וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות כרטיסי האשראי מצטרפות למשבר

מאת אריק דאש

12.11.2008 / 8:03

לאחר שנים רבות של גאות בשימוש בכרטיסי אשראי בארה"ב, צמצום הצריכה ומחנק האשראי גורמים להפסדי ענק לחברות



ניו יורק טיימס



>> קודם הגיע משבר המשכנתאות - ועכשיו תורו של משבר כרטיסי האשראי. לאחר שנים שבהן הוצף הציבור האמריקאי בהצעות מפתות וקווי אשראי מרקיעי שחקים מצד חברות הכרטיסים, החליטו המלווים למתן את פעילותם, דווקא בשעה שהכלכלה המידרדרת לוחצת את הצרכנים אל הקיר.

מהלכים אלה של המלווים, שמשפיעים גם על צרכנים שנהנים מתנאי אשראי טובים, מאיימים על מגזר הבנקים הממונף ממילא בגל חדש של הפסדים כבדים. זאת לאחר תקופה ארוכה שבה קצרו החברות רווחים הקרובים לשיא מעסקי האשראי הזמין שעזרו להקים.



חברות כרטיסי האשראי ביצעו מחיקות בסך 21 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2008, בשל עלייה בהיקפי הפיגורים בהחזרי התשלומים. בעקבות האפשרות לפיטורים של עשרות אלפי עובדים, צפוי הענף להפסיד 55 מיליארד דולר נוספים ב-18 החודשים הבאים. כיום, שיעור ההפסדים ביחס להיקף החובות של חברות כרטיסי האשראי הוא 5.5% ועלול לטפס ליותר מ-7.9% - היחס שאליו זינקו החברות לאחר התפוצצות בועת הטכנולוגיה ב-2001.



מקשיחים את התנאים ומנפים לקוחות



בעקבות הרעת התנאים, חברות הכרטיסים ממהרות לעצור את הדימום, גם כאשר נחסמות בפניהן אפשרויות לתשלומי הלקוחות, כמו קווי משכנתא או העברת החשבון לכרטיס חדש. מלווים מרכזיים, כמו אמריקן אקספרס, בנק אוף אמריקה וסיטי, החלו להקשיח את תנאי ההלוואה ולנפות את הלקוחות המסוכנים. חברת קפיטל וואן, למשל, סגרה חשבונות לא פעילים והקטינה את קווי האשראי של לקוחותיה ב-4.5% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון.



החברות מתרחקות מלקוחות המצויים בחובות ומצמצמות את מסגרות האשראי, במיוחד ללקוחות המתגוררים באזורים שנפגעו ממשבר הדיור או כאלה שעובדים בתעשיות שנמצאות במצוקה. במקרים מסוימים, החברות מגבילות את קווי האשראי לאחר שזיהו לקוחות שרכשו באותן חנויות כמו לווים אחרים בסיכון או שקיבלו משכנתא מחברות בעייתיות.



ואולם הצעדים שמגנים על המלווים - מקשים על הלקוחות. התוצאה יכולה להיות ניקוד אשראי נמוך, שיכריח את הלקוחות לשלם ריביות גבוהות יותר ויקשה עליהם לקבל הלוואות. קווי אשראי מצומצמים מכבידים על הקושי לנהל את התקציבים שלהם, מכיוון שהחברות יכולות לחכות 30 יום מרגע שנקטו צעד מסוים ועד שהן מודיעות ללקוחות, ובדרך כלל הן מנצלות את כל מסגרת הזמן.



עומק המשבר הפיננסי הכניס להלם את האומה האמריקאית המכורה לאשראי, והכריח אותה לבחון מחדש את ההרגלים שלה. משפחות רבות שהיו מרוצות מאוד מהסידור של "קנה עכשיו - שלם אחר כך", מעוניינות כיום להסיר את התלות שלהן בכרטיסי האשראי. משרד האוצר, שמוציא מיליארדי דולרים כדי לנקות את הבלגן הכלכלי שנגרם, בין היתר בשל כל סוגי האשראי הזול, פתח באחרונה במסע פרסום המזמין את הלקוחות להשתתף במשחק אינטרנטי הקרוי "מלון האשראי הרע", שמלמד את היסודות לניהול נכון של אשראי.



בה בעת, העמיק הפחד בקרב המלווים בדיוק כאשר המשבר מקשה על לקוחות הלחוצים מבחינה פיננסית להיגמל מהשימוש בכרטיסי אשראי, אפילו לצרכים בסיסיים כמו מזון ודלק. "אנחנו לא מתכוונים להגדיל מסגרות אשראי ללא חשש", אמר לאחרונה ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס. "אם אינך חושש, אתה משוגע", הוסיף.



מקצצים בתוכניות הנקודות ובמתנות



גם בעלי נתוני אשראי טובים אינם מתקבלים בזרועות פתוחות. אמריקן אקספרס, שמשרתת באופן מסורתי לקוחות ברמה סוציו- אקונומית גבוהה, הודיעה בתחילת נובמבר שתעלה את שיעורי הריבית ב-2%-3% לחלק ממחזיקי כרטיסי האשראי שלה.



בנוסף, כמה מתוכניות הנקודות והמתנות נפגעו, לאחר שחברות החליטו לקצץ כדי לחסוך כסף. חלק מהחברות החליטו להפסיק להעניק טלוויזיות מסך גדול של סוני ועברו למותגים זולים יותר. לקוחות בעלי אשראי בעייתי כבר אינם נהנים מאפשרות שלא לשלם ריבית על רכישות בתשלומים.



רוב החברות מאטות את זרם ההצעות בדואר ללקוחות, כך שכיום מספר מסרי "דואר הזבל" של החברות למשקי הבית נמוך ב-13% בממוצע ממה שהיה מקובל לפני שלוש שנים. מספר דברי הדואר הכולל של החברות ללקוחות קיימים וחדשים ירד לפחות מ-8.4 מיליארד בשנה - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2004, לפי נתוני מינטל קומפרמדיה, חברה למחקר בתום השיווק הישיר.



הבקשות לחיוב כרטיסי אשראי באינטרנט נפלו לראשונה זה חמישה רבעונים, גם מפני שלקוחות מקבלים פחות הצעות בדואר המפנות אותם לרכישות ברשת - כך לפי קומסקור, חברת מחקר לשיווק באינטרנט. "התרגלנו לקבל שתי הצעות בשבוע, אבל לא זכיתי לראות אחת כזאת יותר משנה", אומר ברט בארי, בעל סוכנות נדל"ן מחוץ לפיניקס, שמתאר את מצב האשראי שלו כ"חזק". "מה שמדהים אותי הוא שהחברות האלה פועלות בעסק של הרחבת האשראי, אבל הן לא רוצות לעשות זאת בשבילי".



בארי מספר כי אמריקן אקספרס הורידה לפחות ארבע פעמים, ללא כל הודעה מוקדמת, את מסגרת האשראי של העסק שלו ושל כרטיס האשראי שלו בשנה האחרונה. לדבריו, השינויים מצרים את יכולתו לשלם משכורות לעובדים ולנהל את התקציב.



"המנפיקים של כרטיסי האשראי הבינו שהשוק שלהם מתכווץ ושאין מקום לכרטיסים נוספים", אומרת ליסה הרונק, אנליסטית מחקר במינטל. "אנשים מסובכים עד צוואר עם המשכנתאות שלהם והחובות לחברות האשראי".



במקביל, שולי הרווח מעסקי הכרטיסים הצטמצמו, בעיקר מכיוון שהעלויות נשארו ברמתן הקודמת. גורם נוסף שיוצר תחרות לחברות הכרטיסים הוא הירידה בשיעורי הריבית שגובים הבנקים בעקבות תוכנית החילוץ שמפעיל הבנק הפדרלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully