וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איליק רוז'נסקי: המבחן הגדול יהיה לא בדיבורים אלא במעשים - אם נוכל לפרוע את האג"ח שלנו

מיכאל רוכוורגר

11.11.2008 / 18:03

איליק רוז'נסקי: דלק נדל"ן ירדה במעלית אך היא תחזור חזרה - אולי במדרגות


משתתפי מושב החברות במסגרת פאנל צרכי המימון בוועידה השנתית למימון תאגידי של די.סי פייננס, היו תמימי דעים כי המשבר בשווקים עדיין רחוק מסיומו, שוק האג"ח לא יפתח את שעריו בקרוב וכי על החברות לבצע צעדי התייעלות הנחוצים בכדי לצלוח את המשבר בשלום. במושב השתתפו איליק רוז'נסקי, מנכ"ל קבוצת , ארז מלצר, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל וכיום מנכ"ל של יוסי מימן, פנחס קימלמן, משנה למנכ"ל כספים של ויו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים ויניב נתן, מנכ"ל יאנה גרופ. אחריהם הופיע ד"ר משה ברקת, מנהל מחלקת תאגידים ברשות לניירות ערך.

"אם אפשר היה למלא טוטו במוצ"ש ולא ביום חמישי, כולנו היינו חכמים יותר ולא הייתי יושב פה באולם ומסביר מה עשינו נכון ומה לא", כך השיב רוז'נסקי לשאלה מה הן הטעויות שעשתה החברה בשנים האחרונות והאם בדיעבד אפשר היה לפעול אחרת.

רוז'נסקי הודה כי בדיעבד דלק נדל"ן טעתה בכך שלקחה הלוואה (ששימשה כהון עצמי) מבנק ההשקעות מריל לינץ' בהיקף של 150 מיליון ליש"ט לתקופה של 18 חודשים בלבד, שניתנה לדלק נדל"ן לצורך רכישת חברת MSA, הבעלים של רשת רואד שף, שמפעילה 29 תחנות שירות לצדי דרכים מרכזיות בבריטניה, כולל 25 תחנות תדלוק, 15 מלונות, מסעדות וחנויות.

"אמנם קיבלנו ריבית אטרקטיווית יותר, שהתבססה על הביצועים העסקיים שלנו, אך נקלענו למצב בו מריל לינץ' נקלע לקשיי נזילות קשים ונרכש על ידי בנק אוף אמריקה ולא היה יכול לממן לנו את ההלוואה מחדש. אין ספק שאם לא היינו צריכים להתמודד עם נושא גיוס של מיליארד שקל תוך שבועיים, הדברים היו נראים אחרת: היינו כיום עם קופת מזומנים של 800 מיליון שקל ולא עם כ-300 מיליון שקל. לפחות כלפי חוץ ואני מניח שלא היינו זוכים לכותרות כאלה. ערב הבלגן שהתחיל עם מימון רואד שף מחדש, האג"חים של דלק נדל"ן נסחרו בתשואה של 15% וכיום חלק מהסדרות נסחרות בתשואה של 100%, מה שמשדר הבעת חוסר אמון של המשקיעים ביכולת פירעון התחייבויותיה".

"אנחנו לא אחראים על התשואות בהן נסחרות האג"ח של דלק נדל"ן או של חברות דומות לה. אנחנו אחראים על הדירוגים שאנחנו נותנים והם מבוססים על הדו"חות והשיחות עם החברות. מאוד קשה לחזות ארועים מראש. אף אחד לא צפה את קריסתו של ליהמן ברדרס, ומדובר בארוע מכונן שחילק את העולם למה שהיה לפני האירוע הזה ואחריו", אמר גיל גזית מנכ"ל חברת הדירוג מידרוג. גזית ציין כי נעשה הרבה פופוליזם כיום כלפי חברות הדירוג, ולא כל חברה שהאג"ח שלהן נסחרות בתשואות של 50%-40% מועמדת ודאית לפשיטת רגל. עם זאת, גזית סבור כי "האשמות" האמיתיות לתשואות הגבוהות של האג"חים הן בעיקר חברות הנדל"ן.

רוז'נסקי לא נשאר חייב ואמר: "גם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום, וכלל לא בטוח שצריך להאשים בהכל את נדל"ן", וסיפר כי שוק הנדל"ן ושוק המימון לא מת לגמרי וכי באנגליה בתקופה האחרונה קרנות נדל"ן שממש זקוקות לכסף מגייסות זאת באמצעות אג"ח להמרה. רוז'נסקי סבור כי הדוחות הכספיים של חברות נדל"ן נעשו למסובכים והשוק לא יודע לקרוא אותם נכון, ומתבלבל בין סוגי ההלוואות השונות. רוז'נסקי סיכם את דבריו כי "מבחן ההוכחה האמיתי שלי יהיה לא בדיבורים, אלא במעשים - כשאצטרך לפרוע את ההיתחייבויות שלי ואז נראה באמת האם דלק נדל"ן בדיפולט (חדלות פירעון) כמו שהשוק חושב או לא. אני ממשיך להגיד לצוות שלי שאמנם דלק נדל"ן ירדה במעלית אך היא תחזור חזרה, אולי במדרגות, אבל תחזור".

מלצר סיפר כי "בתקופות מאתגרות שכאלה יש לגוון את מקורות האשראי, חוץ מהנפקת איגרות החוב והבנקים ולדאוג לפריסת ההלוואות לתקופה ארוכה יותר ככל הניתן. יש להיערך למצבי קיצון ולפעול להתייעלות צמצום בהוצאות ואם צריך בהקטנת היקפי הפעילות". מלצר הוסיף כי "כרגע אינדיקטורים מיקרו ומקרו כלכליים נרעים לא טוב, אין הרבה אלטרנטיבות בשוק האשראי, שכן שוק האג"ח לא יחזור חזרה, אך עם מתישהו השוק יחזור לפעילות, אולי לא באותו הקצב המסחרר כמו בעבר אך זה יקרה". מלצר דחה את הטענות כי יש משבר אמון בין הגופים המוסדיים לחברות, וציין כי גם מי שטעה בעבר, יכול לחזור ולגייס את הכסף שוב.

אהוד בן ש"ך, ציין, כי בזמנים כמו היום בשווקים, כל אחד צריך לחזור להתעסק בתחום שבו הוא מבין ולא להתפזר לכיוונים שונים. בן ש"ך סבור כי בשנים קרובות לא יהיה אופק שבו ניתן יהיה לגייס כסף בשוק האג"ח, והוסיף כי הוא צופה כי ברגע שהבעלים של החברות ישימו את האגו בצד, יתחילו עסקות שונות של מיזוגים, שותפויות, עסקות קומבינציה וכדומה. אחרת, לדבריו, יימשך הקיפאון, כי להערכתו הסערה בשווקים רחוקה מסיומה ומצבן של החברות לא הולך להשתפר בתקופה הקרובה. כחיזוק לכך ציין בן ש"ך כי: "בעוד 4 חודשים השוק עוד יתגעגע להצעת פריסת החוב של דלק נדל"ן משבוע שעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully