מקובל על גאידמק והליך ערעורו בעניין מינוי הבורר נדון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. במסגרת היחסים הטעונים בין הצדדים, גרר גאידמק את מכונית האאודי A8 שקיבל שני מתוקף תפקידו. על רקע זה הגיש שני קובלנה פלילית נגד גאידמק.



צבי ורוית ויליגר



בספטמבר הגישו בני הזוג צבי ורוית ויליגר לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בסך כ-17 מיליון שקל, ובה טענו כי הלוו לגאידמק 16.2 מיליון שקל לחברת אמריס אחזקות, וכי כביטחון להחזר ההלוואה אמור היה גאידמק לרשום לטובתם הערת אזהרה לרישום משכנתא בתוך שמונה ימים, אך לא עשה כן. לבקשת הזוג, הוטלו עיקולים זמניים על נכסי גאידמק בגובה 17 מיליון שקל. בבקשה להרחבת העיקול מציין הזוג, המיוצג בידי עו"ד צבי פירון ממשרד מ. פירון, כי מההודעות שקיבלו מגורמים שאליהם נשלחו הודעות העיקול התברר כי לא נמצאו נכסים או זכויות על שם גאידמק.



בלרם צינראי וחברת קיטאל החזקות



בספטמבר נעתר בית המשפט לבקשת עיקול בסך כ-78 מיליון שקל שהגישו בלרם צינראי ולוי קושניר, בעלי חברת קיטאל אחזקות, במסגרת תביעה בסכום זה. השניים טוענים כי ביולי מכרו לגאידמק מניות בחברת אמריס, עבורן אמור היה גאידמק לשלם להם 78 מיליון שקל עד סוף יולי, אך עד היום לא התקבל התשלום.



ברי בר ציון



המנהל המיוחד לשעבר של בית החולים ביקור חולים, ברי בר ציון, תובע 4 מיליון שקל מגאידמק ומבית החולים. בין היתר, טוען בר ציון שלאחר שחשף חשד לשחיתות בוועד המנהל של בית החולים, הוא הודח. התביעה היא בגין השלמת שכר, פיצויי הלנה ובונוס שהובטח ולא שולם. התביעה המתנהלת בביה"ד האזורי לעבודה בירושלים.



יוסף טרוים



באוגוסט האחרון קבע בורר כי ארקדי גאידמק ישלם כ-50 מיליון שקל לאיש העסקים יוסף טרוים, בגין הפרת חוזה לרכישת מפעל פוספטים בקזחסטן. ערעור בעניין נדון כיום בפני הרכב בוררים. טרוים הטיל עיקולים זמניים על נכסי גאידמק בסך 50 מיליון שקל.



חקירת הלבנת ההון בבנק הפועלים



ב-2005 נחקר גאידמק בחשד לעבירת הלבנת הון כחלק מחקירת פרשיות הלבנת ההון בסניף הירקון של בנק הפועלים בתל אביב. ב-2006 נערך לו שימוע ובתחילת 2007 נוספו חשדות לעבירות חמורות יותר בהקשר של אותה פרשה. לפני כמה חודשים הוחלט על שימוע נוסף בסעיפי העבירה החדשים. בשבוע שעבר ביקשה הפרקליטות שגאידמק יפקיד ערבות של 5 מיליון דולר בשל מידע שהוא עומד להימלט לחו"ל. בית המשפט קבע שגאידמק יורשה לצאת מישראל רק אם יפקיד ערבות בגובה 2.5 מיליון דולר וישעבד נכס בסכום זהה.



פרמיום אינווסטמנט וגלובל אלפא סטאר



מדובר בחברות ניהול הרשומות באיי הבתולה, הטוענות כי ניהלו עבור גאידמק שתי קרנות offshore בבעלותו, שלטענתן גאידמק השתמש בהן להברחת כספים שקיבל מממשלת אנגולה ושבהם אמור היה לפרוע חוב של אנגולה לברה"מ לשעבר. לטענת החברות, גאידמק או הקרנות לא שילמו להן עבור ניהול הכספים. התובעות דורשות סעד הצהרתי לפיו חוב הקרנות כלפיהן הוא חוב אישי של גאידמק. טרם הוגש כתב הגנה על ידי גאידמק. החברות עיקלו באחרונה לגאידמק כספים בשווי כ-49 מיליון דולר, מחשבונות בנק בקפריסין של שתי קרנות ה-offshore.



קטין שנרמס במשחק של בית"ר ירושלים



האירוע התרחש במאי 2007, במשחק האליפות של בית"ר ירושלים. הקטין תובע את בית"ר ובעליה גאידמק וכן את ההתאחדות לכדורגל על שהתרשלו, לטענתו, ולא נקטו בשום אמצעי זהירות כדי למנוע את האירוע שבו נרמס, ובין השאר לא דאגו להגבלת מספר האוהדים שנכנסו לאצטדיון. הקטין תובע פיצוי בסך 5 מיליון שקל. ככל הנראה גאידמק עצמו יימחק מכתב התביעה בהסכמת הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully