וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי העניין בחברות קנו מטוסים - והתשואות על האג"ח נסקו לשמים

מאת שרית מנחם

10.11.2008 / 8:00

טיסה פרטית עולה יותר מפי עשרה מטיסה במחלקה ראשונה, והמטוסים עצמם עולים עוד עשרות מיליוני דולרים - אבל הטייקונים הישראלים נהנים להתהדר במטוס מנהלים כמו של וורן באפט ■ בינתיים הניידות האווירית הזו לא מנעה את השמדת הערך למשקיעים



בעלי השליטה בחברות ציבוריות מצאו בשנים האחרונות מגוון פטנטים לסחיטת כספים מהחברות שבבעלותם. הם מחלקים משכורות מנופחות לעצמם ולמנהליהם, מדשנים את עצמם באופציות נדיבות ויש גם שיטה מתוחכמת של מכירת נכסים פרטיים לחברה הבורסאית - במחירים מפנקים, כמובן.

אל שיטות אלה הצטרפה בשנים האחרונות אופנה נוספת: מטוסי מנהלים נוצצים על חשבון החברה. שנות הגאות הגבירו את התיאבון של בעלי ההון הגדולים להתנייד במטוס משלהם ולפרוש מעולם הטיסות המסחריות.



את ההודעה על הצעצוע החדש, שבו מושקעים עשרות מיליוני דולרים, מלווה הנהלת החברה בהסברים שונים: "פעילות החברה התרחבה לכל העולם"; "אנחנו לא רוצים לפספס הזדמנויות גלובליות"; "זה יחסוך כסף"; "מטוס פרטי מקצר את זמן הנסיעה" וכדומה. ובקיצור, המסר הוא שאין ברכישת המטוס הפרטי כדי לפנק את בעלי השליטה ואת מנהליה, אלא לייעל זמנים ואף לחסוך בעלויות.



העולם נהפך לכפר גלובלי, בעלי חברות ישראליות מנהלים עסקים בכל העולם ומטוס כזה אולי יזלול כמה מיליוני דולרים מקופת המזומנים של החברה, אבל זה זמני - רק עד להצפת הערך לבעלי המניות. הישראלים למדו מעמיתיהם בחו"ל. אחרי הכל, לוורן באפט יש מטוס פרטי - בדיוק מאותו סוג שיש לבעל השליטה בגזית גלוב חיים כצמן.



כמה זה עולה לנו? הרבה. עלות שעת טיסה במטוס פרטי מגיעה בקלות ל-3,500 דולר. כך, טיסה מסחרית, גם במחלקה ראשונה, עולה פחות מעשירית מטיסה פרטית, בלי לכלול את עלות רכישת המטוס.



אחד מאנשי העסקים הראשונים בישראל שהתהדרו במטוס היה אליעזר פישמן, בעל השליטה בכלכלית ירושלים. פישמן התחמש כבר ב-99' במטוס צ'לנג'ר, תמורת 31 מיליון דולר. המטוס אמנם נרכש מהונו הפרטי של פישמן, אך בנובמבר 2005 קיבלו בעלי המניות של כלכלית החלטה כי החברה תממן את הפעלת המטוס של פישמן על ידי חברת התפעול מרחב.



מרחב גובה 3,500 דולר לשעת טיסה, 1,200 דולר ללילה הראשון בחו"ל ו-2,000 דולר לכל לילה נוסף - בהחלט לא עסק זול. בנוסף, הוסכם כי אם הנסיעות יהיו לצורכי חברת חברות נוספות בקבוצת פישמן, למשל מבני תעשייה, ההוצאה תירשם על חשבון החברה המשתמשת.



יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, רכש במארס 2001, באמצעות חברות מקבוצת דלק, מטוס מנהלים ב-23 מיליון דולר.



אחרי החגיגות הפיננסיות של 2006 ומחצית מ-2007 הצטרפו חברים נוספים למועדון. ביוני 2007 הודיעה קבוצת אלרוב שתרכוש לבעל השליטה בה, אלפרד אקירוב, מטוס פרטי בעלות של 27 מיליון דולר שישמש אותו ואת ראשי החברה לנסיעות עסקיות. נוחי דנקנר, בעל השליטה באיי.די.בי, רכש בפברואר מטוס יד שנייה מסוג בומברדייה צ'אלנג'ר (604 (Bombardier Challenger תמורת 26 מיליון דולר. טווח הטיסה של המטוס הוא 7,400 ק"מ ויש בו 12 מושבים.



המטוס, כך נמסר אז, אמור לשמש את דנקנר ואת צוות איי.די.בי בנסיעותיהם ברחבי העולם, ובכך לחסוך זמן יקר. אגב, מטוס חדש מאותו דגם עולה כ-34 מיליון דולר, אז אפילו חסכו קצת כשקנו משומש.



דנקנר דווקא הראה באחרונה שיש לו צורך עסקי אמיתי בצעצוע היקר. עסקת ההשקעה במניות הבנק השוויצי קרדיט סוויס - בהיקף של 1.2 מיליארד פרנק שווייצי - לא היתה מתאפשרת אלמלא הניידות שאיפשר המטוס הפרטי לדנקנר.



לפי איי.די.בי, דנקנר החליט לבצע את העסקה ביום ראשון, כשהבורסות באירופה סגורות. הוא עלה על הטיסה בשעת לילה מאוחרת, נחת בציריך באישון לילה, נפגש עם מנכ"ל הבנק בשעות הבוקר המוקדמות והספיק לחתום על העסקה דקות לפני פתיחת המסחר בשווייץ. 36 שעות לאחר חתימת העסקה, תפח שווי ההשקעה בבנק בכ-430 מיליון דולר - פי 16 מעלות רכישת המטוס - ודנקנר קיבל כותרות על עסקה מוצלחת.



כמה ימים אחר כך צנחה מניית קרדיט סוויס ומאז התרוממה שוב, וכיום היא נסחרת ב-38 פרנק שוויצי למניה, מחיר שממשיך להתקרב למחיר שאותו שילם דנקנר - 35 פרנק שוויצי למניה. אם העסקה תתברר בעתיד כמוצלחת, זו תהיה ההוכחה שההשקעה במטוס היתה כדאית. אך כדי לדעת את התשובה דרושה סבלנות עד לסגירת הפוזיציה.



5 מיליון דולר בשנה



באוקטובר אשתקד הודיע כצמן על הצטרפותו למועדון היוקרתי. גזית תחכור בעבורו מטוס סילון מסוג גולף סטרים (Gulfstream), ששוויו 35 מיליון דולר. גזית תשלם דמי חכירה שנתיים בסך 2 מיליון דולר בשנה, כשבסוף תקופת החכירה תהיה לגזית האופציה לרכוש את המטוס.



עלות טיסה של מטוס גולף סטרים חדש היא כ-5,000 דולר לשעה. המטוס של גזית עובד הרבה - כצמן וצוות מנהליו משקיעים כיום בכל העולם, והמטוס ישהה באוויר כ-1,000 שעות בשנה, מה שיעלה כ-5 מיליון דולר. מסכום זה יש לקזז אמנם את עלות הטיסות המסחריות שנחסכות, אבל לא מדובר בסכום גדול. סך עודף ההוצאות של כצמן והנהלת גזית בגין הצעצוע החדש עשוי להגיע לכ-6 מיליון דולר בשנה. האם המטוס הפרטי יתרום סכומים נכבדים לרווח של גזית? האם ההזדמניות החדשות שיפתחו מצדיקות את ההוצאה?



לב לבייב ראה כי טוב. למה להחזיק מטוס באופן פרטי כשאפשר לגלגל את העלות על בעלי המניות? בינואר, עם המעבר המתוקשר ללונדון, מכר לבייב את המטוס הפרטי לנועם לניר ב-15 מליון דולר וקנה דרך החברה הבת אפי פיתוח את אחד ממטוסי המנהלים היקרים בעולם - בומברדייה גלובל 5000 (Bombardier Global) תמורת 50 מיליון דולר. מקורבים לחברה מסרו כי עד לרכישת המטוס, נהג לבייב לטוס לצורך פגישותיו העסקיות הקשורות לאפריקה ישראל במטוסו הפרטי.



השתייכות למועדון הסילון לא תמיד מסייעת לאנשי העסקים ולחברות שבבעלותם. בקרב המניות שירדו בשיעורים החדים ביותר השנה נמצאות מניות של חברות שבבעלות אנשי עסקים שלהם מטוסים פרטיים. מסתבר שהנגישות שבמטוס פרטי לא מונעת את הההפסדים האיומים בפלורידה, הודו, מזרח אירופה, וכן, גם בשוויץ.



אם בוחנים את הלך הרוח של המשקיעים, נראה כי הרכישות היקרות לא מעודדות אותם. האג"ח של בעלי מטוסי הסילון נסחרות בתשואה דו ספרתית. קשה לומר אם המטוסים הפרטיים האלה יצרו ערך או השמידו ערך.



בשנה האחרונה צנחה מניית גזית גלוב ב-60% ואיגרות החוב שלה נסחרות בתשואות של 7%-14%, תלוי בסוג ההצמדה (לגזית יש אג"ח צמודות לדולר וליורו). גם תשובה לא מסתייע במטוס כדי לתפוס הזדמנויות בימים אלה.



מניית דלק קרסה בשנה האחרונה ב-72% - באותה תקופה מחקה דלק נדל"ן 78%. איגרות החוב של החברה נסחרות בתשואות זבל. האג"ח של קבוצת דלק (סדרה כ"ג) נסחרות בתשואה של 13%. התשואה על האג"ח של דלק נדל"ן המריאה ל-51%.



המצב של אקירוב לא שונה. מניית אלרוב נפלה בשנה החולפת ב-80% ואלרוב נדל"ן רשמה ירידה של 73%. גם לבייב לא נשאר מחוץ למועדון - מאז רכש את המטוס בינואר קרסה מניית אפריקה ישראל ב-83% וכיום היא נסחרת בכ-50 שקל למניה. אפי פיתוח רשמה גם היא ירידות חדות ומחקה 83% מכספי המשקיעים בשנה האחרונה. גם איגרות החוב של החברה לא מצביעות על אמון המשקיעים - אג"ח של אפריקה מסדרה כ"א נסחרת בתשואה של 35%, וגם סדרה ט"ז נסחרת בתשואה דומה.



האג"ח של כלכלית ירושלים מסדרה ה נסחרת בתשואה דו ספרתית של 34% והמניה נפלה בשנה האחרונה ב-81%. מניית א.די.בי פיתוח איבדה 64% והאג"ח סדרה ט נסחרת ב-8.5%. בהתחשב בבעיות האקלים שאיתן העולם מתמודד בשנים האחרונות, ראוי לשאול אם לא היה עדיף שאותן חברות ימכרו את המטוסים, ואולי ישתמשו בכסף כדי לקנות אג"ח בחצי ממחיר הקרן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully