וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבלי החופש

עומר טנא

11.11.2008 / 9:18

משפט וטכנולוגיה



>> ריצ'רד סטולמן, אבי תנועת התוכנה החופשית וממציא הקוד הפתוח, הוכיח לא מעט גדלות נפש ודוגמה אישית כששיחרר השבוע את היהלום שבכתר, ויקיפדיה, מכבלי רישיון זכויות היוצרים שהמציא, ה-GFDL. השחרור, המתבטא בתיקון נוסח הרישיון, יאפשר לוויקיפדיה לעבור ממחנה הגיקים המזוקנים השולטים בתנועת הקוד הפתוח, למחנה עורכי הדין המהוקצעים שמאחורי ארגון קריאייטיב קומונס (CC), בראשותו של גורו האינטרנט מסטנפורד, לארי לסיג.

כמה מילות רקע: בשנות ה-80 קצה נפשו של סטולמן, מדען מחשב מ-MIT, בחברות התוכנה המציבות חומות סביב מוצריהן וסוגרות אותם בפני מתכנתים שרוצים להוסיף ולשפר. הוא הקים את תנועת התוכנה החופשית, ופיתח מודל חדש להגנת זכויות יוצרים, המגולם ברישיון הקוד הפתוח GPL. רישיון זה מאפשר למשתמשים בתוכנה להעתיקה, להפיצה ואף לשנותה ולשפרה - ובתנאי שהם מפיצים אותה הלאה באותם תנאים, כלומר תוך חשיפת הקוד ולפי ה-GPL. רישיון כזה, שמחייב שכפול תנאיו בכל העברה, מכונה "רישיון ויראלי", או copyleft, משחק מלים על "זכויות יוצרים" (copyright).



ה-GPL נהפך במהירות לאחד מרישיונות התוכנה הפופולריים בעולם. יש מעריכים כי יותר ממחצית התוכנות בשוק מוגנות על ידיו. הלקוחה החשובה ביותר של רישיון GFDL היא מלכת התוכן הטקסטואלי באינטרנט, ויקיפדיה, המבוססת כל כולה על ממשק פתוח ויצירה משותפת של גולשים. עם השקתה ב-2001, אימצה ויקיפדיה את הרישיון, שנתפס אז כמתאים ביותר בשוק.



עם השנים, חלו שתי התפתחויות חשובות: לארי לסיג הקים את CC, שהשיק שלל רישיונות קריאים המתירים שימוש, עיבוד והפצה חופשיים של יצירות - לא רק בתחום התוכנה ונספחיה אלא בטקסט, מוזיקה, וידיאו ומחקר. שנית, ה-GFDL התגלה כרישיון מסורבל ומכביד, המטיל על משתמשיו תנאים קשים ולעתים לא סבירים כפרסום כל יצירה בצירוף יומן המתאר את כל השינויים שהוכנסו בה, ופרסום כל יצירה נגזרת תחת רישיון GFDL. מי שרוצה לפתח כאב ראש מיוחד מוזמן לנסות להעביר יצירה המוגנת על ידי רישיון copyleft אחד למסגרת של רישיון אחר. לא כולם מקבלים סעיף מילוט מיוחד מה-GFDL כמו ויקיפדיה. ואכן, כאן טמונות שתיים מהבעיות הגדולות של תנועת הקוד הפתוח וה-- CC היעדר אחידות ואי התאמה בין הרישיונות השונים. לא זאת בלבד שאי אפשר לשלב בין יצירות המוגנות ב-GFDL ליצירות המוגנות ב-CC, אלא שגם בין יצירות המוגנות ב-CC יש אי התאמה. כשמצרפים להיעדר ההתאמה בין הרישיונות את החובה להעביר כל רישיון הלאה, המעוגנת הן ב-GFDL והן ב-share alike של CC, מתקבלת תסבוכת משפטית. מרוב חופש שמעניק הרישיון החופשי, קשה להתיר את הכבלים.



-



ד"ר טנא הוא מרצה למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully