וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות חברות על סף מחיקה מהרשימה הראשית בבורסה

עידו באום

11.11.2008 / 9:14

כ-40 חברות הוזהרו באחרונה כי אינן עומדות בדרישות למסחר ברשימה הראשית ויועברו לרשימת השימור שבה מתקיים מסחר מוגבל

עשרות חברות ציבוריות נמצאות בימים אלה על סף מחיקה מהמסחר ברשימה הראשית בבורסה ומעבר למסחר ב"רשימת השימור", שבה מתקיים מסחר מוגבל.

על-פי הנחיות הבורסה, ההוצאה מהמסחר ברשימה הראשית מתבצעת כאשר מתקיים אחד משלושה תנאים: שווי אחזקות הציבור במניות החברה נמוך מ-5 מיליון שקל; שיעור אחזקות הציבור במניות החברה נמוך מ-15% (אלא אם שווי המניות שבידי הציבור הוא יותר מ-15 מיליון שקל); או שלחברה יש הון עצמי הנמוך מ-2 מיליון שקל במשך ארבעה דו"חות כספיים רצופים (אלא אם שווי אחזקות הציבור במניות החברה גבוה מ-24 מיליון שקל).

הנהלת הבורסה בודקת את שווי אחזקות הציבור פעמיים בשנה. הבדיקה מתבצעת על-פי המחיר הממוצע של מניות החברה בבורסה ברבעון השני וברבעון הרביעי של כל שנה קלנדרית, כאשר מחיר זה מוכפל במספר מניות החברה המוחזקות על ידי הציבור ביום האחרון של הרבעון.

בעקבות בדיקת שווי אחזקות הציבור בסוף הרבעון השני של 2008, קיבלו ביולי כ-40 חברות התראה מהבורסה, לפיה שווי אחזקות הציבור במניותיהן נמוך מהסף המינימלי של 5 מיליון שקל. לחברות אלה ניתנה ארכה עד לסוף 2008 לשם עמידה בכללים. הבורסה הודיעה לחברות כי אם בבדיקה חוזרת שתיערך בינואר 2009 יהיה שווי אחזקות הציבור במניותיהן נמוך מ-5 מיליון שקל, ידון דירקטוריון הבורסה בהעברתן לרשימת השימור.

שווי אחזקות הציבור הצטמצם

לדברי עו"ד גל רהב, שותף ומנהל מחלקת ניירות ערך ושוק ההון במשרד עו"ד ישראלי בן צבי ושות', בעקבות המשבר בשוק ההון הצטמצם שווי אחזקות הציבור ברוב החברות המוזהרות בהשוואה לנתוני הרבעון השני של 2008.

רהב טוען כי הבעיה צפויה להחריף. לדבריו, בשל המשבר בשוק והמשך הירידה במחירי המניות, כאשר ייבדק שווי אחזקות הציבור בחברות הציבוריות בסוף הרבעון הרביעי של 2008, יימצאו חברות רבות נוספות שאינן עומדות בתנאי הסף למסחר ברשימה הראשית. יש לציין כי חברה שאינה יוצאת מרשימת השימור בתוך שנתיים, נמחקת לחלוטין מהמסחר בבורסה.

"כדי להימנע ממעבר לרשימת השימור נדרשת הגדלה של מספר המניות המוחזקות על ידי הציבור", מסביר עו"ד רהב. "הגדלת מספר מניות החברה שבידי הציבור יכולה להיעשות באחת משתי דרכים: מכירה של מניות החברה על ידי בעלי עניין למי שאינם ולא יהיו בעלי עניין בחברה, או לגופים מוסדיים, שנחשבים 'ציבור' על פי הנחיות הבורסה גם אם הם מחזיקים ביותר מ-5% מהון המניות; הדרך השנייה היא הנפקת מניות חדשות לציבור".

לדברי רהב, לעתים נוהגים בעלי עניין בחברות לחתום על הסכם עם חברות החיתום, לפיו הם מוכרים לחתמים מניות של החברה, כאשר התמורה עבור המניות משולמת לבעלי העניין רק לאחר שהקונה מכר את המניות לצד שלישי, בניכוי הנחה מוסכמת מראש.

עם זאת, רהב מסכים כי המשבר בשוק ההון יקשה על יישום הסכמי פיזור כפי שתוארו כאן. להערכתו, ירידות מחירי המניות יהפכו את הגדלת שווי אחזקות הציבור בחברות למשימה קשה למדי, שכן היא תחייב מכירת מניות במחירי הפסד מבחינת בעלי העניין. הנהלת הבורסה מודעת לבעייתיות זו, ובוחנת את הנושא.

"ראוי לבחון הגמשה של הכללים כדי למנוע פגיעה מיותרת בבעלי המניות ובחברות הציבוריות, מבלי לפגוע באינטרסים הבסיסיים של הגורמים המעורבים בשוק ההון", אומר רהב.

לדבריו, גמישות כזו ניתנת להשגה על ידי תיקון הנחיות הבורסה ומתן ארכה נוספת של 24 חודשים לתיקון אי עמידה בכללי השימור של הבורסה לחברות שיפרסמו תשקיף מדף, על בסיס דו"חותיהן השנתיים לסוף 2008.

לדברי רהב, פרסום תשקיף מדף על בסיס הדו"חות הכספיים השנתיים אינו כרוך בהשקעה גדולה מצד החברות, ויאפשר להן ארכה סבירה להנפיק מניות לציבור, על פי שיקול דעתן, מיד עם שיפור תנאי שוק ההון ובהליך קצר, זול ופשוט.

"בעלי העניין יכולים לנצל ארכה זו גם למכירת מניות החברה לצד שלישי, לאחר שיפור תנאי השוק, ובכך לייתר את הצורך בהנפקה על פי תשקיף המדף", אומר רהב.

לדבריו, בדרך זו ייחסך מהחברות הצורך למכור או להנפיק מניות לצד שלישי במחירי הפסד, ויימנע הנזק לבעלי המניות בשל המעבר לרשימת השימור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully