וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד ענק של 24.5 מיליארד דולר ל-AIG ברבעון השלישי; הסיוע הממשלתי לחברה הורחב ל-150 מיליארד דולר

אשר שכטר

10.11.2008 / 13:56

לפני חודשיים בלבד חילץ הממשל הפדרלי את ענקית הביטוח כשהעניק לה הלוואה בסך 85 מיליארד דולר


ענקית הביטוח AIG דיווחה היום על הפסד ענק של 24.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2008, בעקבות המשבר המחריף בשווקים הפיננסיים, חשיפתה של החברה לשוק נגזרי האשראי והוצאות הקשורות בארגונה מחדש. במקביל, הודיע הבנק הפדרלי על שינויה של תוכנית החילוץ שבמסגרתה הולאמה AIG והרחבתה ל-150 מיליארד דולר.

AIG, שהגיעה לסף פשיטת רגל בספטמבר בעקבות משבר האשראי העולמי והפסדי ענק שרשמה בשלושת הרבעונים הקרובים, דיווחה על הפסד של 24.5 מיליארד דולר, או 9.05 דולר למניה, לעומת רווח של 3.09 מיליארד דולר או 1.19 דולר למניה ברבעון המקביל שנה קודם לכן. תחזיות הכלכלנים היו כי ענקית הביטוח תדווח על הפסד רבעוני של 90 סנט למניה.

AIG רשמה מחיקות בסך 7.05 מיליארד דולר הקשורות לירידה בערכם של חוזי CDS שמכרה למשקיעים ומחיקות נוספות בסך 18.3 מיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי. חברות הביטוח הגדולות בארה"ב רשמו הפסדים ומחיקות בסך יותר מ-100 מיליארד דולר בשנה האחרונה בעקבות משבר האשראי, כחצי מהם הפסדים ומחיקות שרשמה AIG.

במקביל לפרסום תוצאותיה הרבעוניות, הודיע היום הבנק הפדרלי על הרחבתו של הסיוע הממשלתי ל-AIG ושינוי תוכנית החילוץ המקורית, שבמסגרתה הלאימה ממשלת ארה"ב את החברה בתמורה להלוואה בסך 85 מיליארד דולר. התוכנית החדשה תגדיל את הסכום שהשקיעה הממשלה ב-AIG ל-150 מיליארד דולר, ותכלול גם הורדת ריבית על ההלוואה והקלה בתנאי האשראי.

לפני כחודשיים רכשה ממשלת ארה"ב 80% ממניותיה של AIG, בתמורה להלוואה בסך 85 מיליארד דולר. מאז, הזרים הממשל מיליארדי דולרים נוספים לענקית הביטוח לאחר שהתברר כי קו האשראי המקורי אינו מספיק. המשבר בשווקים ומחנק האשראי העולמי מנעו מהחברה להצליח למכור חלק מנכסיה, לאחר שהובילו לירידה חדה בשוויים.

במסגרת התוכנית החדשה, הסכום שילווה הממשל ל-AIG יופחת מ-85 מיליארד דולר ל-60 מיליארד דולר. הממשלה תרכוש מניות בכורה בחברה בסך 40 מיליארד דולר במסגרת תוכנית הסיוע לנכסים בעייתיים (TARP) ותרכוש אג"ח מגובות במשכנתאות שענקית הביטוח הנפיקה או ביטחה בסך 52.5 מיליארד דולר. מועד הפירעון של ההלוואה יוארך לחמש שנים, לעומת שנתיים לפי התוכנית המקורית, והריבית תופחת. נתח המניות של הממשלה בחברה ימשיך לעמוד על 80% גם במסגרת התוכנית המורחבת.

כאשר התוכנית תושלם, משלמי המסים האמריקאים יזרימו בסך הכל 150 מיליארד דולר ל-AIG - הסיוע הנרחב ביותר שהעניקה ממשלת ארה"ב לחברה פרטית. העסקה החדשה, בניגוד לקודמת, תהפוך את הממשלה לבעלת מניות ב-AIG לטווח הארוך, צעד שממנו קיווה שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון להימנע.

הרחבת הסיוע הממשלתי צפויה לאפשר ל-AIG להפחית את חשיפתה לשוק ה-CDS, שהובילה אותה לסף פשיטת רגל לפני כחודשיים, על רקע סימנים כי הריבית על קו האשראי המקורי שסיפק הבנק הפדרלי לחברה גבוהה מדי. הסיוע הממשלתי אמנם הציל את AIG מפשיטת רגל, לזמן מה, אך ריבית גבוהה של כ-8.5% פלוס ריבית הליבור לשלושה חודשים (כ-14% כיום) אילצה את החברה למכור נכסים רבים כדי לעמוד בתשלום החוב ובכך הפחיתה את סיכוייה לשרוד. במסגרת התוכנית החדשה, הריבית תופחת באופן משמעותי.

במסגרת התוכנית החדשה, הממשל יקים קרן שתרכוש נגזרי אשראי וחוזי CDS ש-AIG ביטחה או מכרה, במטרה להסיר את הנכסים הרעילים ממאזניה הכספיים של ענקית הביטוח. הקרן תרכוש חוזי CDS בסך 70 מיליארד דולר ב-50 סנט על הדולר, או 35 מיליארד דולר. הממשל ירכוש נכסים בסך 30 מיליארד דולר במסגרת הקרן, בעוד ש-AIG תתרום 5 מיליארד דולר. הממשל ירכוש מ-AIG אג"ח מגובות משכנתאות נוספות בסך 22.5 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully