וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמשכת הירידה במחירי השכירות

11.11.2008 / 13:32

מדד אוקטובר של yad2 ו-TheMarker מצביע על התפשטות ירידות המחירים. עליית מחירי הדירות נבלמה כמעט בכל הערים בישראל

שוק הנדל"ן אינו ממהר להפנים את משבר האשראי. מדד אוקטובר של yad2 ו-TheMarker מצביע על בלימה כמעט מלאה של עליית מחירי הדירות שאיפיינו את השנים האחרונות, אך עדיין אינו מצביע על ירידות מובהקות.

שוק הנדל"ן מאופיין בתגובה אטית, ומשבר האשראי, שבמדינות רבות הגיע לכל בית, טרם מורגש על-ידי רבים ממשקי הבית בישראל (על אף שהוא פוגע בקופות הגמל). לכן, בעלי דירות רבים, שהמדד מתבסס על המחירים שהם דורשים, אינם מרגישים לחוצים עד כדי הורדת מחירים. לעומתם, הקונים דווקא מצפים לירידות מחירים, וכתוצאה מכך נוצר מצב של שוק קפוא, שמתאפיין במיעוט עיסקאות ובהמתנה.

עם זאת, כבר קיימים בשוק סימנים מסוימים לבעייתיות. אם בספטמבר נרשמו ירידות מחירים רק בשלוש ערים (רמת גן, עכו וטבריה), כעת נרשמו ירידות ממוצעות בעשר ערים: גבעתיים, רמלה, נס ציונה, מודיעין, כרמיאל, קרית אתא, נהריה נתניה, אשדוד וחיפה. עם זאת, למעט חיפה, הירידות בכל הערים לא גלשו מעבר ל-1.5% (בחיפה הממוצע באוקטובר מצביע על ירידה של 4.6%).

לעומת זאת, יש עדיין כמה ערים שרושמות עליות מחירים נאות - ברמת השרון נרשמה עלייה חודשית ממוצעת הנושקת ל-6%, בחדרה העלייה היא ב-5% ובקרית ביאליק מראים נתוני אוקטובר עלייה ממוצעת של 4.5%.

מניתוח אזורים לפי המדד, עולה כי בעוד בתל אביב ובערים הקרובות לה עולים מחירי הדירות למכירה ב-1.4% בממוצע, הערים הנמצאות במעגל השני מצביעות על עליות מתונות יותר. ואילו בצפון המדינה העליות הן 0.3% בממוצע בלבד, לעומת ספטמבר.

חיפה היא העיר הפופולרית ביותר, זה החודש השני ברצף, בחיפושי הגולשים באתר yad2 בתחום מכירות הדירה. מדובר בנישות שאליהן נרשם המספר הגדול ביותר של גלישות לאתר yad2. דירות ארבעה ושלושה חדרים בחיפה נמצאות בראש סולם החיפושים, אחר כך נמצאות דירות שלושה חדרים בחולון ובת ים (בהן התשואות על השכרה גבוהות מהממוצע הארצי). במקום הרביעי נמצאת שוב חיפה, בתחום דירות השלושה חדרים וחצי ובמקום החמישי דירות ארבעה חדרים בראשון לציון.

שוק השכירות: ההיחלשות נמשכת

בשוק השכירויות יש ציפייה לירידת מחירים גבוהה, שאף באה לידי ביטוי במדד ספטמבר בכמה ערים, אז ירדו מחירי השכירויות הממוצעים ב-11 ערים בישראל, כולל ערים מבוקשות כמו ירושלים, תל אביב, גבעתיים ורמת גן. הכיוון של מדד אוקטובר מצביע על המשך המגמה של היחלשות עליות המחירים הארציות, כאשר המדד הארצי מוסיף 0.6% בלבד.

בכרמיאל נרשמו ירידות המחירים הגבוהות ביותר בישראל - 5.7%. גם ברמת השרון נרשמו ירידות מחירים משמעותיות של 3.7%. כמו כן, נרשמו ירידות מחירים של כ-2% בערים רמת גן, חולון ובת ים. בערים הוד השרון, נתניה, רחובות ומודיעין, נרשמו ירידות מחירים של עד 1% בממוצע לעומת ספטמבר. בתל אביב ובירושלים נרשמו עליות זעומות של 0.2% בממוצע.

הערים בהן עלו מחירי השכירויות בצורה הגבוהה ביותר הן קרית ביאליק, טבריה ובאר שבע - שלוש ערי פריפריה מובהקות, שנהנות רק בחודשים האחרונים מעליות במחירי השכירויות הארציים.

כשמפלחים את שיעור השינוי במחירי שכירויות בערי הפריפריה מול הערים הקרובות לתל אביב, מגלים פער אדיר. בעוד בערי המרכז ההפרש בין מדד ספטמבר לאוקטובר מצביע על עלייה של 0.02% בלבד, בערי הפריפריה מדובר בעלייה של 2.2% - פער משמעותי לעומת ערי המרכז.

בתחום הדירות להשכרה חוזרת תל אביב לפסגה ובגדול (לאחר שבספטמבר העיר, הנחשבת למבוקשת ביותר בישראל, לא נכנסה אפילו לחמש הקטגוריות הפופולריות בקרב גולשים). תל אביב קוטפת את שלושת המקומות הראשונים באוקטובר בתחום דירות השניים, שלושה ושני חדרים וחצי (בהתאמה - ג"ל). חיפה נכנסת למקום הרביעי בתחום דירות השלושה חדרים ואילו דירות שלושה חדרים וחצי בתל אביב הן החיפוש החמישי בהיקפו באתר באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully