וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רועי לאופר מאקסלנס: הורדת ריבית מבורכת; הבעיה האמיתית היא חוסר היכולת של החברות למחזר חובות

טל לוי

11.11.2008 / 19:20

מנהל חדר עסקות באקסלנס: הממשלה חייבת ליצור ביקושים באמצעות השקעות ענק בתשתיות ופרוייקטים


"ההודעה של בנק ישראל חיובית מאד אבל אינה מספיקה משום בחינה", כך אומר מנהל חדר העסקות בבית ההשקעות אקסלנס-נשואה, רועי לאופר. בנק ישראל הודיע הערב באופן מפתיע כי יוריד את הריבית במשק ב-0.5% לרמה של 3% בלבד - הריבית הנמוכה ביותר ששררה בישראל מעולם.

"הבעיה העיקרית היא בכלכלה הריאלית: הורדת ריבית היא מהלך טוב, אבל היא לא הבעיה - שכן הבנקים מעלים את המרווח הבנקאי ולמרות הירידה בריבית, ההלוואות רק מתייקרות. המשמעות היא שחברות אינן יכולות למחזר את החוב ולכן הפעילות הכלכלית נתקעת", אומר לאופר. "הפתרון הוא ליצור ביקושים במשק באמצעות כל תוכניות המגירה הקיימות ובעיקר בתחום התשתיות: זה הזמן לבנות את הרכבת התל אביבית שמבטיחים לנו כבר עשרות שנים, לסלול כבישים, בתי חולים ונמלים".

לאופר מתייחס בכך לבעיה העיקרית של החברות: בנק ישראל מוריד את הריבית שוב ושוב אבל הבנק מגדיל את המרווח שהוא גובה ובשורה התחתונה, ההלוואות והאשראי אינם מוזלים. ההלוואות שנותרות יקרות ואינן מאפשרות לחברות למחזר את החוב, כלומר לפרוע חוב קיים וללוות במקומו חוב חדש.

"הורדת הריבית היא בבחינת אקמול בלבד. הבנקים פשוט לא נותנים אשראי והחברות נותרות תקועות עם אגרות חוב שנסחרות בתשואות של יותר מ-20%" מסביר לאופר "חברה שמעוניינת לקבל אשראי מבנק נדרשת להציג תחזית לשנה הבאה. אבל כשאין ביקושים, היא אינה יכולה להציג תוכנית ראויה והבנק פשוט לא יזרים כסף. זו הסיבה שהפתרון הוא בהגברת הביקושים במשק באמצעות פתיחת קופת המדינה, גם במחיר של הגדלת הגירעון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully