וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: הרע עוד לפנינו - הרבעון הרביעי צפוי להיות גרוע מהרבעון השלישי

TheMarker

10.11.2008 / 14:21

ידוע ששוקי המניות עולים לפני שמגיעות חדשות מאקרו טובות ולכן צריך להתחיל להצטייד במניות כשהמצב נראה רע, אך תהליך הורדת המינוף עדיין לא הסתיים וקרנות הנאמנות וקרנות הגידור ממשיכות לסבול מפדיונות שיגרמו לתנודתיות בשוק



האם הגיע הזמן לקנות או שהרע עוד לפנינו? שואלת היום לנה קרופאליניק מנהלת קרנות חו"ל במנורה מבטחים בסקירה שמפרסם בית ההשקעות. להערכת קרופלניק בהקשר של הכלכלה הריאלית הרע עוד לפנינו והרבעון הרביעי צפוי להיות לדבריה גרוע מהרבעון השלישי. להערכת בית ההשקעות הכלכלה האמריקאית תתכווץ בשיעור של כ-3% עד 4% בקצב בשנתי, שאר הכלכלות המפותחות צפויות גם הן לרשום צמיחה שלילית.



לגבי שווקי המניות בעולם אומרת קרופלניק כי "כמעט לפי כל הפרמטרים שוקי המניות נסחרים בתמחור זול מאוד בפרספקטיבה היסטורית". בהשוואה למשברים ומיתונים קודמים מדדי הפחד השונים (מדד ה-VIX, מדדי אמון הצרכנים השונים, המרווחים של אג"ח בדירוג נמוך, מספר הפעמים שמופיע בתקשורת מילת "מיתון") נמצאים בשיא או קרוב לשיא ההיסטורי ועלולים לסמן תפנית בשווקי המניות.



"ידוע ששוקי המניות עולים לפני שמגיעות חדשות מאקרו טובות ולכן צריך להתחיל להצטייד במניות כשהמצב נראה רע, אך תהליך הורדת המינוף עדיין לא הסתיים וקרנות הנאמנות וקרנות הגידור ממשיכות לסבול מפדיונות. הפדיונות עלולים להמשיך להעיב על השווקים בטווח הקצר ולהביא לתנודתיות גבוהה" מסכמת קרופאלינק.



המשבר הפיננסי התפתח למשבר ריאלי והשבוע פורסמו נתוני מאקרו שהראו כי ארה"ב נמצאת במיתון עמוק שלא נראה מזה כמה עשורים. בקצב מכירות רכבים באוקטובר הגיע לשפל שכמותו לא נרשם מאז 1983. חברות הרכבים האמריקאיות (פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר) ביקשו סיוע ממשלתי על סך של כ-50 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס דיווחה על הפסדי ענק והזהירה כי המזומנים עלולים להיגמר לקראת סוף 2008. כנראה שגם חברות הרכבים יכנסו לקטגוריה של "גדולות מדי מכדי ליפול" ולכן סביר להניח שיקבלו את הסיוע שביקשו.



מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני בארה"ב צנח לרמה של 38.9 נקודות, רמה המראה על מיתון עמוק. מדד מנהלי הרכש לענף השירותים שאחראי על כ-90% מהכלכלה בארה"ב, ירד לרמתו הנמוכה מאז שהחלו לפרסם אותו. באוקטובר 2001 המדד ירד ל-44.8 נקודות, באוקטובר השנה המדד ירד ל-44.4 נקודות.



באוקטובר פוטרו בארה"ב 240 אלף עובדים לעומת צפי לפיטורים של 200 אלף עובדים. הנתון של ספטמבר התעדכן לפיטורים של 284 אלף לעומת נתון ראשוני של 159 אלף. מתחילת השנה איבדו את משרתם 1.18 מיליון אמריקאים. שיעור האבטלה עלה לשיא מאז 1994 ל-6.5%.



סיסקו פירסמה דו"ח שכלל בתוכו את נתוני חודש אוקטובר. מנכ"ל סיסקו אמר כי אוגוסט היה חודש טוב, ספטמבר היה סביר ואוקטובר היה חודש רע. בסיסקו מזהים כי ההאטה בפעילות גלשה מארה"ב לאירופה ואסיה, והם רואים האטה בכל המגזרים ולא רק במגזר הפיננסי. סיסקו מתייחסת לאוקטובר כחודש מייצג לצורך בניית תחזיות לרבעון הנוכחי ולכן היא צופה ירידה בהכנסות של בין 5% ל- 10%. דיסני פירסמה דוח שהיה מתחת לציפיות השוק. בדיסני הופתעו מהמהירות ועוצמת הירידה בהזמנות למלונות בפארקי השעשועים.



שוק ניירות ערך המסחריים (Commercial papers), נרשם שיפור בזכות הרכישות האגרסיביות שמבצע הבנק הפדרלי. הפדרל ריזרב למעשה רוכש ניירות ערך מסחריים ישירות מהמנפיקים. מאז שהושקה התוכנית לרכישת ה-CPs ב-27 לאוקטובר רכש הפד CPs בשווי של 244.6 מיליארד דולר שמהווים כ-15% משוק ה-CPs. הרכישות של הפדרל ריזרב נותנות גישה למימון ההון הקצר אצל החברות הגדולות, הון שמשמש אותם לצורך ניהול הנזילות היומית שלהם.



ריבית הליבור אמנם ירדה לשפל של כ-4 שנים, אך לא הפכה את האשראי הפך להיות לזמין וזול עבור הצרכנים העסקים הבינוניים-קטנים. הבנקים לא מלווים אחד לשני, הם מלווים מהבנקים המרכזיים. התוכנית שאפשרה לבנקים להלוות ישירות מהבנקים המרכזיים, תוכננה במקור להיות זמנית ולעת עתה הפכה להיות קבועה.



הסקר האחרון שפרסם הפדרל ריזרב בנוגע לפעילות האשראי בבנקים הראה כי הבנקים גם לא מלווים לצרכנים ולעסקים. כ-85% מהבנקים שנסקרו דיווחו כי הם הידקו את תנאי האשראי, כ-95% מהבנקים דיווחו כי הם ייקרו את עלות האשראי לעסקים. מרבית הבנקים הנמיכו את המסגרות לפעילות בכרטיסי האשראי.



הבנקים המרכזיים מכירים את החשיבות הפסיכולוגית שיש לריבית הליבור ולכן לוחצים על הבנקים להוריד אותה, אך זה לא אומר שהאשראי נעשה זול יותר או זמין יותר. לדברי קרופלינק אפשר לומר שעדיין יש מחנק אשראי חמור בכל הקשור לאשראי צרכני ואשראי לעסקים, אך החדשות הטובות הן שהמצב כל כך גרוע, ושהבנקים לא מלווים לאף אחד ופה יכול המצב רק להשתפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully