וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונן מנחם: שתי הורדות הריבית שלא במועד עלולות להביא לחששות ועצבנות במסחר

יעל פולק

11.11.2008 / 20:18

מזרחי-טפחות: בנק ישראל מבצע מהלכים מפתיעים כשהנתונים לא מראים על עוצמת מיתון שדומה למתרחש בעולם



"בנק ישראל מבצע את מהלכיו כשהנתונים היבשים עדיין לא מראים את אותה עוצמת המיתון שרואים בעולם. בארה"ב, גוש האירו, בריטניה ומקומות נוספים התוצר כבר התכווץ", אומר הערב רונן מנחם מיחידת השקעות ואסטרטגיה של מזרחי-טפחות. "אצלנו, מנגד, המחצית הראשונה של השנה הייתה חזקה, המערכת הבנקאית יציבה, בחשבון במאזן התשלומים ובתקציב הממשלה עדיין שורר עודף, השקל הוא בין המטבעות החזקים בהשוואה לדולר ומשקי הבית ממונפים פחות בהרבה בהשוואה לעמיתיהם בארה"ב ובריטניה. לכן, עצם נקיטת הצעד במועד הלא מתוכנן עשוי לשדר צורך דחוף, אם לא בהילות, דבר המעורר תהיות לגבי מידת ההידרדרות האורבת לפתחנו".



מנחם מסביר כי "הורדת הריבית בשיעור 0.5% הפתיעה, שכן רק אתמול נמסר על חילוקי דעות בבנק ישראל כאשר התקבלה ההחלטה הקודמת על הפחתת ריבית בשיעור 0.25% ב-27 באוקטובר. ההורדה לא מוסיפה סיבות חדשות למהלך - ירידה באינפלציה והאטה בצמיחה ממשיכות להוות את הגורמים העיקריים. החידוש הוא בעוצמת התהליך - דומה שבנק ישראל מעריך כי יש חשש מהחטאת יעד האינפלציה מלמטה, ולא מלמעלה, כפי שחשבו אך לפני חודשיים, בעקבות מדד יולי הגבוה".



כמו כן, מוסיף מנחם כי "בנק ישראל רואה שתחזיות הצמיחה בעולם קורסות והוא מבין שהמשק האינטגרטיבי הישראלי ייפגע מכך באופן חד ומהיר מכפי שסבר עד לאחרונה. הנתונים האחרונים על המשק, ובראשם ידיעות על פיטורים וסקרים חלשים מאוד הן של התאחדות התעשיינים והן של בנק ישראל עצמו, הראו שברוב הענפים במשק צפויה האטה חריפה בתפוקה, במכירות בארץ ובחו"ל, ובמבט קדימה - גם בהזמנות. בנק ישראל גם "נהנה" מכך שהריביות ברחבי העולם יורדות אף הן, ובשיעורים חדים יותר בהרבה מקרים. אפשר להביא לדוגמא את הורדת הריבית ב-1.5% בבריטניה".



מנחם מעריך כי "תגובת השווקים תנוע בין עצם הורדת הריבית, שתכליתה הוזלת האשראי לחברות ולמשקי הבית, לבין תכיפות הורדות הריבית האחרונות, והעובדה ששתיים מהן נעשו לא במועד הרגיל, אירוע לא שכיח אצלנו, דבר העשוי להביא לחששות ועצבנות במסחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully