וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש גם קרנות גידור שהרוויחו 30% ב-2008

מאת לואיז סטורי

12.11.2008 / 8:03

רק אחת מכל משלוש קרנות גידור רשמה תשואה חיובית מתחילת 2008, אבל אחת מכל 50 קרנות מציגה תשואות דו-ספרתיות



ניו יורק טיימס



>> ברנרד ו. דרורי הוא דמות יוצאת דופן כיום בוול סטריט - מנהל של קרן גידור רווחית. ואולם בעוד רוב קרנות הגידור מתכווצות, כמה מהן מדווחות על רווחים גבוהים. הקרן של דרורי, לדוגמה, זינקה ב-60% ב-2008.

כיצד הוא עשה זאת? דרורי, סוחר תבואה לשעבר, אינו מוכן לחשוף את סודותיו. עם זאת ידוע שהוא נעזר במודלים ממוחשבים כדי למפות גאות בשווקים ולייצר רווחים גם בתנאי משבר.



ואולם, אפילו מנהל קרנות חכם או בר מזל יכול להרוס את כל הישגיו במחי יד בכמה עסקות גרועות. על אף שוול סטריט ידוע כמקום שבו עוברים סכומים ואגואים מנופחים, מנהלים מצליחים חוששים להתפאר ברווחיהם. דיבורים עגמומיים על מגזר הגידור מתרבים, כשתשואות הקרנות מתכווצות בהתמדה. בחודשים האחרונים קרנות רבות נאלצו להיפטר ממניות ומאג"ח. הסוחרים בוול סטריט חוששים מגל גדול נוסף של משיכות כספים באמצע נובמבר.



כל אלה מבליטים עוד יותר את המנצחים הגדולים. בממוצע, התשואות של קרנות גידור ירדו ב-20% מתחילת 2008, אבל אחת מכל 50 קרנות עלתה ביותר מ-30%. בין המנצחים ניתן למצוא מזהי מגמות, כמו דרורי, קרנות מקרו חובקות שווקים שיוצאות ונכנסות משווקים וסוחרות בכל ניירות הערך, וכן שחקני נישות שקונים פוליסות או יוצרים הלוואות לחברות קטנות.



כמה מהכוכבים של 2008 כבר ידועים בקהילת וול סטריט. לדוגמה, הקרן בניהולו של ג'ון פולסון, שרשם רווח של 3.7 מיליארד דולר לאחר שהימר נגד שוק הסאבפריים, ייצרה השנה רווח של 30% בקרן הגדולה ביותר שלו, אומרים משקיעים.



ואולם, כמה מהמרוויחים של השנה אינם מוכרים ויכולים להפיק רווח מהיעלמות מתחרות ומרצונם של משקיעים להעביר את כספם למקומות חדשים. סוחרים מצליחים בקרנות גידור הופכים לרוב לשם דבר במגזר - שנה טובה אחת יכולה להקפיץ שחקנים קטנים לליגת העל.



עם זאת, בשעה שכל כך הרבה קרנות רשמו הפסדים השנה - רק אחת משלוש רשמה תשואה חיובית השנה - הונמך רף הכניסה למעגל המנצחים. ביצועים שנחשבו עלובים לפני שנה, נראים כיום כמו הצלחה מסחררת. הסוחרים אף מתבדחים על כך שתשואה שלילית של 10% היא נקודת האיזון החדשה.



קרנות נוספות שהצטרפו השנה למעגל המנצחים: ר.ג. נידרהופר קפיטל מנג'מנט, קונקווסט קפיטל גרופ, MKP קפיטל מנג'מנט, דה טוליפ פאנד, המנוהלת על ידי פרוגרסיב קפיטל, וקרנות בניהולו של ג'ון ו. הנרי אנד קומפני.



מרוויחים מהפאניקה



מעולם לא נרשמו כל כך הרבה תשואות שליליות בקרנות. בחמש מבין עשר השנים האחרונות, פחות מ-15% מקרנות הגידור הפסידו כסף. אפילו בשנה הגרועה ביותר, 2002, 31% מהקרנות רשמו תשואות שליליות, לפי אומדנים של HedgeFund.net, חטיבה של צ'נל קפיטל גרופ. השנה, כ-70% מהקרנות רשמו תשואות שליליות.



במידה מסוימת, קרנות הגידור הן בנות ערובה של שיטת ההשקעה שלהן, והמשקיעים שופטים אותן בהתאם. קרנות המתמחות באג"ח להמרה ובמניות, לדוגמה, הן מהנפגעות ביותר השנה, מאחר ששווקים אלה נפגעו קשות במשבר.



בין המפסידים אפשר למצוא סוחרים ידועים: קנת סי. גריפין המנהל את סיטדל אינווסטמנט גרופ, לי ס. איינסלי המנהל את מווריק קפיטל, ודיוויד איינהורן, המנהל של גרינלייט קפיטל, שהזהיר מפני הבעיות בליהמן ברדרס לפני שרבים הבינו מה מתרחש שם.



עם זאת, קרנות המתמחות באסטרטגיות שהביאו בדרך כלל להפסדים, נחשבות להצלחה גם אם הצליחו להציג אפילו תשואות נמוכות. אקסיס קפיטל, קרן המנהלת 150 מיליון דולר וסוחרת במניות, הציגה תשואה של 9% השנה, אפילו לאחר שמנהל הקרן לקח לעצמו עמלה של 50%, לדברי משקיעים. לשם השוואה, קרן מנייתית ממוצעת רשמה תשואה שלילית של 22%, על פי אומדנים של הדג' פאנד ריסרץ'. במסחר בסחורות רשמה טורדג'י קפיטל מנג'מנט תשואה של 11%, בשעה שהמתחרה שלה, אוספראי מנג'מנט, היתה חייבת למכור נכסים כדי לייצר מזומנים.



כצפוי, בכמה קרנות גידור הביצועים של השנה האחרונה היו מעורבים. טרפלגר, קרן גידור מלונדון, מנהלת 10 קרנות. שלוש מהן רשמו תשואות שליליות, אך לדברי משקיעים בקרן שתיים מהן - קרן תנודתית וקרן מצבים מיוחדים - רשמו תשואות גבוהות מ-20%. בטרפלגר סירבו לומר אילו אסטרטגיות אימצו הקרנות המרוויחות. קרנות תנודתיות, קטגוריה שמצליחה באופן כללי, מתמקדות במסחר באופציות ומנסות לרשום רווחים כשבשווקים יש תנודתיות גבוהה, כפי שקרה בחודשים האחרונים.



מרק פלודזינסקי, אחד המנצחים של השנה, זוכר איך זה להיות ברשימת המפסידים. פלודזינסקי, מנכ"ל תיילס פאנד מנג'מנט, היה ממנהלי הקרנות חובבי המודלים הממוחשבים שרשמו הפסדים ב-2007 - המשקיעים דרשו מיד את כספם בחזרה, מה שהוביל את פלודזינסקי לסגור קרן שניהלה 1.6 מיליארד דולר ולפתוח חדשה. הקרן שהקים במאי העלתה את שווי נכסיה מ-80 ל-350 מיליון דולר - והציגה תשואה של 14%.



מרק ה. מאלק, סוחר לשעבר ב-UBS המנהל קרן של 611 מיליון דולר, רשם תשואה של 44% בקרן המקרו שלו. אבל גם כיום, כשמשקיעים חדשים מצטרפים לקרן קונקווסט קפיטל, מקבלת הקרן בקשות ממשקיעים אחרים לקבל את כספם בחזרה, אומר מאלק.



קרנות גידור רבות השקועות בצרות מסרבות להשיב למשקיעים את כספם באופן זמני באמצעות "הקפאת הקרנות" (הז'רגון המקובל בענף). ואולם, כאמור, אחרות רושמות הצלחות על גלי הפאניקה בשווקים.



בלי מסיבות



רוי נידרהופר, המייסד של ר.ג. נידרהופר קפיטל מנג'מנט, רשם תשואה גבוהה מ-50%. כדי לחזות כיצד ינהגו המשקיעים, מתעמק נידרהופר במחקרים פסיכולוגיים. אבל נידרהופר אינו זקוק למחקר כדי להבין כי משקיעים רבים מחפשים את המנצחים. בשעה שהקרן שלו רושמת תשואות גבוהות, המשקיעים מתדפקים על דלתו. שווי הנכסים בניהולו עלה מ-0.7 ל-2 מיליארד דולר השנה.



עם זאת, נידרהופר אינו מתכנן בינתיים מסיבה: "הסכנה הגדולה ביותר בימים אלה היא ההיבריס (גאווה)". נידרהופר אסר לפיכך על חגיגות ניצחון בחדר המסחר של הקרן שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully