וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש בשוויץ: חשד סביר כי ענקית ההנדסה אלסטום שילמה שוחד של 430 מיליון דולר

סוכנויות הידיעות

11.11.2008 / 9:21

אלסטום, המעורבת בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, חשודה כי שיחדה כדי לזכות בחוזים באסיה ובדרום אמריקה



בית המשפט בשוויץ קבע כי יש חשד מוצדק כי ענקית ההנדסה הצרפתית אלסטום שילמה שוחד של 500 מיליון פרנקים (430 מיליון דולר). הפסיקה ניתנה במסגרת חקירה של התביעה בשוויץ בנוגע לפרשיית שחיתות והלבנת כספים. התביעה בשוויץ טוענת כי אלסטום, אחת החברות הגדולות בצרפת, העבירה 60 מיליון דולר בשנה באמצעות חברה בת שוויצית, והסוותה את התשלומים בתור דמי ייעוץ. החברה מכחישה את ההאשמות.



הנתונים נחשפו במהלך השבוע האחרון בבית המשפט הפלילי הפדרלי בבלינזונה, שוויץ. בית המשפט הורה לתביעה לחשוף בפני אלסטום מסמכים שנתפסו השנה. אלסטום, יצרנית טורבינות, רכבות וקרונות רכבת תחתית, שותפה גם בסיטי-פס, המקימה את הרכבת הקלה בירושלים. המסמכים נתפסו במהלך פשיטה משטרתית באוגוסט שבמהלכה נעצרו גם שני עובדים של החברה, ביניהם ברונו קאלין, שמעצרו הוארך על ידי בית המשפט בשוויץ בשבוע שעבר מחשש שישמיד ראיות.



החשדות מתמקדים בשוחד שנתנה אלסטום בשנים 1995-2003 על מנת לזכות בחוזים באסיה ובדרום אמריקה, ביניהם חוזה להרחבת הרכבת הקלה בסאו פאולו, ברזיל; פרויקט הידרו-אלקטרי בברזיל; ופרויקטים בוונצואלה, סינגפור ואינדונזיה.



שני נציגים של אלסטום הודו בשנה שעברה כי הם ביצעו תשלומים בשם החברה. אחד מהנציגים, מישל מיניו, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "לא חשב שהתשלומים בלתי חוקיים, כיוון שהם התבצעו על מנת לזכות בחוזים ברחבי העולם". תשלומי "עמלות" כאלה לנציגי חברות זרות היו במשך שנים רבות נוהג מקובל ומותר באירופה, ואף מנוכה ממס.



ב-1997 קרא הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) להפסקת נוהג זה. בד בבד החלה ארה"ב לנסות לאכוף חוק ישן "חוק ההתנהלות המושחתת במדינות זרות" (FCPA). החוק נחקק לפני 30 שנה והעלה אבק, עד שלפני 6 שנים החליט משרד המשפטים האמריקאי להתחיל לאכוף אותו מחדש. בעקבות הלחץ מצד ה-OECD ומצד ארה"ב, מנסות גם ממשלות באירופה לפעול להפסקת נוהג זה. בצרפת נאסר מתן שוחד לבכירים זרים בשנת 2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully