וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימון פרויקט הרכבת הקלה בת"א בסכנה; RBS הודיע על הקפאת המשא ומתן

אבי בר-אלי

11.11.2008 / 18:51

הבנק הבריטי נקלע לקשיים והולאם; בישראל ימתינו להודעתו על מדיניות ההשקעה של ההנהלה החדשה



קושי נוסף בסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב: הבנק הבריטי RBS, אשר נקלע באחרונה לקשיים והולאם, הודיע למדינת ישראל כי יקפיא את הליכי גיבוש המימון לפרויקט. זאת, עד להתבהרות אסטרטגיית ההשקעות של הבנק עם גיבוש ההנהלה החדשה בבנק. בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין הגופים הממשלתיים המלווים את הפרויקט הובע חשש כבד מפני קריסת הליך הסגירה הפיננסית - אך הוחלט להמתין לפי שעה להודעתו הסופית של הבנק. את המימון הזר לפרויקט מובילים RBS, אחד מן הבנקים המובילים בעולם במימון פרויקטי תשתית, ושני הבנקים הגרמנים KFW ו-Bayern LB - אשר אמורים להעמיד לזכיינית הפרויקט קבוצת MTS מסגרת אשראי בגובה כ-1.4 מיליארד יורו (7.85 מיליארד שקל).



כפי שפורסם ב-TheMarker, נדחה מועד הסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה בפעם השניה בארבעה חודשים ל-28 בינואר 2009. זאת, לאחר שנציגי המדינה וזכיינית הפרויקט, קבוצת MTS, והבנקים המלווים לא הגיעו לסיכום על חתימת הסכם המימון של הפרויקט עד סוף חודש ספטמבר. לוח הזמנים החדש לסגירה הפיננסית יכלול אבן-דרך בסוף חודש נובמבר - אז תיערך בחינת ביניים של תוצאות המגעים בין הצדדים. לפי הערכות, המדובר במועד האחרון שתאפשר המדינה להשלמת הסכם המימון של הפרויקט. בין הצדדים סוכם עוד כי MTS תגדיל את הערבות שהפקידה למימוש הזיכיון ב-20%.



הסכם הזיכיון בין MTS למדינה לביצוע פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה נחתם ב-28 במאי 2007, ולפי לוח הזמנים המקורי, אמור היה הליך הסגירה הפיננסית להסתיים בחלוף שנה בדיוק - אז אמורות היו העבודות להתחיל ולהימשך כחמש שנים. שלושה חודשים לפני תום מועד הסגירה הפיננסית הגישה MTS למדינה את מסמך ההערות של הגורמים המלווים את הפרויקט - על רקע החרפת משבר הסאב-פריים בעולם. לאחר משא-ומתן בן מספר ימים הגיעו נציגי המדינה והזכיינית להבנה לפיה תסכים המדינה לבקשת הבנקים הזרים המלווים את הפרויקט לדחות את הסגירה הפיננסית בשל השלכות המשבר - וזאת תמורת ריווח לוחות הזמנים למסירת שטחי העבודה לזכיינית, וכן ויתור MTS על תביעות עתידיות בגין איחורים אלה. מועד הסגירה הפיננסית של הפרויקט נדחה בארבעה חודשים, עד סוף חודש ספטמבר, ומתאריך זה אמור היה להתחיל מניין שנות ביצוע הפרויקט והפעלתו (32 שנה).



כפי שפורסם בעבר העריכו בענף כי גם במועד זה לא יושלם הסכם המימון, וייתכן כי הסגירה הפיננסית תידחה בשנית. הערכות אלה זכו לחיזוק נוסף בעקבות חשיפת TheMarker לפיה הבנקים המלווים את הפרויקט דורשים את פתיחת הסכם הזיכיון ושינוי תנאיו. המדובר בדרישות למתן התחייבות מדינה להוצאת היתרי העבודה בפרויקט במועדם - וכן להגדלת רשת הביטחון לפרויקט. המדינה טרם השיבה לדרישות, ואולם לפי הערכות – תסרב להיענות לדרישות במלואן משום הקושי בשינוי בדיעבד של תנאי המכרז, וכן מן החשש שבנטילת אחריות ממשלתית על פעילות מוסדות התכנון המוניציפאליים. קושי נוסף בו נתקלה MTS נבע מקריסת תאגיד הביטוח העולמי AIG - אשר שימש המבטח המקצועי של הפרויקט.



במקביל, גוברות באחרונה ההערכות על התערערות איתנותו של קונסורציום MTS. כפי שפורסם באחרונה ב-TheMarker, טוענים גורמים בשוק התשתיות כי חברת הכרייה CCECC הסינית, השותפה (20%) ב-MTS, בחנה אפשרות למכור את חלקה בפרויקט - וכך גם קואופרטיב אגד, אשר בחן דילול אחזקותיו (20%) בקבוצה. שתי החברות הכחישו את הדברים. החשש גבר נוכח מצבה הפיננסי של קבוצת אפריקה ישראל (20%), הורדת הדירוג המשמעותית ממנה סבלה וכן הודעת החברה-בת, דניה סיבוס, כי בכוונתה לוותר על מקצת העבודות שנטלה על עצמה במסגרת הפרויקט.



מנכ"ל MTS, יוחנן אור, מסר בתגובה כי הלאמת RBS תשפר את יכולתו לשאת במימון הדרוש לפרויקט - וכי הצפי הוא שבתחילת ינואר 2009 ישתפר המצב הפיננסי בשווקים, ויאפשר את חתימת הסגירה הפיננסית של הפרויקט בזמן. אור הכחיש בתוקף את ההערכות בשוק בדבר פירוק הקונסורציום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully