וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני בר-און: כרגע אין מקום להתערבות בשוק ההון

צבי זרחיה

10.11.2008 / 9:52

קורא לחוסכים באפיקי החיסכון הפנסיוני שלא לקבל החלטות על סמך התשואות הגרועות בתקופה האחרונה



שר האוצר רוני בר-און: בשלב זה אין מקום להתערבות בשוק ההון. עוד הוסיף בר-און כי כאשר יחליט שצריך להפעיל כלים ממשלתיים יעשה זאת בלא היסוס. בר-און הופיע הבוקר בועדת הכספים והכריז כי משרדו נערך לטיפול בהשלכות הריאליות של המשבר הפיננסי ובקרוב יגיש לכנסת תוכנית פעולה.



"למרות שהתקציב לא מקודם אני נחוש לקדם צעדי חיוניים להמשך צמיחת המשק. נציג בקרוב לכנסת את כיווני הפעולה בצורה מסודרת". בר-און קרא לחוסכים באפיקי החיסכון הפנסיוני שלא לקבל החלטות על סמך התשואות הגרועות בתקופה האחרונה.



לדבריו, "אין זה נכון לקבל החלטות פעולה על סמך תשואות גרועות בחודש ברבעון או בשנה. מדובר במכשירים שנועדו לשמש את רובנו עוד שנים רבות קדימה. תשומת הלב ניתנת למעקב אחר המשבר לניתוח ולהכנת חלופות להתערבות. המעקב כרוך גם בדיונים על - מהי העילה, מהו האופן ומהו המועד של התערבות הממשלה בתרחישים כאלה ואחרים. לכל תוכנית פעולה יש מארג של יתרונות וחסרונות".



בר-און הוסיף כי "יש השפעות לטווח קצר וארוך וכל אלה חייבים להיות חלק ממערך השיקולים שמנחה את כולנו בטרם נתבע התערבות. אסור לנו להתאהב בכלי פעולה מבלי לשקול את המשמעויות שלו על היציבות של שוק ההון, על שיכלול השוק המקומי ועל יכולת המימון וההשלכות החברתית שיגזרו מהעלויות התקציביות שנגזרות מסוג כזה או אחר של התערבות".



עוד אמר בר-און כי הציבור מתנהג בבגרות ובאחריות ואין היקף המשיכו מקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגיע בספטמבר ל-150-200 מיליון שקל ביום. בשבועות האחרונים התמתנו המשיכות ממכשירים אלה ועמדו על 100-150 מיליון שקל בממוצע ביום. היקף המשיכות בתחילת 2008 טרם המהומה עמד על כ-100 מיליון שקל ליום בממוצע. להערכתו התשואה השלילית המצטברת מינואר ועד סוף אוקטובר 2008 בקופות הגמל תנוע בסביבות 12-15%.



בר-און נמנע מלפרט את מהות הצעדים שנבחנים באוצר אך הציג בפני הח"כים ארבעה קווי יסוד למדיניות הכלכלית שמונהגת על ידי הממשלה: האחד: ניסיון להנהיג מדיניות אחראית וזהירה הרואה את טובת כלל הציבור וטובת המשק בכלל ולא נכנעת ללחצים פוליטיים או סקטוריאליים.



השני: הובלת צעדים מדודים אך מדויקים, נחושים וברורים להבטחת הצמיחה במשק תוך ניסיון לזהות את ההזדמנות הטמונות בו. אנו בעיצומו של גיבוש חבילת צעדים בתחום הריאלי.



השלישי: הנהגת מדיניות אקטיווית ויוזמת שאינה שוללת התערבות אבל מנסה להשכיל ולהתערב רק בזמן ובמקום המתאימים לא מוקדם אך לא מאוחר מדי. "כך פעלנו בשבועות האחרונים כשבלמנו לחצים קשים להתערבות. נקיטה בצעדים אלה או כניעה ללחצים היתה יכולה רק לחולל משבר ולא למנוע".



הרביעי: הניסיון המתמשך לבדל את הכלכלה מהמשחק הפוליטי. "אנו בעיצומה של מערכת בחירות, התקופה היא רגישה דווקא משום שבמהלכה השחקנים הפוליטיים מחדדי עמדות מקצינים ממהרים להצהיר הצהרות גם כאלה שהם נעדרות יכולת מימוש ושיש להן השלכות הרות אסון על המשק והחברה. בתקופה כזו תמיד קיים חשש מפני ניצול ציני של המשבר ומניסיונות לפרוט על פחדים של הציבור לצרכים פוליטיים". אני מאמין שכולנו בממשלה ובכנסת יכולים להתעלות ולראות את האינטרס הכללי ולגלות אחרית ולהימנע מניצול המשבר לצרכים פוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully