וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריזמה: טיעוני הורדת הריבית לא חזקים מספיק ומדאיגים

TheMarker

12.11.2008 / 10:33

הטיעונים מעלים תהיות האם לבנק ישראל יש מידע חדש על הרעה בפעילות הריאלית או על החרפת מחנק האשראי



בנק ישראל הוריד אמש את שיעור הריבית במשק ב-50 נקודות בסיס לשיעור של 3%, ההורדה בוצעה בישיבה שלא מן המניין כלומר כזו שלא נקבעה מראש בלוח הזמנים של הבנק. בחמשת השבועות האחרונים נרשמה ירידה חדה של 125 נקודות בסיס (1.25%) בריבית. להערכת מחלקת המאקרו והאסטרטגיה בפריזמה, טיעוני בנק ישראל להורדת הריבית אינם חזקים מספיק בכדי להצדיק הפחתה בישיבה שלא מן המניין, ומעלים תהיות האם לבנק יש מידע חדש על הרעה בפעילות הריאלית או על החרפת מחנק האשראי.



הבנק ציין בהודעה את התמתנות הציפיות האינפלציוניות במשק בשבועות האחרונים, את הורדת תחזיות הצמיחה של קרן המטבע העולמית ואת הציפיות להפחתות ריבית נוספות בעולם כגורמים שעמדו מאחורי הורדת הריבית האחרונה.



בפריזמה העריכו בעבר שהריבית תרד במהלך חודשים הקרובים לשיעור של 2.5% לאור הערכות להתמתנות ניכרת בקצב הצמיחה לסביבה של כ-1% בשנת 2009, במקביל לירידה חדה בקצב האינפלציה גם היא לסביבה של כ-1% בשנה הקרובה. בפריזמה מעריכים שבנק ישראל יעדכן מטה באופן משמעותי את תחזית הצמיחה לשנת 2009 בשבועות הקרובים.



לפיכך, מעדכנים בבית ההשקעות את התחזית להפחתת הריבית לחודשים הקרובים מ-2.5% ל-2%. התפתחות זו עקבית להערכת כלכלני בית ההשקעות עם ההאטה החריפה הצפויה במשק, עם ההתמתנות המשמעותית בקצב האינפלציה ועם מהלך הפחתות הריבית בעולם. חשוב לציין כי עד כה מדיניות הבנק לא צלחה מכיוון שקצב הירידה בציפיות לאינפלציה היה מהיר יותר מקצב הורדות הריבית ולכן נרשמה עלייה בריבית הריאלית הקצרה.



בנק ישראל מעוניין להוביל בסופו של דבר לירידה בריבית הריאלית לכן צפוי שהוא יפעל להפחתת הריבית הנומינלית עד להשגת מטרה סביבת ריבית ריאלית של כ-1%. בנוסף, חשוב לזכור שעקב הבחירות הקרובות והתפקוד החלקי של הממשלה, עיקר הנטל לבלימת ההאטה במשק נופל על בנק ישראל, והמהלכים האחרונים מלמדים להערכת כלכלני פריזמה שבנק ישראל מודע לכך ונוהג בהתאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully