וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר רוצח, ואחר כך בוכה שהוא יתום

אלישע ברטוב

12.11.2008 / 8:03

שכר הרופאים



>> פניית האוצר אל הבוררים בבקשה שיתחשבו במשבר הכלכלי בעת שיבואו לפסוק על תוספת השכר לרופאים היא כמו אותו ילד שרצח את הוריו ולאחר מכן בכה שנותר יתום.

שמונה שנים ושלושה חודשים חלפו מאז נחתם ביולי 2000 הסכם בוררות, שהיה אקורד הסיום לשביתת הרופאים הארוכה ביותר מעודה - 127 יום. חרף התנגדות האוצר, התעקש רה"מ דאז, אהוד ברק, והכריע בעד מציאות ללא שביתות רופאים מחד ובוררות מחייבת מאידך. תוצאה אחרת של אותה שביתה היתה כינונה של ועדת אמוראי לבחינת הרפואה הציבורית ומעמד הרופא בה. ב-2003 הגישו לממשלה חברי הוועדה מסמך מקיף ובו 144 המלצות מנומקות ומבוססות לשיפור מערכת הבריאות הציבורית.



דו"ח אמוראי פורסם ערב התוכנית לצמיחה והצלת כלכלת המדינה ונותר בשממונו עד עצם היום הזה. למרות שאומץ על ידי הר"י (ההסתדרות הרפואית בישראל) ושר הבריאות דאז, המדינה לא עשתה כל ניסיון ללמוד אותו ולנסות להפיק ממנו לקחים. ביולי 2005 החל הליך הבוררות בין הרופאים למדינה, והוא נמשך כבר יותר משלוש שנים בשעה שהוקצבו לו בהסכם המקורי שלושה חודשים בלבד.



ב-2005 חל גם שיפור במצב הכלכלי של ישראל, ובעקבותיו צמיחה מרשימה. במקום לנצל את ההזדמנות ולפתוח במו"מ על חידוש הסכם השכר, שייתר את הבוררות, החל האוצר בהתכחשות ובתרגילי סחבת. רק פנייתה של הר"י לבית הדין הארצי לעבודה אילצה את משרד האוצר לקיים את הסכם הבוררות, שעליו היה חתום. גם ב-2006, שהיתה מצוינת לכלכלת ישראל, המשיך האוצר בגרירת רגליים ובסחבת והרופאים המשיכו להיאבק על מימוש ההסכם.



מאז החל צוות הבוררים הנוכחי, לקראת סוף 2006, בעבודה רצופה, חלפו כמעט שלוש שנים תמימות. בתקופה זו האוצר והמעסיקים נקטו בכל דרך כדי לעכב את תהליך הבוררות שנמשך חרף נבואות של האוצר על חורבן כלכלת ישראל וחזיונות אפוקליפטיים אחרים - אם הבוררים יפסקו לרופאים אחרת ממה שנפסק למגזרים אחרים במשק.



אילו היה הליך הבוררות מגיע לסיומו עוד ב-2006 בתוך שלושה חודשים, היתה התוצאה עומדת ביחס ישר ליכולות של המדינה לשאת בעלותו. לכן, לבוא כיום לבוררים בחוסר תום לב, תוך התעלמות מוחלטת מהסחבת הבלתי נסבלת אותה נקטו האוצר והמעסיקים שבגללם נמשך התהליך עד היום - זוהי חוצפה בהתגלמותה, שלא לדבר על שימוש ציני ושרירותי בכוח הריבון.



האוצר חוזר וטוען כי מצבה הכלכלי של ישראל טוב ואף למעלה מזה. על כן לא ברורה סיבת ההתבכיינות שלו עתה. אין לתת כל משקל להפצרות האוצר. כפי שהוכיחו כבר אנשי כלכלה, ישראל תוכל להתמודד עם פסיקת הבוררים גם בעתות משבר.



הכותב הוא יו"ר ארגון רופאי המדינה וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully