וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רש"ת לחצה ומחלקת המחקר בכנסת המליצה לייקר האגרות

מאת זוהר בלומנקרנץ

11.11.2008 / 8:45

בדו"ח הראשוני שערכה מחלקת המחקר, נקבע כי אין בסיס כלכלי לטענת רש"ת כי האגרות בישראל זולות יחסית למקובל בעולם



>> דו"ח פנימי של מרכז המחקר של הכנסת שהוגש לוועדת הכלכלה באמצע בספטמבר לא תמך בדרישתה של רשות שדות התעופה (רש"ת) לייקור אגרות הנוסעים וחברות התעופה. ואולם, בעקבות מסע שתדלנות של רש"ת, הגיש מרכז המחקר דו"ח חדש וסותר בעניין - כך נודע אתמול ל-TheMarker.

הדו"ח השני, מ-3 בנובמבר, תומך אמנם בבקשת רש"ת וקובע כי "יש מקום לעדכן אגרות בשיעור שיבטיח רווחיות ושמירה על חוסנה הפיננסי של רש"ת", אך במקביל, "יש לוודא כי רש"ת לא תנצל את התקציב הנוסף כתוצאה מייקור האגרות להגדלת הוצאות שכר".



עוד קובע הדו"ח כי "יש מקום לבחון את הטענה כי ייקור האגרות נועד לממן גם פעילויות פיתוח ולנסות לבחון חלופות למימון פעילות זו, כמקובל לגבי מימון השקעות".



בשבוע שעבר דחתה ועדת הכלכלה של הכנסת את המשך הדיון בדרישתה של רש"ת למועד אחר, שטרם נקבע. שני הדו"חות הפנימיים, שחוברו על ידי העו"ד והכלכלן יהודה תמר ואושרו על ידי מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי עמי צדיק, הגיעו לידי TheMarker ופרטיהם נחשפים כאן בראשונה.



אפשר לקצץ בשכר הבכירים



בדו"ח הראשוני, שחובר אף הוא על ידי תמר ואושר על ידי צדיק, נכתב כי "רש"ת פונה בבקשה לייקור האגרות בטענה כי המשך הייסוף בשקל פוגע ברווחיותה, שכן לנוכח הכנסותיה הקטנות - הוצאותיה, הצמודות לשקל, ממשיכות לעלות. עם זאת, בשלב זה נראה כי לאור חוסנה הכלכלי מסוגלת רש"ת להתמודד עם הייסוף ואין מקום להתערבות המדינה. הערכה זו מתחזקת לנוכח שכר הבכירים ברש"ת, המהווים כ-12% מרשימת שיאני השכר במגזר הציבורי על פי פרסומי הממונה על השכר באוצר - נתון המעיד על יכולתה של רש"ת להתייעל".



הדו"ח ממשיך וקובע כי "על אף שיש היגיון בכך שגוף המתנהל מול גורמים זרים יקבע את הכנסותיו במטבע זר, במידה שיוחלט על התערבות יש לשקול המרה של אותו חלק בבסיס ההכנסות שעדיין מחושב בדולרים לבסיס שקלי. מהלך כזה יימנע הישנות של תהליך השחיקה ברווחיות לנוכח בסיסי הצמדה שונים להכנסות ולהוצאות".



הדו"ח הראשוני דחה את טענת רש"ת בדבר אגרות זולות בישראל. "רש"ת מציגה נתונים ביחס לגובה אגרות למטוסים בישראל מול שדות תעופה בעולם, מהם עולה כי האגרות בישראל נמוכות נומינלית ביחס לעולם. לדעתנו, התייחסות נומינלית בלבד אינה מספיקה ויש להשוות את האגרות במונחי שווי כוח קנייה. השוואת האגרות לפי כוח הקנייה מלמדת כי אינן זולות משמעותית ביחס לאגרות בעולם".



בהתייחס לאגרות הנוסעים, קבע הדו"ח הראשוני כי "האגרות בישראל זולות יותר גם אם ההשוואה נעשית לפי שווי כוח הקנייה. עם זאת, יש לשים לב לעובדה כי על אף האגרות הזולות הצליחה רש"ת להגיע לעודף תקציבי. בהתחשב בעובדה זו, ספק אם יש מקום להעלות מחירים".



דוברת רש"ת רונית אקשטיין אמרה בתגובה כי "אין להתייחס לדו"ח הראשוני, שהוגש לצורך קבלת תגובת רש"ת. מחברי הדו"ח קבעו מפורשות כי חסרים להם נתונים. משסיפקה רש"ת את הנתונים, השתנתה לחלוטין התמונה והדו"ח שהוגש לוועדת הכלכלה הוא הקובע. מועצת המנהלים של רש"ת, בראשותו של עובדיה עלי הנחתה את הנהלת רש"ת, בראשותו של המנכ"ל קובי מור, לנקוט בצעדי התייעלות המתחייבים מהמשבר הכלכלי בעולם ותחזית של ירידה במספר הנוסעים וצמצום הכנסות ממסחר בעקבות כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully