וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים: למרות המשבר תימשך הצמיחה בענפי המזון, הכימיה והאלקטרוניקה ברבעון הרביעי של 2009

אורה קורן

10.11.2008 / 15:44

התאחדות התעשיינים הציעה כתחליף לפיטורים שליחת עובדים לחופשות ללא תשלום - והביטוח הלאומי ישלם את שכרם



השפעות המשבר הכלכלי על התעשיה הישראלית ברבעון הרביעי של 2009 צפויות להיות מעורבות: רוב הענפים ייפגעו ויפטרו עובדים, ואילו ענפי המזון, הכימיה והאלקטרוניקה ימשיכו לצמוח. כך עולה מסקר שערכה התאחדות התעשיינים בחודש ספטמבר 2008, בקרב 155 חברות. כמה מהחברות עידכנו את התשובות במהלך חודש אוקטובר. ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, רובי גינל, אמר כי מדובר בתחזית רבעונית השלילית ביותר שהתקבלה בחמש השנים האחרונות.



על פי הסקר ציינו 27% מהנשאלים כי יפטרו עובדים, ואילו 16% ציינו כי יקלטו עובדים חדשים. הפיטורים צפויים בענפי גומי ופלסטיק, מתכת וחשמל, טקסטיל והלבשה, נייר ודפוס. קיפאון צפוי בענפי הכרייה ומוצרי הבניה. מנגד צפויה עליה במצבת העובדים בענפי כימיה, אלקטרוניקה ומזון. הענפים שצופים קליטת עובדים צופים גם צמיחה בתפוקה, לעומת נסיגה בענפים אחרים. צמיחת התעשיה ברבעון הרביעי צפויה לרדת בשיעור ניכר ביחס לסקרים קודמים.



גינל ציין כי בעקבות פיטורי העובדים בתעשייה, הנמצאים במגמת החמרה מהרבעון השני של השנה, הגישה ההתאחדות כמה הצעות, שנדונות עם הממשלה והמעסיקים.



ההצעות כוללות הקמת מרכז השמה משותף עם משרד התמ"ת ושינוי מסלול התעסוקה, באמצעותו מקבלים תעשיינים מענקי ממשלה עבור העסקת עובדים חדשים. התעשיינים רוצים לקצר את התחיבותם להעסקה מחמש שנים לשנתיים, נוכח אי היציבות הכללית.



עוד הציעו כחלופה לפיטורי עובדים הוצאתם לחופשה ללא תשלום, במהלכה יישמרו זכויותיהם הסוציאליות. המדינה תשלם לעובדים שכר באמצעות ביטוח לאומי, במקום דמי אבטלה, אם היו מפטרים אותם. לדבריו, הבעיה בהצעה היא שנדרשת חקיקה לקידומה, ובחצי השנה הקרובה לא ניתן לחוקק חוקים חדשים.



סקר הציפיות העלה עוד כי צפויה החרפה בביקושים בשוק המקומי. כל הענפים צפו ירידה במכירות, למעט ענף המזון שצפה קיפאון. ביצוא צפויה החרפה ניכרת ואילו בהשקעות צפויה ירידה קלה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully