וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חששות מפשיטת רגל הפילו את מניית ג'נרל מוטורס לרמתה הנמוכה ביותר מאז 1943 - המניה נופלת ב-14%

נמרוד הלפרן

11.11.2008 / 20:58

המנכ"ל וגנר: "פשיטת רגל של החברה תהיה פרק עצוב בהיסטוריה האמריקאית"



מניית ג'נרל מוטורס, יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב, נופלת זה היום החמישי ברציפות בוול סטריט, לרמתה הנמוכה ביותר מאז 1943, על רקע חששות כי החברה - אשר המזומנים בקופתה הולכים ואוזלים במהירות - קרובה לפשיטת רגל.



מניית GM נופלת ב-14%, לאחר שמוקדם יותר כבר נפלה ב-18% לרמתה הנמוכה ביותר זה 65 שנים. מניית GM צללה ב-40% מאז יום שישי, כאשר דיווחה על הפסד גדול מהצפוי ברבעון השלישי של השנה. מאז סוף שנת 2004 רשמה החברה הפסדים מצטברים של כמעט 73 מיליארד דולר. מתחילת השנה צנחה המניה ב-86%.



מנכ"ל GM, ריק וגנר, אמר בראיון לעיתון "אוטומוטיב ניוז" כי החברה זקוקה לחבילת סיוע ממשלתית עוד בטרם כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן בחודש ינואר.



רם עמנואל, אשר יכהן כראש הסגל של אובמה בבית הלבן, אמר השבוע כי תעשיית הרכב האמריקאית "חיונית" לכלכלת בארה"ב. עם זאת, עמנואל לא הביע תמיכה מפורשת לתוכנית החילוץ למגזר הרכב שמקודמת בקונגרס, ואשר הבית הלבן הביע את התנגדותו לה.



הבית הלבן הודיע היום כי הוא אינו פוסל תוכניות של הקונגרס להגדיל את היקף הסיוע הממשלתי למגזר הרכב בארה"ב, אשר כבר עומד על 25 מיליארד דולר.



ביל אקמן, מנהל קרן הגידור פרשינג סקוור קפיטל, אמר היום כי GM צריכה להודיע על פשיטת רגל במקום להסכים לקבל סיוע ממשלתי, משום שהחברה סובלת מבעיות זה שנים בשל נטל חובות גדול מדי וחוזי עבודה שאינם כלכליים.



מנכ"ל GM, וגנר, אמר בשבוע שעבר בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג כי פשיטת רגל של החברה "תהיה אסון הרבה מעבר לג'נרל מוטורס, ופרק עצוב בהיסטוריה האמריקאית". לפני שבועיים וחצי עוד טענה GM כי פשיטת רגל אינה עומדת על הפרק.



מניית ג'נרל מוטורס צנחה אתמול ב-23% לאחר שאנליסטים מברקליס קפיטל ומדויטשה בנק העריכו כי ללא סיוע ממשלתי נוסף, לא תצליח החברה לשרוד, ועל רקע הודעת GM על סדרת צעדים שנועדו להביא לצמצום הפסדיה, ובכלל זה צמצום של הייצור.



GM הודיעה אתמול על צמצום הייצור בצפון אמריקה בשל הציפייה להמשך הירידה בביקוש למכוניותיה. צמצום הייצור צפוי לגרום להשבתת עבודתם של 5,500 עובדים שכירים, ולהחריף את משבר התעסוקה במגזר הרכב. בגין הצמצומים תרשום החברה הפרשה בסך 300 מיליון דולר לפחות ברבעון הרביעי, ובסך הכל 1.4 מיליארד דולר שייפרשו על פני 3 השנים הקרובות. בנוסף, הודיעה החברה כי זרוע המימון GMAC, שנמצאת בשליטת חברת ההשקעות הפרטית סרברוס, מבעלי בנק לאומי, תפסיק את פעילותה באוסטרליה וניו זילנד עד סוף השנה.



GM מסרה אתמול כי תנאי שוקי האשראי מעלים ספקות לגבי יכולתה של זרוע המימון GMAC לשרוד את המשבר, בייחוד בכל הנוגע לחטיבת המשכנתאות רזידנשל קפיטל, המתקשה לגייס הון. GM הזהירה כי יצרנית החלפים דלפי, שהונפקה מהחברה ב-1999, אך נכנסה להגנה מפני נושים לפני שנתיים, עשויה לא להתאושש, ולפשוט רגל.



אנליסטים העריכו אתמול והיום כי סיוע ממשלתי ידלל בצורה משמעותית את מניות החברה ויהפוך את הערך שלהן לאפסי. אנליסטים של ג'יי.פי מורגן העריכו היום כי בפני GM עומדות מספר אפשרויות לשיפור הנזילות, אולם הוסיפו כי הישרדותה של החברה בטווח הקצר מחייבת סיוע ממשלתי.



דויטשה בנק הוריד אתמול את דירוג המניה מ"החזק" ל"מכירה".היי
"למרות שהסיוע הממשלתי יקטין את הסבירות כי GM תפשוט את הרגל, הוא ידלל בצורה משמעותית את ערך המניות", כתב אנליסט ברקליס, בריאן ג'ונסון, במכתב ללקוחות אתמול, והוריד את מחיר היעד של המניה מ-4 דולר לדולר אחד. מניית החברה נסחרת עתה סביב 3.3 דולר למניה.



"אנו מאמינים כי לחץ פוליטי להגן על משלמי המסים יוביל לפיתרון דומה לחילוץ קרייזלר ב-79', שלווה בוויתורים מצד מחזיקי אג"ח, ספקים והנהלה", אמר ג'ונסון. "בתרחיש שכזה, ערך המניות יהיה נמוך מאוד", הוסיף ג'ונסון.



GM הזהירה בשבוע שעבר כי הכסף בקופתה הולך ואוזל, וייתכן שלא יהיה בידיה מספיק מזומן כדי להמשיך לפעול עד סוף השנה. כמו כן, הודיעה ענקית הרכב על הפסקת מגעים למיזוג עם חברה אחרת. באחרונה דווח כי GM ניהלה מגעים על מיזוג עם יצרנית המכוניות קרייזלר, הנמצאת בבעלות קרן סרברוס. יצרנית הרכב האמריקאי,



ג'נרל מוטורס, דיווחה כי כמות הכסף בקופתה התכווץ ל-16.2 מיליארד דולר נכון לסוף ספטמבר. החברה שרפה מזומנים בסך 6.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי. GM ציינה כי היא זקוקה ל-11 מיליארד דולר לפחות מדי חודש לכיסוי הוצאותיה השוטפות.



GM דיווחה על הפסד תפעולי של 4.2 מיליארד דולר או 7.35 דולרים למניה ברבעון השלישי של השנה - כמעט כפליים מתחזיות האנליסטים להפסד של 3.94 דולר למניה. הכנסות החברה נפלו ביותר מ-13% לעומת הרבעון השלישי של שנת 2007, ל-37.9 מיליארד דולר - פחות מתחזיות האנליסטים למכירות של 39.4 מיליארד דולר.



ראשי שלוש יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב: מנכ"ל GM, וגנר, והמנכ"לים של פורד וקרייזלר - קיימו בשבוע שעבר פגישות עם ראשי בית הנבחרים והסנאט בניסיון לשכנע את הממשל לקדם חבילת חילוץ ממשלתית למגזר הרכב בהיקף של 50 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully