וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיטורים בענף היהלומים: בשבועות האחרונים פוטרו 250-200 עובדים

אורה קורן

11.11.2008 / 19:51

על רקע המשבר העולמי נמנעו לראשונה כ-35% מלקוחותיה של דה בירס מלרכוש ממנה יהלומים בשבוע שעבר


המשבר הכלכלי העולמי ממשיך להשפיע על צמצום הביקוש בענף היהלומים וכתוצאה מכך על ירידת מחירי היהלומים המלוטשים. מקורות בענף הישראלי אמרו, כי בשבועות האחרונים צומצם היצור ופוטרו 250-200 עובדים. בענף מועסקים כ-2,500 מלטשים וסך הכל כ-15 אלף עובדים.

ביטוי דרמטי למשבר בענף ניתן בסוף השבוע שעבר, במעמד המכירה התקופתי של יהלומי הגלם על ידי ה-DTC, חברה בת של דה בירס החולשת על 45% מיהלומי הגלם בעולם.

החברה עורכת במשך שנים מכירה תקופתית מרוכזת לכל לקוחותיה הקבועים - כ-100 בעולם מהם כ-10 בישראל. במועד המכירה מגיעים כל הלקוחות ללונדון ומקבלים מיכסת יהלומים תקופתית (סייט). הם יכולים לבחון אותה במשך כמה ימים ולהחליט אם ברצונם לרכוש אותה, או לא. אין באפשרותם לבחור חלק מהיהלומים.

במשך עשרות שנים נהגו היהלומנים לקחת את הסייט, גם אם לא התאים להם, מחשש שאם ישאירו אותו, תוציא אותם דה בירס מרשימת לקוחותיה הקבועים, או שהם יקבלו יהלומים פחות טובים בסייטים הבאים.

בשבוע שעבר התרחש תקדים בענף העולמי, כאשר 40%-30% מבעלי הסייט כלל לא לקחו אותו מדה בירס. כך מסרו אתמול מקורות בענף.

על רקע המשבר הגיעו ראשי ה-DTC השבוע לישראל לשיחות עם בעלי הסייט שלהם. בשונה מביקורים קודמים, לא נערכו מיפגשים גם עם ראשי הבורסה ליהלומים והתאחדות היהלומנים, אלא רק קוקטייל משותף.

מנכ"ל ה-DTC ורדה שיין ציינה, כי החברה צמצמה את אספקת היהלומים כדי למנוע ירידת מחירים, וכי ירידה בכמויות צפויה גם בחודש הבא. שיין אמרה עוד כי תכנית העבודה ל-2009 טרם גובשה סופית, וכנראה שתכלול ירידה נוספת בהיצע.

"אני מברך על זה ומקווה שבשיחות שיתקיימו השבוע עם אלרוסה (חברת היהלומים הממשלתית הרוסית) נשמע דברים דומים", אמר אבי פז, נשיא בורסת היהלומים. "גם אני שמעתי, שקרוב ל-40% מבעלי הסייט לא לקחו אותו בשבוע שעבר", הוסיף. "אני חושב שזה דבר טוב, שיהלומנים שלא יכולים ללטש שומרים על עצמם ועל תזרים המזומנים שלהם", הוסיף.

בשבוע הבא צפויה ישיבת חירום של ראשי הענף העולמי בבלגיה, בהשתתפות יהלומנים, בנקאים ותכשיטנים. "נראה מה ניתן לעשות על מנת לחזק את הענף. אחרי הכל, לא מדובר במשבר בענף היהלומים, אלא במשבר כלכלי עולמי שאנחנו מושפעים ממנו", אמר פז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully