וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים סולידי, רוצים זול

רותם שטרקמן

12.11.2008 / 6:58

סקירת קרנות מידע זהב: הציבור נוהר להשקעות שקליות קצרות, והכספיות משתלטות על התעשייה. ב-2008 גייסו הכספיות 24 מיליארד שקל, חצי מהם לפסגות וכלל פיננסים. נמשכת הצניחה ברוב החברות, בעיקר במגדל, פריזמה, מנורה, מיטב, אנליסט וילין לפידות



>> עוד חודש קשה עבר על ענף קרנות הנאמנות. בסך הכל נפדו מהתעשייה באוקטובר 4.4 מיליארד שקל, ובנוסף הפסיד הציבור 4.4 מיליארד שקל בשל התשואות השליליות. כלומר ענף הקרנות איבד בחודש 8.8 מיליארד שקל, וסך הנכסים בו ירד ל-100 מיליארד שקל.



לפי סקירה של קרנות מידע זהב, המדרגת את ענף הקרנות, באוקטובר 2007 נוהלו 130 מיליארד שקל ביותר מ-1,000 קרנות. מאז נולדו 178 קרנות (ומתו 37), והיקף הנכסים המנוהלים התכווץ ברבע. ענף הקרנות חזר ארבע שנים לאחור בהיקף הנכסים, ועוד הרבה לאחור בהכנסות, שכן כיום כמעט רבע מהנכסים אינם מניבים דמי ניהול, ומספר הקרנות עלה מ-740 ל-1,200 - מה שמגדיל את העלויות למנהלים.

הנפילות כמעט בכל האפיקים הפיננסיים מתבטאות בהמשך שינוי טעמי הציבור ובמעבר להשקעות הסולידיות ביותר בעלות הנמוכה ביותר. זהו הרציונל שמאחורי הצלחתן הגדולה של הקרנות הכספיות, שהושקו בתחילת 2008 ושמשקיעות רק בנכסים שקליים קצרים כמו מק"מים ופיקדונות.



באוקטובר נרשם זינוק נוסף בנתח השוק של הכספיות כתוצאה מגיוס של 2 מיליארד שקל, ופדיונות של 6.4 מיליארד באפיקים האחרים. כעת מנהלות 38 הקרנות הכספיות 25 מיליארד שקל, שהם 25% מהתעשייה. כל 12 המגייסות הגדולות אינן גובות דמי ניהול (אבל אצל חלקן הנאמן גובה שכר), ומבין 12 האחרונות (הפודות והמאוזנות), כולן למעט שלוש גובות דמי ניהול. מי שמצליחים בזירת הכספיות יותר מכולם הם בית ההשקעות פסגות, שמנהל כבר 9 מיליארד שקל בקרנות הכספיות שלו, וכלל פיננסים עם 4.3 מיליארד שקל. שתי החברות שולטות כבר ביותר ממחצית מהנכסים בענף.



הריכוזיות גדלה



דפוס הגיוסים ממשיך להיות ריכוזי: ארבע הקרנות הגדולות גייסו 80% מהכסף: פסגות כספית שקלית (800 מיליון שקל), דש כספית שקלית (490 מיליון שקל), כלל פק"מ פלטינום (360 מיליון שקל), ופיא כספית שקלית (300 מיליון שקל). ארבעתן אינן גובות דמי ניהול. אחריהן מדורגות שתי קרנות שקליות לא כספיות: אי.בי.אי מק"מ (240 מיליון שקל) ומגדל שקל קצר (130 מיליון שקל), שסוגרת את רשימת שש המגייסות מעל 100 מיליון שקל. ואולם לא כל הכספיות גייסו - בארבע מהן נרשמו פדיונות לא קטנים: אלטשולר שחם כספים (30 מיליון שקל), אקסלנס פק"מ ג'מבו כספית (60 מיליון שקל), פריזמה כספית (70 מיליון שקל)ופסגות פלטינום כספית (250 מיליון שקל).



וכך, התעשייה, שבה פועלות 79 חברות שנלחמות על חייהן, נעשית נוחה יחסית לחזקים ובעייתית לבינוניים ולחלשים. מעט הכסף שנותר מתחלק כך: מתוך ארבעה גופים שמחזיקים בכמעט 60% מהתעשייה. חמישה מנהלים נוספים מחזיקים 25% ממנה, עוד 10 מנהלים מחזיקים 13%, ו-60 המנהלים האחרים מחזיקים בשאר.



מגדל צונחת



גם הגיוסים הגדולים בקרנות הכספיות לא הצליחו למנוע נטו שלילי אצל רוב הגופים המנהלים, כתוצאה מפדיונות גדולים בקרנות האחרות, ובמיוחד בקרנות האג"ח. גיוסים נטו נרשמו באוקטובר רק אצל דש ואי.בי.אי, וכן סכום קטן מאוד אצל מרכנתיל. יתר המנהלים, גדולים כקטנים, רשמו פדיונות.



וכך נראית כעת טבלת הגופים המנהלים: פסגות במקום הראשון, בפער גדול בנכסים (25.7 מיליארד שקל), בגיוסים מתחילת השנה (6.35 מיליארד שקל) ובנתח השוק (25.7% לעומת 17.8% בתחילת השנה שקל), וזאת למרות פדיונות נטו של כמעט 1.25 מיליארד שקל באוקטובר. פריזמה שומרת על נתח שוק דומה (10.7% - עלייה קטנטנה), עם פדיונות מעט קטנים יותר מבחודש שעבר.



כלל פיננסים, עם פדיונות קטנים יחסית, מרחיבה את הפער בינה לבין פיא, ורושמת גידול קל בנתח השוק, אבל גם פיא הצליחה לרשום גידול בנתח השוק שלה עקב פדיונות קטנים מהממוצע. למעט פריזמה, כל ארבע הגדולות גייסו סכומים גדולים לכספיות. במקום החמישי מגדל, עם פדיונות גדולים יחסית וירידה בנתח השוק. מהמנהלים הגדולים מגדל רשמה את הירידה הגדולה ביותר מתחילת השנה (37%). גם מבחינת הנתונים האבסולוטיים מצבה של מגדל נראה רע - היא איבדה 3.3 מיליארד שקל ב-2008, והיא שנייה בתחום זה רק לפריזמה.



במקום השישי והשביעי אי.בי.אי ודש, המנהלים היחידים שגייסו באוקטובר. לאי.בי.אי נתח שוק של 6% (לעומת 5.5% בתחילת 2008), ו-7.4% ללא הכספיות, שכן באי.בי.אי גייסו בעיקר לקרנות המק"מ. דש, שגייסה 2.7 מיליארד שקל מתחילת 2008 עקפה את מנורה מבטחים, בפער של כמעט 500 מיליון שקל, ורשמה את הצמיחה הגדולה ביותר השנה - רובה בכספיות. פדיונות גדולים באופן יחסי רשמו מגדל, מנורה, אקסלנס, אלטשולר שחם, מיטב, אנליסט, אפסילון וילין לפידות, שירד שני מקומות בטבלה כתוצאה מהפדיונות הגדולים. פדיונות קטנים רשמו איפקס וישיר - שעקפו את ילין לפידות.



באוקטובר נמשכו הפדיונות בקרנות האג"ח, והם אף התגברו והתפשטו לכל סוגי הקרנות האלה, כשהפדיונות הגדולים נרשמים בקרנות אג"ח מדינה צמודות - המגייסות הגדולות עד לפני שלושה חודשים. נראה שבאקטובר הסתבר למשקיעים שהחשיפה המנייתית היא לא הפרמטר היחיד שמעניין בקשר לקרנות אג"ח. כך, לראשונה, עברו הפדיונות בקרנות אג"ח-ללא-מניות את הפדיונות בקרנות אג"ח עם מניות.



בסה"כ יצאו מקרנות האג"ח 5.3 מיליארד שקל, 1.9 מיליארד מקרנות אג"ח-עם-מניות, ו-2.8 מיליארד מקרנות אג"ח-ללא-מניות. 600 מיליון שקל נוספים יצאו מקרנות האג"ח הקונצרניות. באפיק המנייתי נמשכים הפדיונות הנמוכים יחסית, כ-300 מיליון שקל, אולי משום שלא נותר בהן כסף רב, ואולי מכיוון שהציבור נכנס בשנתיים האחרונות כמעט רק לקרנות אג"ח - ולכן מהן הוא בורח כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully